Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 1243 ggr
Speedy2
0

Bussningar i fjäderhänkerna fram?

Tjena

Jag har glapp i fjäderhänkerna fram, den översta bakom framaxlen.

Glappet är i sidled så jag gjorde nya bussningar i gummi, men döm om min förvåning.

När jag hissat upp valpen, lossat skruvarna och tagit bort den "lösa plattjärnsbiten" så var det helt omöjligt att få bort hänket. < stavas det så?? 

Jag tittade noga och det ser ut som om den undre bussnings axlen är GÄNGAD??? Skall den vara det? och varför?

Är det bara möjligt att få loss detta genom att ta bort hela fjäderpaketet?

Mvh Speedy

Dexxas
0

Speedy,det beror på om du har en 903 eller en C202…

903 har gängade bussningar,samtliga bussningar ska vara gängade…

C202 har gummibussningar som sitter med presspassning.

903 bussningarna gängades för att minska axialglappet och för att få större lagerytor,stummare upphängning av axlarna…

Bifogar en länk till 903bussningar Bussning

Calle
0

Jag har likadant på min valp, en 903B.

Jag demonterade mina hänken bak och passade på att måla om plattjärnen, byta skruv och mutter och gummibrickorna på sidorna. Altyco har utbytesdelar.

/Calle

Speedy2
0

Tack för svaren snabbt som vanligt :)

Dock var det ju inte så kul för mig att få veta att jag måste

skruva ner så mycket :( 

Är det dyra grejer det där?

mvh Speedy

Dexxas
0

@Speedy

Du kan byta bussningarna med fjäderpaketen på plats på axeln, om du pallar under ramen och låter axeln vila på domkrafter så går det ganska lätt.

För att pressa ur bussningarna behöver du några olika grova rörbitar,stadiga brickor,och lite 16 mm gängstång, och med samma enkla grejor monterar du dom nya.

Ett tips..när du fått ur gamla bussningarna gör du rent hålen noga och monterar dom nya bussningarna med lite loctite som låsvätska så att dom inte rör sig i fjäderpaketet/ramfästet…

Jag vet att det kan behövas lite detektivarbete för att få tag i nya bussningar,jag försökte handla genom Volvo för fyra år sedan och fick till svar att dom inte existerade som reservdel längre.

Antingen Altyco, Terrängaxel eller den norska handlaren(kommer inte på vad dom heter) kan nog hjälpa dig skaffa fram en uppsättning…

Mvh/Dexxas

hogfors
0

när jag plockade isär fjäderhänken så fanns det korkpackningar har det blivit gummi packningar nu eller vad

mvh kjell

Dexxas
0

Korkpackningarna brukar ramla isär/saknas helt.

Ta en hålpipa och hugg ut nya packningar ur Nitrilgummi eller något annat oljebeständigt gummi så slipper du få in en massa vatten/damm/skit i bussningarna. Dom håller betydligt längre då….

Se till att dom blir så tjocka att du måste tvinga dit dom, då stannar fettet kvar där det ska vara….

Mvh/Dexxas

kany
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hi,

I have made arrangement described below. Bolt is M16 size and bushing outer dia is same as in original one. Nuts are ment to be welded to the spring anchorage because hole for shackle bolt is worn too loose.

I haven't try that yet but keen to hear comments before making anything permanent.

Sorry about poor pic quality…

egil
0

Inlägget borttaget av skribenten i protest mot oväntad, oanmäld och oönskad reklam

kany
0

Nej tack Egil, jag förstår vad du menar och jag förstår också att du har inte förståd mig…

Nuts are ment to be welded to the spring anchorage - not to the spring! Anchorage is attached to the main frame by rivets and I'm not willing to buy new anchorages (no idea if they are available or not) so I need to solve my problem other way… and the way I selected was fix shackle bolt hole by new nut. Original thread is 11/19" Withwoth, if recall right and that is why I did whole bolt+bushing from new M16 billet.

onemantank
0

I örebro finns ett företag som säljer allt som behövs "örebro fjäderservice ab" 019-260092.

Dom har hänken  bultar  blad ock "omtag" ock om jag inte minns fel så kan man handla lite vid sidan om så att säga.

Onemantank

kany
0

TYPO! 11/16" I ment… and didn't find long enough bolts from local bolt store… or anything with similar thread…