Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 2593 ggr
B1n4ry
0

Rapporter från Karlstad

Sådär, då var man hemma efter en lång dag på Militärauktionen i Karlstad.

Lite info med reservation för eventuella fel & missuppfattningar…
Samtliga priser är UTAN moms!

Tyvärr blev fordonen ganska dyra! Förvånande att priserna gått upp mer och mer vid dom senaste auktionerna. Man tycker ju att marknaden borde vara mättad snart! När jag köpt min TGB11 i Oktober 04 så betalade jag 22' + moms och det var väl ett ungefärligt medelpris. Året efter i Norrköping var 11-bilarna något dyrare medans 13 hade gått ner till en bit under 20'. Nu i Karlstad kostade TGB11 kring 25-30' oavsett skick(!) och TGB13 lite under detta (kring 20'?)

Det var även förhållandevis rassiga bilar känndes det som. Trots AluZink så var det mycket bulor, dåliga däck och mer eller mindre defekta bilar mot vad det varit tidigare. Bilar som inte var Aluzink var ofta mycket rostiga.

Andra för mig intressanta saker:
110cc Dirtbike 4-5000:-
80cc Minicross ca 4000:-
50cc Pocketbike ca 2400:-
Detta är priser som är ganska lika de ute i affärerna. Dock får man ju garanti och "orörda" produkter i en affär!!!

Elverk kostade ca 25% mer än på t.ex. verktygsboden.se!!! 

BV206 gick för mellan 100.000 och 50.000:- En köpare tog hem 20st för 60.000:-/st Detta anser jag vara otroligt högt med tanke på att dom inte går att registrera in i sverige!

För våran del blev det alltså inga fordon. Lite tråkigt men det kommer ju fler tillfällen! Dock så åkte vi inte hem helt tomhänta. Jag och en kompis (som inte finns på forumet) köpte var sin Milo-verktygssats med specialverktyg för TGB11-13-20. Min var inte så komplett som kompisens men i gengäld fick jag med en hel del specialverktyg till Bärgningsvinsch 1 (som jag har en! =) Totalt 3 lastpallar med bråte! Hyrbussen gick tungt hem!

En rejäl solbränna fick man oxå! Vädret var kanon! (även om det antagligen hade blivit bättre priser om det pissregnat och varit 2 minus)

En ganska hyffsad dag totalt sett även om vi gärna hade åkt TGB hem istället för Toyota Hiace… 

//B1N4RY

Rick
0

Jag köpte en 11 aluzink i bra skick för 25+, som gick bra hela vägen hem till Örebro.

Lite mer strul med 30 bilen, soppatorsk,batteriet tog slut innan den blev färdigluftad,(lite tur man köpt en batterkärra med ström i!!) samt elfel på fördelninglådan=50 km/tim,men det fick ordnas efter vägen.

TGB11
0

Hej,

Höll precis på att författa något liknande när du publicerade ditt inlägg. Här kommer mina iaktagelser och funderingar:

Hoppas alla som köpte bil kom hem utan problem. Är lite nyfiken på synpunkter från alla som var där, både ni som köpte bil och ni som inte köpte bil.

Min intryck är följande:

1. Underbart väder. Våren är här.

2. Det blev höga priser. Men, även helt ologiska priser. Vissa TGB 20/21, Stabs- och sjukvårdsbilar undantagna. Fungerande Alu-Zink bilar var billigare än defekta bilar med gammal kaross.

3. Jag kom lite sent, vissa bilar med varma motorer startade inte. Soppatorsk eller sabotage för att hålla nere prisnivån??

4. Jag hörde från oroväckande många håll att bilar köptes för att slaktas på axlar.

5. En hel del bilar gick till utlandet. Kul att våra grejer sprider sig runt om i världen, hoppas bara de får förbli intakta och inte slaktas i för stor utsträckning.

6. Jag kan förstå fördelen för säljaren (och auktionsutroparen) med tillvägagångssättet "Jag tar resten till samma pris." Synd för de som väntade på "sin" 20-bil om den var bland de 20 sista som försvann i en klump. Tycker att det är lite märkligt med detta tillvägagångssätt i och med det kraftigt varierande skicket på bilarna.

7. Vem f-n köper 20 bandvagnar för 1.2 milj i en klump??

Min uppfattning om prisnivån: En 11 med gammal kaross i hyffast skick (åtminstone start-,  kör- och bromsbar utan reparation) mellan 24 och 28 + moms. Defekt dito 19 till 22 plus moms. Alu-zinktillägg cirka 5. Priserna verkade snarare stiga än sjunka mot slutet. Alu-zink bilarna kanske hade blivit dyrare om de stått sist(?)

