Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 1209 ggr
Mohman
0

Slagljud efter byte av bränslepump

Hej

Är ganska nybliven valpägare och ganska kass på att meka, men nu är det i alla fall så att jag bytt bränslepump eftersom Valpen inte ville starta och felsökningen ledde till att den inte fick någon soppa. Nu går valpen igång, men vid tomgång så hörs det kraftiga slag från motorn, detta händer dock inte om man gasar på. Valpen är en 903. Någon som har en idé?

mopar
0

har du otur så är det ett ramlager som har gått, men det kan vara lite svårt att säga när man inte har hört ljudet själv.

Mohman
0

Kan nämna att slagljudet inte fanns före pumpbytet.

danneape
0

Fick du rätt pump?

Det kan hända att armen som skall ligga emot nocken och pumpa inte ligger rätt,,, eller är osmörjd,,

Kan även vara oljepumpen som blivit sliten och inte ger tillräckligt oljetryck vid tomgång,, svårt att veta utan att "se o höra" själv.

//Danne

limpa
0

sitter mellanlägget på plats?

Mohman
0

Mellanlägget sitter på plats.

Borde inte ljudet komma när man ger gas också om det var så att armen mot nocken låg fel?

limpa
0

testa så här,

ta av bränslepumpen och starta motorn igen vid behov pumpa manuellt fram bränsle kontrollera om oljudet finns kvar.

Om oljud finns kvar så vet jag ett par saker som var rätt vanliga.

omega24v
0

"Kan nämna att slagljudet inte fanns före pumpbytet."

Tie spänn på pumpen, eller att du gjort nåt galet vid bytet. Allt jag meckat med under alla år har lärt mig att det sällan uppstår "nya" fel när man meckat med nåt och det beter sig konstigt efteråt. Och det är inte bara EN gång som detta fenomen uppstått, att jag varit tillbaka i garaget och rivit lös hela skiten igen som jag nyss satt dit…

Erik, Nässjö

Mohman
0

Har tagit loss pumpen vilket gjorde valpen väldigt svårstartad. Fick igång den så pass att jag hann höra att slagljudet var där igen.

Till omega24v: Det är väl så man lär sig…

limpa
0

ok oljudet finns kvar?

nästa test,

ta av ventilkåpan och starta motorn, se om någon vipparm inte rör sig som övriga

om alla vipparmar rör på sig tag ett blad mått 0.40mm och tryck in den mellan vipparm och ventil alla 8, om oljudet fortfarande finns,

stäng av motorn och känn på kylfläkten se om du hittar ett glapp"inte så att remmen slirar" drag upp och ner lodrätt

finns glapp?

Mohman
0

Satte tillbaka bränslepumpen och tänkte att jag testar innan jag tar bort ventilkåpan, döm om min förvåning när jag märkte att oljudet var borta! Däremot startar inte motorn utan choke och om jag inte ger gas stannar den efter ca 10 sekunder. Ger jag gas går motorn, men väldigt ojämnt. I behov av nya tips. Tack för er hjälp.

limpa
0

du bör nog kolla ventilerna ändå, var oljudet innan ett metaliskt ljud eller mer ihåligt popcorn liknande ljud?

Mohman
0

Ljudet var metalliskt.

limpa
0

ok då var det nog monterings problem.

har du orginal fallförgasare eller är den bytt mot nyare?

oavsett så känn på dom 4 mutrarna som håller förgasarn om dom är lösa

danneape
0

Och om du inte gjort det,, kolla efter vacuum ledningar som är lösa/skadade, du KAN ju ha pillat lös en sådan av misstag, min 11bil gick inte utan choke å det berodde på tjuvluft.

//Danne

Mohman
0

Tack för tipsen. Ska kolla igenom slangar och muttrar.