Karossbyte på en 903...
Är det någon som har vet hur jobbigt det är att byta kaross på en valp??
Är det bara några skruv i hörnen som håller ihop den eller är det en massa svetsningar som måste tas bort??, Har funderat på hur jag ska göra på min och kommit fram till att det är nog det enda rätta…
Är det någon som vet vart man kan få tag på en relativt schysst kaross och vad en sådan kan kosta… Den jag har är en pickis Men är även på jakt efter ett kapell…
MvH / Matte

Vad jag vet så är det bara att skruva och sedan lyfta av. Det svåra har jag hört är när du ska dit med skåpet igen. Jag har inte gjort detta själv utan allt är hörsägen. Kolla in: http://web.telia.com/~u38008870/index.htm, Roger brukar ha lite smått och gott. Lite svår att få tag på så ge inte upp. /Gusten
Kolla med Trond på laplander.nu. Tror han har det mesta i plåtväg.

Jag lyfte av min kaross förra året och lagade den. Jag kom på att det var det enda rätta om jag skulle komma åt att laga all rost. Det är inte så svårt.
Jag har en valp med hardtop så jag började med att skruva av den och dörrarna. Sen är det bara att skruva av alla anslutningar, vatten, broms- och kopplingsledningar, handbroms- och vinschvajer, växelförare etc.
Ta bort ratten och rattväxel, min satt väldigt hårt, jag fick värma och använda en ordentlig avdragare. Kolla så att du har en ordentlig sån först innan du börjar jobbet … och Biltema har ingen som räcker till.
Kylaren lossar du nedtill från ramdelen, den sitter både i ram och kaross. Lossa en sladd som går till tankmätaren, du når den genom hålet i golvet bak, altenativt plocka ner tanken innan lyftet. Gummiflärpen över tankpåfyllningsröret måste ochså tas bort.
Lossa så skruvarna mellan kaross och ram, försök lossa dom med handkraft utan att värma, då brinner bara gummibitarna mellan ram och kaross upp.
Tror jag fick med allt. Nu är det bara att lyfta. Jag köpte två 1000 kg lyftblock med kedjor från Biltema, de har nåt som funkar i alla fall. Fäste i lyftkrokarna i golvet bak och så i taket fram. En tom kaross kanske väger 250 kg. Farsan och jag kunde vicka den på sidan med handkraft med den är lite svår att flytta utan maskinell hjälp.
När karossen ligger på sidan så kommer man ju åt att svetsa ordentligt. Kom ihåg att mäta upp ordentligt var skruvarna satt innan du kapar bort fästpunkterna, det går också att mäta på ramdelen.
Lycka till, fråga gärna om du råkar på trubbel.
/Calle
Jag har en valpkaross till salu..en pickup…har ju satt en golfkaross på min..
pris?
Tyvärr såld!!!
Calle: Det där lät ju inte allt för svårt, återkommer om det uppstår problem… Först och främst måste jag hitta en duglig kaross och göra iordning den innan montering…Bultarna som håller ihop ekipaget, sitter dom underifrån / uppifrån under nåt annat eller bägge och??
Peter69: Hade du en kaross?? pris??, eller har lynx3900 köpt den??
/ Matte

Det var tamejfaan det renaste verkstadsgolv jag sett
hej matte_80
Den vart såld:)
bultarna sitter genomgående..alltså både underifrån och uppifrån…

Som peter69 försökt förklara, bultarna med sexkanskalle sticks ner genom hålen i karossgolvet, ner i tvärbalkarna. I tvärbalkarna ligger tjocka rektangulära brickor. Låsmutter och tjocka brickor underifrån.

volvovalpen är det inte 4 wds projekt valp från 87????

På www.laplander.nu finns en lång bildserie där Trond byter kaross på sin Valp. Han kallar den Volvo Laplander 2005 Modell

vet inte om det er samma bil???? inte lik båga
inte lik farg i motorrum,inte lik insrument,da jag har kun tre hull,min har inte varit gul i motor rumm?inte samma batteri festen.men lakk og striper er de samma…..kanskje noen har bilder fra
4wd i -87 ?????
mvh cato
Har tidningen hemma. Skall försöka sätta in en bild senare.

Grattis till er alla som har ett garage…….
*avundsjuk*

lynx3900, hur gikk det med bildarna????? :) :)
mvh cato(volvovalpen)