Sjuktransport/Stabsbilar: upp till 28 plus moms. Defekta 15 till 19.

TGB 13, jag uppfattade de flesta av de sex som mer eller mindre defekta: 19 - 24 (?)

Som jag skrev tidigare var jag lite sen (kom ca 08:30). Men, även om jag haft ytterligare en timma på mig hade jag fortfarande bara haft en minimal möjlighet att undersöka fordonet ordentligt innan köp. Detta borde enligt min uppfattning sänka priset med 5 tusen än motsvarande bil när den köps via t ex blocket.

Rätta mina fel / Fyll på med fakta / tyck / tänk!!!

B1n4ry
0

#1: Grattis! =) Jag tror vi körde om er, en 11:a och en 30:a i sakta fart1!

Vilken av batterikärrorna köpte du? Den med 4 batterier? (som jag oxå bjöd på? ;-) Tyckte den blev för dyr iaf… Om det var den som du köpte, kan du tänka dig att sälja en sådan där nato-startkabel?

#2 punkt 3: Mmm… Mycket sabotage var det! Hittade flera bilar med ryckta tändkablar eller stulna huvudbrytar-nycklar…

#2 punkt 6: Jag gillar inte heller det förfarandet! Jag tror dom skulle tjäna mer på att sälja alla bilar för sig. MEN det skulle ju ta längre tid. Och då skulle man behöva dra en gräns mot småsaker som dom ju måste sälja på det sättet!

#2 punkt 7: Helt otroligt! Kanske någon som skall sälja dom utomlands. VV lär ju inte släppa ut dom på vägarna iaf. Och som rena leksaker är det ju lite väl dyrt! Det KAN ju ha varit en bulvan affär för att inte släppa ut dom för billigt!  Den innan gick för under 50 har jag för mig!

#2 samt Robban & Tony: Kul att träffas iaf! =)

//B1N4RY

Beau
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Först vill jag kommentera tgb 11 glädje över att så många bilar såldes till utlandet: Den delar jag inte alls!!

Köpte en tgb 1111 i mycket gott skick, den första till vänster.

TGB11
0

Respekterar din åsikt.

För att förtydliga mig själv: Hellre en vårdad TGB XX hos en mörkhyad finsk muslim än en slaktad TGB XX i Degerfors.

Jag delar alltså heller hobby med människor av olika hudfärger, nationaliteter, religioner och kön än en homgen grupp bestående av svenska män. Även om det av praktiska skäl inte torde vara aktuellt här, inavel är aldrig bra.

omega24v
0

Hemma igen från Auktionen i Karlstad, med en sexhjuling för framtida nöjen!

Jag måste säga att utan goda vänner och andra likasinnade stollar kommer man inte lika långt i livet. Tack Björn (Opel-entusiast liksom jag) för inkvartering och allmän hjälp och intresserat sällskap under auktionen! Tack också till de entusiastiska Boråsare (Bäck, Erik och en till jag inte vet namnet på) som inte led av några sorger. De körde oplanerat hem mitt förvärv ända till Nässjö en lördagkväll när de förmodligen helst skulle gett sig iväg på den terrängträff som just pågick i Borås!

Angående prisbilden, så hajjade jag också till. Men bandvagnarna tror jag inte vi behöver fundera så mycket på. Jag råkade höra en finne prata med ägaren till militärfordonen (Tovek skötte bara auktionen) och han hade köpt åtminstone tio bandvagnar för export till Finland. Om de stannar där vet man ju inte, men han hade köpt en laddning bandvagnar i Kalix förut också. Var så säkra på att det finns de som har användning för bandvagnar i helt andra klimat- och terrängförhållanden i väglöst land än vad vi är bortskämda med här i Svärrjet och att de är ganska lättsålda om man säljer dem på rätt ställe och på rätt sätt.

Jag hade bara för avsikt att köpa en 13 med hytt, så jag hade ett 20-tal bilar att gå igenom på två timmar. Det räckte ganska bra, särskilt som det dröjde över två timmar till innan utropen kom till de vagnarna. Skicket anser jag genomgående var smårisigt, så som ovan sagt. Men jag tror inte vi som privatpersoner förstår vilket värde grejorna har. Att det köps bilar för slakt för axlar tycker jag inte är ett dugg konstigt, med de priser som är på sådana grejor. Sen fick jag uppfattningen att det var flera som impulsköpte terrängbilar, efter att egenligen varit intresserade av en bandvagn som de trodde skulle bli betydligt billigare.

