Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 587 ggr
Roysan
2005-09-19 10:35
0

Vinterunderhåll

Nu börjar det bli kallt på morgonen. Det kan bli en öeraskning att plötsligt en dag med närta noll på termometern så startar inte Valpen. Dags för lite underhåll inför vintern.

Mina erafrenheter är att en motor, som exvis B18, eller andra motorer från 60-70 talet faktiskt skall smälla igång på första kicken utan vidare, trots att bilen är gammal, så skall en väl underhållen o rätt inställd motor vara lättstartad.

Om du överaskas av ostartbar motor redan vid nära noll grader är det mest typiska felet för stora elektrodavstånd på tändstiften. En gång köpte jag till min Granada  super duper tändstift med bara en prick som mittelektrod, bilen gick ju bra, men inte var det så värst bättre, dock plötsligt en morgon när temp var nära noll var den stendöd. Jag satt i de gamla stiften o vips var den som förr, dvs startade på första kicken ner till - 30C.

Så ur med de gamla stiften justera avståndet till rekommenderat, borsta ren dem, tvätta i Azeton, den soppan löser faktiskt sot. Gör ren isolatorn med lacknafta och smörj in gängorna. Du behvöer inte köpa nya, om du snyggar till dem så här.

Ta bort hela fördelarlocket o sladdar  ta dem i diskbaljan med varmt vatten, (hett) och lite YES, låt torka noga.

Gör rent högspänigsladden mellan spole o och på samma vis, liksom isolatorn på tändspolen.

Givetvis skall bytaravstånd och tändtid justeras. Tändtiden ändras dock inte så lätt, så det är ite lika akut.

Förgasaren, se till att choken stänger spjället helt o hållet, dvs att tråden från Choek regalget är rätt . Se oxo till att den förhöjda tomgången påverkas rätt.

Jag har aldrig någonsin pumpat med gasen för att få igång motorn. Endas full choke, rör ej gasen, en sekund med startmotorn o vips snurrar motorn. Oavsett utetemp.

Att pumpa med gasen gör att accelerationspumpen storutar fram en rejäl skvätt med bensin, det skall räcka med choken.

Rör sedan gasen försiktigt för att "känna" på motorn. Så att inte motorn dränks av acc pumpen.

Givetvis skall man se över förgasaren mer ingående om man vill, flottörnivån och att den är ren o pen inne o ute.

Battterierna då, givetvis skall de vara i bra skick. Typsikt är att bilbatterier "dör" väldigt plötsligt, efter 3 - 7 år så en dag är de kass bara. Så bli inte förvånad om så sker plötlsigt. kanske just den där kalla morgonen på hösten.

Underhåll av batterierna gör amn gneom att låta dem så med en sk Intellugent laddare, som kan såt på hela tiden.

De finns ei bl.a ELFA, 600 - 1000:- ber på ström. Man klarar sig bra med en sådan på 3 Amp om den får stå på under veckor o månander då Valpen står. Finns för 12 elelr 24 Volt.

Niklas
2005-09-19 11:47
0

Det där var en mycket bra genomgång! Den skulle passa bra som artikel så att den inte försvinner när det kommer nya inlägg.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning