Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettteknik
Läst 1178 ggr
wodger
0

bada axlar

Jag frågade en kille på jeepklubben om varför han har slangar från sina axlar som sen sticker upp högt in i bilen. Svaret blev att när axlarna är varma och blir badade i kallt vatten så blir det en effekt att genom dom venthål som finns i axlarna så sugs det in lera/vatten som sen förstör densamme. Lurigt…… Har alla satt slangar på sina venthål utom jag? Skall man göra det? Nån med erfarenhet av detta? Har själv en raptg-67 och blev sen dess nervös med att bada den……..

Ideér eller tankar om detta någon?

danneape
0

Sitter original på min 303a,,,

Men det är en bra ide´ att ha det på axlarna,

En slang och ett biltema bensinfilter på varje axel.

//D

omega24v
0

O fan, så det var det de var till… Man lär sig en hel del genom att ögna igenom allt som skrivs på ett forum, det är alltid nån som vet nåt som nån annan undrar. Sk samlad kunskap!

Erik, Nässjö

sos
0

Farbrorn med en suzuki sj -eller vad de nu heter? fick lära sig den hårda vägen vad gäller luftning av växellåda han körde på friskt över bäckarna under älgjakten och fyllde sin låda med vatten (det är ju trots allt mer eller mindre personbils mekanik i dem) som sedan frös till is i oktober.

C30x har väl även bromsarna "luftade" på detta sätt -med slangar.

lunden
0

Det sitter luftningslangar på både axlar och bromsarna på c303 original..

Det sitter original på flera olika bilar, bla min vitara hemma i garaget har avluftsningslangar från både axlar, växellåda och fördelningslåda

Mvh Lasse  Lunden

sos
0

#4 lunden

Antagligen så kom väl Suzuki på att åtgärda detta med luftning…farbrorns är, om inte den första årsmodellen -så nära på.

DEFENDER110
0

kugghjul som är jätte varma som kyls ner snapt så blir de sån syre brist i axlen så de kan haverera  Glad

jockum
0

Kollade på ett avsnitt av "A 4x4 is born" där sa den gamle gubben som skulle vara expert på offroadkörning att man bara ska köra i vatten så djup som till navena, är det därför?Med tanke på luftning och dylikt…upplys mig!!

P.S ska få den nya bakaxeln imörrn….JIPPI

//jocke

danneape
0

Troligen,,,

Men det kan ju vara elkomponenter ganska lågt monterade på moderna bilar,, typ abs sensorer å sådant.

//Danne

Pizza_DUDE
0

Till navet? Fixar inte tgberna 70cm vatten? :)

ErikL
0

På TGB:n sitter det tätningar till bromstrumorna som ska täta vid låga hastigheter och vid högre öppnas av centrifugalkraften så att bromsarna får kylning, en stor "gummi" tätning med ingutna vikter i tätningsläppen.

På min är det torrsprickor i dom så dom tätar/funkar inte, kollade på volvo och dom vill ha ca:500:- +moms /st.

//Erik

omega24v
0

#10 Det var som fan. Jag trodde snacket om tätade bromsar var båg, för mina trummor är då INTE tätade. Jag måste riva isär och kolla det där, mysko. 6x6 är stöddigt, men det är 50% mer dyra grejor att handla…

Erik, Nässjö

ErikL
0

Tätningen syns på bilden, grupp 51, sida 345, pos.31 http://koesters.dk/volvomanuals/PartCatalogue18.pdf

limpa
0

min far jobbade på miloverkstaden Lv6 och han berättade att dom tätringarna var konstant trasiga och det var väldigt noga vid montering att allt var rakt inom hundradelar.men dom var alldrig riktigt vattentäta ändå

mina 2 senaste 11.or + 13 bilen saknar dom ringarna så kanske har kronan tröttnat på taskiga dyra tätningar med

jag har som standard att efter en tripp i sörjan så åker alla trummor av och bromsarna spolas rent med vatten så all skit försvinner, lite jobbigt men man räddar bromscylindrar och bellägg ifrån byte

AEriksson
0

#13 Blir inte så många turer ner i sörjan då Flört

limpa
0

Skrattandeså ofta det går!