Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettstorvalpar-c300-serien
Läst 1449 ggr
Wolfman
0

Toppfart i en 13bil?

pratade med en kille som i sin lumpartid körde från södra sverige upp till mitten en dag.

Han ville minnas de fått upp 13-bilen närmare 150 knyck.

I lumpen och med hemlänktan kan säkert färga minnet en del, men frågan är vad man kan förvänta sig av en sådan här bil?

(Till storyn hör att de sträckkörde. Det gick bra. Men efter att de stängt av motorn fick de aldrig igång den mer.

Den hade smält ihop!).

Limpan4all
0

Tja helt omöjligt är det väl inte, men mycket osanolikt. Vid 150km/h så ligger motorvarvet på 6700RPM och möjligen går det att varva så mycket men jag tvivlar…

omega24v
0

Rekgruppen i min pluton berättade att de hållit ner gasen ordentligt vid ett tillfälle. Känner jag dem rätt så gjorde de det jämt, men kanske inte riktigt så länge och våghalsigt varje gång. Jag vet inte hur fort de kört, men när sexan ylade som en besatt så SMALL det plötsligt och de påminde sig löjtnatnens varnande ord att de hade fattat eld några stycken såna här. Så de lugnade ner sig. Bilen fortsatte i alla fall att gå som den gjort innan, så det var uppenbarligen inget allvarligt. Men kommentarerna kring händelsen var i alla fall att väghållningen inte riktigt räckte till för några större hastigheter…

Erik, Nässjö

Pizza_DUDE
0

Jag har varit uppe i c:a 120 med min 11:a.. Inget jag rekomenderar att köra i en längre stund.. Taskigt att plåga motorn så.. :)

omega24v
0

Hmmm, lite räkning:

280/85-16 ger hjulomkrets 2,80m.

150 km/h är 41,7 m/s.

Alltså snurrar hjulen med 41.7 / 2.8 = 14.9 varv i sekunden.

13-bilen har totalutväxling 7.1:1 ut till hjulen.

Det ger motorvarvet 14.9 x 7.1 = 105.8 varv i sekunden.

Och det är 6350 varv i minuten i teorin (bland annat beroende på att däcket sjunker ihop lite när det är belastat), så 6700 är ingen omöjlighet. Jag trodde faktiskt det var betydligt mer, det var därför jag började räkna.

På plan väg tror jag inte det finns en chans att komma upp i de hastigheterna, det börjar om inte annat kräva luftmotstånd. Rullmotståndet är högt redan från början. Och de här gamla motorerna är visserligen stryktåliga, men knappast balanserade för såna varvtal och 117 hästar lämnar de kring 4-5 tusen nånstans har jag för mig? Det kan inte presteras många pållar när tidspassningen mellan ventiler och kolvrörelser blir så snäva.

Erik, Nässjö

wodger
0

Blir alltid lika impad dina beräkningar!

Själv kan jag knappt få ihop hur mycket bensin man får för 200kr…..

Generad

AEriksson
0

Mmmm intressant tema… men jag vet inte om jag änns skulle vilja köra över 90….i alla fall inte på de vägarna jag har rundt mig.

omega24v
0

#5 Tack, nån gång emellanåt har jag nytta av de 180 poäng matte och matterelaterade civilingenjörsstudier jag ägnade sju år av min bortsprungna ungdom åt… :)

När jag plockat av skåpet från 13-bilen hade jag den uppe i 100 en kort stund och det var spännande. De 60-70 jag lufsat i innan är betydligt mer lämplig hastighet för den, helt klart.

Jag länkade till en några år gammal artikel från försvaret här nyligen, där FM hade satt 55 som tillåten topphastighet för 300-serien, utom på motorväg tror jag, där var det 70. Det hade väl visserligen mer med den personliga säkerheten att göra, obefintliga deformationszoner, men tänkvärt ändå.

Förutom att den är rejält slingrig och spårkänslig, så blir den helt olidlig att lyssna på i de högre hastigheterna. Jag funderar på om det skulle gå att isolera bättre på nåt vis. Hmmm, jag tror jag lägger upp en ny tråd om det!

Erik, Nässjö

Pizza_DUDE
0

@7

På "mötesfri väg" (dvs vägar som har mitträcke eller där det är öppet i mitten, typ motorväg) är det tillåtet att köra i 70, med försvarsmaktens terrängbilar.. På icke mötesfri väg är det 55 som gäller… Inom försvarsmakten.. :)