Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettstorvalpar-c300-serien
Läst 1067 ggr
Sugga
0

Gummidamaskerna

Hur länge håller egentligen damaskerna fram på en 303:a?

Det är max tre år sedan jag bytte sist och ny är de kass igen, de borde väl hålla längre!!

hogfors
0

DET ÄR KORT TID  MINA ÄR INTE BYTTA SEN 75 OCH SER FRÄSCHA UT MEN KAN MAN INTE SPRUTA PÅ SILIKON FÖR ATT MJUKGÖRA DOM SOM MED GAMLA DÄCK

sos
0

Samma damasker sedan 75 -de kunde förr! jag antar att senare varianter är gjorda i ett sämre material, något syntetiskt med mycket "plast" i. Ett enkelt test spola damasken under varmvatten om den blir "sladdrig" då är det inget vidare kvalite och den lär inte tåla kyla så bra.

Bilfirmor har ju ändrat prisbilden de senaste 10 åren från att ha mycket liten marginal på nyförsäljning av fordon till att ha lagt vinsthämtningen på tillbehör, reservdelar och service… är jag cynisk? men det är ju bra för vinsten om delarna dyra och inte håller så länge…

Klas_B
0

Alltför riklig smörjning av den övre spindelleden kan göra att överskottsfettet samlas kring damasken. Fettet samlar ju även på sig grus, smuts, lera, mossa och skogspinnar etc. Denna goa smörja får sen åka med damasken, vilket förkortar livslängden avsevärt…. 

Så man får hoppas beväringen som rundsmörjt bilen i lumpen inte drog i alltför många pumpslag extra med fettsprutan.

// Klas

Sugga
0

Damaskerna bytta, till min fasa upptäckte jag att samtliga bultar gick att dra loss utan verktyg men nu ska de sitta med locktite. Bultarna kan kanske vara förklaringen till wobblandet (eller så är det skimsen i styrleden)

Damaskerna i sig var väldigt rena men runtom var det rejält skitigt så jag tror nog mest att kvaliten var bättre förr. Vi får se om de nya håller bättre.

Nu börjar man dessutom bli riktigt duktig på det här båda sidorna på knappt 3 timmar. Glad

sos
0

Övning ger färdighet…snart gör du det hela i mörker likt bössan som skulle plockas isär ihop på under 30sek i lumpen.

Första gången är ju alltid värst…klura ut vilka verktyg, hur man skall göra och tillverka "special-verktyg"….till den fjärde gången går det åt mest tid till att hitta alla verktygen igen :-)

Lösa bultar…jag har fått efterdra samtliga hjulhus då muttrarna varit mer eller mindre lösa…bak läckte det till och med ut olja i skarven…Loctite är att rekomendera…låsmuttrar/nyloc? kanske vore något.

Klabbe
0

jag har oxså haft problem med att bultarna skakar ut flera gånger fast det var nya fjäderbrickor och locktite. senaste gången satte jag dit nordlock brickor och loctite får se om det håller bättre.

Sugga
0

Första gången gick de ju knappt att få loss…

Sista alternativet blir väl svetsen Flört

Sugga
0

Bilen provkörd går som en gud i skogen och efter 7 mil landsväg så kan det konstateras att wobblandet är försvunnet dvs det berodde sannorlikt på lösa bultar. Kan iofs ha varit däcken då de nu är skiftade. det är dock fortfarande inte helt runda originaldäck. Men nu ska det bli åka av, tjohoo CoolKyssSkrattandeGladFörvånadGlad (och hela familjen får plats än så länge)