El-problem.
Idag köpte jag två strömbrytare på Biltema. De var av modell vipp-strömbrytare, indikerar med ljus (armen lyser) då den är i läge "on" och har tre tungor: power, acc. och jord. Nu är det så att jag inte kan få den att lysa men väl att tända och släcka strålkastaren. Jag kopplade precis som tidigare (då jag hade en likadan strömbrytare utan ljusfunktion) och att jag kopplade en sladd från "jord" på brytaren och höll den emot instrumentbrädan. Inget ljus. Provade den andra brytaren men inte heller den ville lysa. Kopplade lite hur som helst för att testa men inte ett liv (ljus) men den tänder och släcker strålkastaren. På den gamla (utan ljusindikering) behövde ingen jord öht. Vad gör jag för fel eller kan det vara så att båda brytarna är trasiga….? Vore ju bra med en påminnare om att ljuset lyser. /Gusten
Høres ut som at du har koblet 12-volts brytare på 24-volt system.
Du sier inget om hva slags bil du har ?

Bilen jag har är en 903 så det är en 12 volt. Jag har fått tips om att dra en jordkabel till minuspolen på batteriet. Strömbrytaren började då glöda svagt, ej lysa. Så personligen så tycker jag att det var ett onödigt köp pga dålig belysning av strömbrytararmen. /Gusten

Hur är det kopplat nu, när det glöder.
/Erik

Brytaren har tre tungor: power, acc. och ground. Power kommer från säkringsskåpet, acc. går till lampan och ground (som för tillfället inte är inkopplad) till minuspolen på batteriet. Jag tror att jag hade för höga förväntningar på lysförmågan. Kanske de gör sig bäst i becksvartnatt och sparsamt belyst hytt. Lampan hade ju varit en bra påminnelse men som det är nu så kan jag i alla fall tända och släcka backlyset. Det står inget om den är gjord för 12 eller 24 volt men man kanske kan förutsätta att det underförstått är för ett 24 volts system. /Gusten
Tja… Biltema är Biltema…
Metallen i är gulare än kineserna som gör grejerna.
Extremt dåligt att det inte finns någon instruktion.
Fast det är väl svårt att begära att de ska bli ngt bättre för varje år de varit i branschen?