Wobbel - C303
Tja inte allt är som det skall på min TGB 11
märkte när jag började köra från Nossebro att det wobblade lite fram i hastigheter över 70, specielt på väg som inte var så jämn.
Efter ett par mil så gav det sig, och jag hade inte några mer problem med det på hela resan, men nu när jag tar korta turer så kommer det igen. Någon som har erfarenhet med det på C303 ?
Jag vet ej om upp bygnaden av framhjuls lagret är den samma som på min 68a 3314 men vad jag och flera med mej gorde var att chimsa om framhjulslagren det löste problemet för alla jag hadde kontakt med,om du letar tillräkligt långt bak(framåt längst ner) under översikten fins det en hel del skrivet om ämnet, hittar du det ej så återkommer jag gärna med info om hur jag gick till väga det var jort på en dag med rengöring av lager och chimsning och montering den enda kostnaden jag hadde var nytt fett och lite rengörings medel, (bensin) kanske inte det hälsosammaste men efektivt mvh Hasse

C303 har inga shims i hjullagren utan det är lite som på en vanlig bil, dvs man lossar på en "stukad bricka" och drar åt en mutter tills glappet försvinner…tyvärr måste man plocka lös hjulhuset då muttern sitter på insidan och inte på utsidan som på en vanlig bil.
Kolla slitage på hjulen, lufttryck och ev obalans… på en vanlig personbil kan man kontrollera hjullager fram på följande vis:
Palla upp bilen, domkraft duger gott, sätt snurr på hjulet och lägg ett finger på spiralfjädern OM man känner att det vibrerar så är hjullagret kass och bilprovningen kommer att ge en tvåa…obs hjulet behöver ej kännas glappt…även om man spänner hjullagret så glapp försvinner, prova detta och om det EJ är "stiltje" på fjädern så är lagret kass och det blir en tvåa… detta kanske fungerar på TGB också.. lägg fingret på hjulhuset.
#2 Tack skall du ha…. körde till jobbet idag, och hade ingen wobbel även om farten var 90km/h och vägen var ojämn med ett antal fina gupp, lite skumt.
Skall testa det du skriver så får jag se, är det någon som annars har testat med att montera en styrdämpare på en 303 ?
Mvh Andreas

11/303 orna har en skimsbricka där portalerna är ledade mot axeln. Ta bort styrstaget och känn på hjulet, det ska gå lite segt när du svänger det i luften, går det för lätt kan det resultera i wobbel och då kan det vara dags att skimsa i nån bricka. Skimsen återfinns om du lossar locket som sitter under portalen med en smörjnipel på om jag minns rätt. Däri sitter en mutter som oxå måste lossas, skimsen ligger ovan på den. Kolla verkstadshandboken, det är något år sedan vi hade ner vår och minnet är ju lika bra som en fjortis på moped är trafiksäker…
/Chrille

Även en femtonåring kan jag upplysa om,, :-)
//D
Hum..HUM…. Jo det är många ideer. En liten fråga bara. Har bilen ståt stilla en langre tid? OM det isf så kan man vara säker på att det blivigt så kallade "plattor" på däcken. De bildas när bilen står stilla en langre tid. (vi pratar nu alltså om några veckor lr mer) Käns i bilen som att det bara vibrerar mer ju högre fart man får. Men som ägaren redan upptäkt så verkar fenomenet upphört. Genom att bara köra med bilen. Ingen utav er alla som kört en gammal traktor som stått länge? Känns inte symtomen igen? Stora däck mjukt gummi med lite luft, stått stilla någon månad lr så. De käns ju som att man ska fara ur styrhytten när man kommer upp i lite fart.
Ps/ Min 13 bil va lika dan när jag hämtade den.
Mvh putte…
En snabbfråga till A Eriksson bara.
Har du en C303 med servo eller en vanlig föredetta militärbil typ TGB11?
C303 med servo har ett ganska stort spel i sitt rattutslag som är en konsekvens av servosystemet. Detta innebär att ingenting styr alls under några graders rattutslag. Det spelar ingen roll i låga farter men i motorvägsfart så är det ett konternuerligt parerande.

Min 11 bil e likadan varje gång jag tar ut den,,,
Som att åka gunghäst!
Men det brukar gå över efter ca 500meter
Vi får se om det försvinner med nya däck.
//Danne

#6 Putte,
Om man direkt gör en tvär sväng så att hjulen hamnar i "ofas"…ja då blir det tvist och shake så det heter duga… :-)

Dra åt alla lösa bultar i axeln det kan lösa en del.

Hej!
Min valp skuttar som en besatt efter bara ett par dagars stillastående.
Fräschare dock är medicinen.
#11 Så sant så…. jag har jäkligt bra mönster på mina däck, men de är gamla som gatan…hårda och med torrsprickor, så dom behöver 5km för det blir behagligt att köra.