laddproblem
har ett mysko problem med laddningen, ladd-lampan "glöder" svagt ( både när motorn är på OCH av, samma styrka på "glödningen") -jag har haft in den på koll, både generatorn och laddregulatorn, men det var inget fel på dom, har provat mäta lite här och där, men jag är ingen elektriker, har följt kablar osv. --har ni några förslag??..-vad är den där runda dosan som sitter bredvid tändspolen?? -jag öppnade upp den (centrumskruv) -där var det en rund…bakelit"sak" med en fjäder runt…-vad har den för funktion? -TACKSAM FÖR SVAR…
Jag hade samma problem med min Discovery här i vintras, då visade det sig att det var diod-packet i generatorn som ledde i backriktningen. Kanske kan vara något att gå på?

njaaa…-dom kollade upp både generator och laddregulatorn i testbänken, båda var OK…

Mopar, har du mätt batterispänningen? Det kan ju vara krypström som gör att laddlampan glöder. Med motorn av ligger du ungefär runt 24-25 volt och med motorn i gång och med ett varv en bit över tomgång så skall du ligga runt 26 skulle jag tro. Jämför, mät med motorn av och med motorn igång. Skiljer det ca 2-3 volt så laddar han som han ska.
MVH
Chrille

har kollat det, den står på 24.1 volt både avslagen som med motorn igån, när den laddar ska den har 27-28 volt…

det mysko är att om jag drar en +kabel från generatorn till laddlampan så lyser den inte, men drar jag en -kabel, då lyser den…så vars är problemet???..-generatorn eller laddregulatorn…???
Kolla på den här sidan så kanske du kan komma på något.

Vill bara berätta att jag till slut lokaliserade problemet, efter mången å "myckna" mätningar så konstaterades det att det VAR laddrelät som spökade…(även om det funkade IBLAND, så som när jag lämnade in det för koll) …-så nu laddar fiskebåten som den ska