Bränsleläckage luftburk
Har fått ett skumt fel på min 11:a bil. När jag startar den så trycker det ut bensin i luftburken. Det rinner ut riktigt med bränsle. Så jag vågar inte köra med bilen. Vad kan det vara för fel ? Vad jag kan se är det inget läckage utan det verkar trycka ut bakvägen genom förgasarna. Kan det var fel på tryckregulatorn ?
Eller är det nåt i förknasaren som har gått i baklås så att den trycker ut soppan i luftburken. Det kommer ca 1 deciliter på 3 sekunder.
Den har gått jättefint utan krångel, så helt plötsligt bara läcker det.
Tacksam för svar, Robban

Det måste rimligen vara en flottör som hängt sig. Det sitter en på varje förgasare. Plocka av locken på husen och kolla om nån av dem har "fått punktering" och tagit in bränsle så att de inte flyter, eller om de hängt sig av nåt annat skäl.
Erik, Nässjö
Skumt har ej hört något om det problemet, att soppa rinner ut ur liggande förgasara typ mc ,moppe, motorsågar och båtmotorer har jag varit med om men aldrig en stående förgasare som beter sej så, kan det vara en överfylnads nål typ som på en flotör på moppar som hänger sej har för mej att det sitter en liten nål på ingående bränsle ledning aldelse innan för anslutningen på den, endel förgasare styr den att förgasarn inte flödar över och det verkar din göra rejält i mellan åt ,bränsle pumpen går ju hela tiden så det måste finnas något som bromsar in flödet i förgasaren, mitt råd är att skruva av för gasaren och rent göra kolla efter ärg och andra skumma avlagringar, ren gör alla nålar med stål ull eller liknande, och försök blåsa ren alla munstycken, ta en tunn nål och peta försiktigt ialla munstycken om det är stopp någonstans kolla även små hålen på förgasaren och ren gör noga, sätt tilbaka och prova i gen så tror jag problemet är löst mvh Hasse och lycka till
Jag plockade av flottörhuset på bakre förgasaren, och jag såg inget som verkade konstigt. Inget som kärvade eller verkade trasigt. Flottören hade inget bränsle inuti. Jag får nog riva den främre förknasaren o kolla den med. Någonstans borde vara stopp eftersom det trycker ut bakvägen.
Jag återkommer med lägesrapport….
Tack för er hjälp så länge.
Om jag kommer ihåg rätt så blev vi varnade när jag låg i lumpen för att bensinen kunde komma ut i luftfiltret och i värsta fall antändas. Jag vet inte hur många gånger det hänt men better safe than sorry
Har du stombergare så kolla om det finns olja i dämparen på toppen av förgasaren

Vet ej på 11:an, men min valp var lite störd när förgasaren inte var som den skulle. Dock sitter det Stromberg 175 på 11:an om jag inte har fel och dessa är ju inte helt olika. Kolla vad leo skriver och undersök detta.
Skall tilläggas att krogen stände för 48 min sedan ich jag var där, så fel kan förekomma!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
//jocke
det beror troligtvis på ventilen som sitter nere i bakkant på luftburken. är det hål på vaccumskangarna till den eller att den har kärvat ihop blir det lätt att det rinner lite bensin ur burken ta en koll på den ventilen. mvh Jimmy
Problemet är löst !
Har rivit flottörhusen och kollat att allt såg bra ut. Blåst lite med tryckluft i alla slangar och motionerat ventilen lite. Sen skruvat ihop skiten igen och det fungerar. Inget räckage.
Vete tusan vad det var som var fel, men det känns som att Jimmy hade rätt. Det var nog ventilen som hade kärvat ihop. När man blåste med tryckluft så kände man att den stängde riktigt i alla fall. Skall för säkerhets skull montera på en liten dräneringsslang från ventilen, som leder ut ev soppa under bilen. Istället för att det som nu skvätter över hela avgassystemet. Känns precis livsfarligt. Hur kunde dom ha en sån märklig lösning från början ?
Jag tackar samtliga för tips. Mvh Robban
När jag åkte 164 så kokade bensinen i förgasarna varje gång jag parkerade med uttryckning av överskottsbensin efter körning, det är lite spännande att höra fräsandet när bensinen sakta droppar ned på det heta grenröret….
jag hadde en ford transit ombygd till epa traktor i forntiden och jag kunde bara köra i ca 3 min så la den av så fick jag vänta en 20 min så startade den och gick 3 min om och om igen var bara 15 bast och viste inte så mycket om förgasare då, men en gubbe på byn viste mer och tyckte synd om mej och mina försök att ta mej fram det visade sej att det skulle sitta en distans i bakelit med en viss tjocklek mellan förgasare och insugsrör annars blev förgasaren het och bensinen ångade bort, så den snälla gubben skaffade en sådan åt mej sedan gick den bra och jag hadde aldrig problem med förgasaren på den, han blev aldrig utsatt för busrigningar eller pallning av div frukt eller något annat bus vi kunde hitta på på den tiden, så det kan löna sej att hjälpa ungdommar även busungar som mej mvh hasse