Erik, med presumtiv FTGB (flakterrängbil Flört )

Rick
0

#3 Stämmer säkert, men farten ökade så småningom till mera harmoniska 85 km/tim. Jo det var kärran med fyra batterier och det var 2 kablar med, men dom är så korta att båda behövs i sommar, då det som bekant kan vara lite svårt med utrymme i lerhålen.

xtreme
0

Jag köpte mig en fin 11 med underredsbehandling för 27, vilket jag tycker är helt okej. Jag följde inte hela auktionen, gick alla 20 bilar till samma köpare?

danneape
0

Och äntligen fick jag tag på en 11bil,,

Från början var det tänkt att jag skulle få med en 13bil hem men de vågade jag inte vänta på,, och det var väll tur,,,

Min fick jag för 24+moms och i dag hittade jag nycklarna till bakdörren Skrattande ,, innanför den fanns 4st snökedjor och sladdlampa m,m,m,m.  .Skrattande

omega24v
0

Synd att jag inte träffade några av er, i alla fall inga jag vet om mer än de som körde hem min bil. Det får väl bli på nån framtida C30X-träff? :)

Det var ett gäng 20-bilar som såldes en och en, men rätt vad det var tog en köpare hand om resten. Måste vart bra många fler än tio, kanske fler än 15.

Att jag råkade ägaren till Millesvik var mer än tur, eftersom jag inte fick minsta hjälp av Tovek med mitt problem. I min bil satt fel nyckel, den var till en ambulans 6 nummer bort. När jag försökte få nån att hjälpa mig, råkade ägaren stå bredvid och höra det. Han avbröt det han höll på med och sa att han hade reservnycklar om jag kunde vänta en stund medan han redde ut det han just gjorde. Så på det viset fick jag höra vad finnen pratade om. Efter en stund hade jag i alla fall fått rätt nyckel och så var den saken ur världen. Värt att tänka på för den som råkar ut för nyckelproblem på auktioner.

omega24v
0

Varför i helsicke står det "hantera" under mitt nick?

Limpan4all
0

#11 För att du själv skall kunna redigera ditt eget inlägg en mycket användbar funktion - för stavfel, meningsbyggnadsfel och annat puts…

robban.f
0

B1n4ry - skitkul att träffas och kika runt lite. Första gången på auktion. Vi var rätt nöjda efter ett tag. Verktygssatsen hade jag gärna varit med på, men det känns dumt att alla Boråsare bjuder mot varandra. Det blir väl fler tillfällen förhoppningsvis.

// Robban

B1n4ry
0

robban: Ja man tröttnade ju rätt ordentligt i slutet och det var otroligt drygt innan dom var framme vid verktygen. Men Lars hade ju bestämt sig för att han skulle ha dom så det var ju bara att stanna kvar. Tror vi kom iväg först vid 16:30-tiden. Dock så hade vi gärna lånat lite plats på er släpkärra! Det var *TRÅNGT* i hyrbussen! =)

Rick: Vad fick du ge för 30:bilen? Var det en med kran? 

Är det någon här som köpte 11-bilen som nu står parkerad utanför textilmuseet i Borås?

//B1N4RY

Rick
0

B!n4ry 

45 plus, ja det var en med kran och 5 helt nya däck (nr.246), men jag har fortfarande lite strul med automaten, ska ta men den till vekstan i veckan och göra en storsevice. Hoppas hitta nån gammal bok om allisonautomater. Nu ångrar man att man är ivrig att slänga gamla grejer, för bara nåt år sen åkte hela lagret med äldre scaniadelar i containern.

Mikael D
0

Beu!

Vad gick 1111-bilarna för på auktionen? Är det någon som känner till tillverkningsantalet på denna exelenta cab? Det bör väl vara lägre än 9031 som tillverkades i 366 ex.

Beau
0

Det var fyra st 1111-bilar. Dom såldes för:                                  30 000, 28 000, 32 000 och 45 000 + moms. Alla bilarna var likvärdiga. De tre första var robotbilar. Det som skiljer robotbilarna från övriga 1111 bilar är att dom har en ny alu-zink kaross med 4 dörrar och ett annorlunda bakparti med reservhjul. Robotbilarna tillkom så att man tog en gammal 1111 bil och satte på en ny alu-zink kaross. Totala antalet 1111 bilar är ca 750 st. Hur många som byggdes om till robotbilar vet jag inte, men inte särskilt många skulle jag tro. Varför den sista blev dyrare var nog slumpen; några budgivare som inte ville ge sig.

