Elakt klonkande vid motorbroms/friläge
När jag körde hem efter att ha haft C303 utlånad/service så var det ett rätt elakt ljud från drivlinan tror jag. Det är hastighetsberoende och finns oavsett i eller urkopplad framhjulsdrift oavsett hög eller lågväxel. Men det existerar endast vid friläge eller motorbroms, så fort drivlinan belastas så försvinner ljudet. Det låter som om hela kardanaxeln skulle slå mot något.
Någon som har någon ide innan jag börjar att riva i bitarna?

Låter som att ett eller flera knutkors har krasat. Det kollar man enkelt om man har bilen på plant underlag och i friläge. Sen vrider man med handkraft på kardanaxlarna fram och tillbaka, är det glapp så ser och känner man det klart och tydligt.
/Calle
japp, låter som det. Jag hade precis samma symtom på min Jeep CJ7:a, och visst hade en lager till en av knutkorsen blivit lite dammig (metallspånig) invändigt
Verkar troligt, senare info tyder på att det testades vinch utan kunskap om användandet med påföljd att det blev tvärstop på torr asfalt, och inkilad vajer på trumman. Jag skall kolla drivknutarna, jag återkommer.
Felet hittat!
Winchanvändandet är/var oskyldigt såvitt jag kan förstå. Visserligen var ena kardanknuten inte perfekt men byte ändrade inget på ljudet… Så det var bara att plocka ned framaxeln och riva isär.
Och se - ALLA bultarna som håller kronhjulet vid differentialhuset hade gängat ur sig mer eller mindre!!!
Så ljudet kom av att bultskallarna slog i differentialhuset (en hel del material bortskavt) se bild.
Så nu är nya bultar beställda. Jag kan inte hitta något åtdragningsmoment i verkstadshandboken, någon som har nått förslag på lämpligt moment att dra åt med (det är 12.8 bultar)?

Vad är det för storlek på bultarna?

Det finns i verkstadshandboken nån stans. Leta igen. Jag har nyss gjort detta men minns inte på rak arm momentet. Kan kolla i helgen.
/TF
Nu är det fixat, allt fungerar perfekt igen. Jag hittade åtdragningsmomenten 80-100nm det stod i början av kapitlet. Jag lade Loctite 243 (medelstark) på de 10 nya bultarna från Volvo M10 med stigning 1,25 (ingen övrig märkning på bultarna annat än Volvonumret laserskrivet på skallarna) så nu borde det inte kunna ske igen..
Jag har ett liknande problem på min 202a. Men när jag tog bort kardanaxel framåt och kör så låter det inget. Kan detta vara samma problem som ovan. Eller borde jag inte höra samma sak även då eftersom framaxeln ändå snurrar runt?