Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 2279 ggr
Ryden
0

Får ej i 3an och 4an

Bytte växellåda idag då den gamla rasade.

Bytet gick bra men jag får inte i 3an eller 4an.

Nån som har en aning?

Skall man justera växelföraren eller nåt?

Dexxas
0

Vilken låda har du? Gamla M40 (903) eller???

Funkar Backen??

Ryden
0

Jo M40, lådan kommer från en Amazon.

Jag får i ettan, tvåan och backen.

Dexxas
0

Om du har Valpens original växellådslock så får du nog kolla så att du inte knäckt plåtbiten som sitter under locket och tjänstgör som spärr (låser de skiftgafflarna som för tillfället ska stå neutralt)…den är enkel att knäcka när man skruvar på locket på lådan..utan att man märker det.

Det kan även vara växelstaget(det långa L formade fram till spaken) som behöver justeras om eller pinnen under locket som går ner i skiftgafflarna som krökt sig…

Ryden
0

Det är synkringarna som sitter fast.

De sitter stenhårt fast i fel läge och hindrar växelföraren att funka.

Jag lyckades flytta 3ans synkring några grader men 4ans sitter som berget.

Ny låda igen eller kan man fixa det här utan att riva lådan?

Dexxas
3

@Ryden

Riv lådan…det är enklare än det ser ut…det kan vara en av de tre "plåtbitarna"  i synksystemet som sitter galet, dom kan följa med upp ur bronsringen och komma i kläm..Är bara hållna på plats av en fjäderring i var ände under plåbiten..

Om inte jag missminner mig så sitter det nållager i bottenstocken,passa dom så att nålarna hamnar rätt vid återmontering…

Och om du har bytt låda, riv den gamla och lär dig hur det går till….

Jag kan fixa sprängskisser på M40 om nödvändigt…

Dexxas
0

En grej till…Bottenstocken i M40 sitter på en stålaxel som når ut i godset på lådan…för att slippa plocka nålar tar jag en gammal axel,kapar den så att den kan sitta på plats i genom lager och drev utan att nå ut i godset varken fram eller bak och pressar ut befintlig axel med hjälp av den kapade, lämnar kapaxeln på plats i lagren när stocken lyfts ut…

Tidsbesparande tips…=)

Axeln har detaljnr 26.Plåtbiten har detaljnr 45.Sprängskiss M40