Limpan4all
0

#15 jag köpte en komplett servicehandok (TGB 30/40) på tradera för för ett tag sen. Jag har den goda ambitionen att (men inte så mycket tid just nu) scanna in den och sen lägga ut den som PDF.

omega24v
0

#12 Tack! Har inte sett "hantera" förut och trott att det inte går att ändra det man skrivit efter man postat det.

sos
0

Jag tar väl en sväng till Kalix den 20/5 -så får man se vad som händer där…finns ingen närmare specifikation än…48st TGB11A = inga Alu-zink…men kanske det finns verktyg m.m -skulle vara kul att komma över.

Mikael D
0

Jasså 1111-bilarna tillverkades i fler ex än 9031. Med tanke på priserna på auktionen så verkar det som att de 38000 kr som jag betalade för min bil hos BJM för ett år sedan var ganska rimligt. Bilen hade för övrigt bara gått 300 mil.

Ni som gillar att se de militära bilarna i sitt rätta element kan jag rekommendera att ni går in på Föreningen Armé-, marin- och flygfilms hemsida. Där kan man hyra Kronans gamla instruktionsfilmer.

Dollar
0

Det finns en TGB 11 kvar sedan auktionen i Karlstad. Objekt nr 206 alu-zink som har gått 936 mil. (Det var den som stog först, närmast Jeep J20). 29.000:- + moms ska Toveks ha för den.

Så om det är någon som är sugen på den och säljer sin äldre är jag intreserad. Kan bli en win-win situation=)

lfc
0

Intressant vem hör man av sig till då?

Dollar
0

#23 Jag pratade med Inge(tror jag han hette) på Toveks samt Steve på Millsvik.  Men det är Tovkes du ska prata med om du ska köpa, han är stenhård på 29 + moms, jag försökte pruta men utan resultat=)

Du råkar inte ha en valp eller 11 du vill bli av med om det går i lås eller?

Rick
0

#18 DET ser jag fram emot, har visserligen fixat lådan idag men information är aldrig ivägen, Jag ringde bolaget (LF) för att ordna med försäkring idag på 30:bilen 6530/år/halvförsäkring. Läste nån annons på blocket för ett tag sen, där skrev säljaren att försäkringen kostade 648/år/halv och 1600/år/helförsäkring. Finns det någon som vet hur man ordnar det. Jag betalar 3500/år/halv på 13 bilen, är det dyrt?

Dollar
0

#25 kan det vara så att din 30 bil är för ny och inte går som "veteran" än? Bara en tanke…..

Rick
0

Nä den är en 76:a så jag tänke slippa skatten ! men läste just här på ett gammalt inlägg att trygg-hansa kan vara lite mer flexibla, så jag skall ringa dom och fråga.

kjetil
0

Jag har min försäkring i TH och betalar 1095 för halv försäkring per helår för min tgb13 131A variant det är en -75:a. Och denna bil är ju klasad som tung lastbil precis som din 30 bil

Då ska man även beakta att jag bor i Stockholms förort vilket ju är dyrområde.

När jag nämde att det var en gammal militär bil från -75 så sade damen från TH direkt att det här det blir ju veteranförsäkring så det ska nog bli billigt………………

Bara en sån sak, så ta kontakt med TH du.

Kjell//

lfc
0

Har ju inte det tyvärr :(, hadde en gång en 9033 -67…..

Pjotr
0

Är det någon som vet priset på den Volvo FL10 6x6 -93 krokbil som såldes i Karlstad???

Ett påstående var 430" men det låter orimligt för en -93…

robban.f
0

Gick inte krokbilen för 150000:- ? Buden började väl på 100´ sen stannade det på 150´. Om jag inte är helt ute o cyklar.

11-bilarna såg ut som små Nissan Micra jämte den. Det kallar jag riktig lastbil. När jag blir stor skall jag ha en sån !!!

/ Robban

omega24v
0

Hehe, "flakhöjden" på den bilen var i ögonhöjd på mig. Skapligt hög tyngdpunkt… Den var rejält knölig på högersidan om jag såg rätt. Förståeligt.

VLADAS_TOVKES
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hello!

AEriksson
0

#33 Hej ?

donSisu
0

Någon som var i Karlstad och minns vad Dallas-jepparna gick för?

Hur många fanns det?

Mvh

//donSisu