Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 2530 ggr
lostmygun
2006-08-04 01:48
0

FREDAGSDISKUSSION!

Inspirerad av ett annat forum jag följer med inriktning på turboladdade bilar i huvudsak tillverkade i Trollhättan gör jag här ett litet försök till en FREDAGSDISKUSSION!

Målsättningen är att återkommande diskutera olika frågor som mer eller mindre rör våra bilar.

Jag tänkte som första ämne diskutera hur och vad vi använder våra bilar till.

Efter tidigare haft lite olika TGB 11 bytte jag för ett tag sedan upp mig till en TGB 13 (helkaross). Det åtminstone officiella skälet var det större lastutrymmet, inofficiellt tycker jag att det är manligt med tre axlar.

Vad använder jag bilen till? Tyvärr är det väl lite samma sak här. De skäl som framfördes till fru och omgivning var att bilen skulle användas till det minimala skogsbruket, lite utflykter med korvgrillning i skogen tillsammans med barnen osv. Istället har jag upptäckt att den är utmärkt att köra grejer från byggmarknader, skräp till återvinningsstationen och andra transporter som inte bör eller kan köras med personbil.

Tyvärr är det dock som så att den mest ger mig dåligt samvete. Jag skulle måla den, täta taket och ge den en ordentlig översyn redan förra månaden. Men, jag tänker på det och undrar när det ska bli av varje gång jag går förbi den.

Jag vill inte säga att jag hoppas på en ny Gudrun eller ett rejält snökaos som 1995, men det skulle vara roligt om man verkligen fick använda bilens hela kapacitet någon gång.

Nu börjar jag snudda på nästa veckas ämne som jag tänkte skulle handla om tillbehör - men det tar vi då…

omega24v
2006-08-04 09:23
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, det är åtskilliga som ställt mig frågan. "Vad ska du med den TILL?" Och jag svarar helt frankt, "LEKA!". Här ska faras på jeepträffar. Och såsom sexhjuling avnjutas i dess rörelser över ojämnheterna, något jag själv visserligen ser väldigt lite av från de minimala sidofönstren. 

Igår fick jag reda på av min mor att jag får använda mig av en stig som är gjord för en röjning/gallring i en skogsdunge på hennes gård för nåt decennium sen… Om jag på så vis kan göra den mera "gå-vänlig" för att rasta hunden på.

Flaket kommer troligen få tjäna en del transporter, såsom lostmygun exempelgav, lite skräp och annat tungt, otympligt, skrymmande, osv. Men lasthöjden avskräcker nog större flyttningar, så jag har svårt att tro att jag får frågan om att låna ut den för sådana ändamål. Och för övrigt är en av avsikterna med bilen just den: Att INTE låna ut den.

Och ett rejält snöoväder skulle ju vara kul… :) Komma själv till jobbet och flina åt de andras bekymmersamma berättelser när de väl dykt upp.

Erik, Nässjö

AEriksson
2006-08-04 09:41
0

Väldigt bra initiativ

Igentligen är det otroligt att jag kunde gå till inköp av en 11:a bil nu, specielt rätt efter det nya huset är färdigt, men så blev det otroligt nog pengar över, och det fick jag lov att använda till bil nummer två.

Igentligen startade önskan om en 11:a bil för väldigt länge sedan. Ända sedan jag för första gången tog på mig grönkläder och fick en tur i en av försvarets bilar, har jag varit fast besluten att en sådan skall jag ha. Men det var inte så enklet att få tag på dessa till att börja med, inte heller var det realistiskt ekonomiskt, så det fick bli ett antal Valpar innan drömmen ble realiserad nu i vintras.

Så vad skall jag använda den till ?
Tja…. väldigt bra fråga, sedan den som försöker sig på terrängkörning i Norge riskerar se ner i markägarens hagelpipa, är inte detta ett alternativ… nej det blir väll några träffar i området och sedan hoppas på rusk väder som får en att vara ensam riddare på vägen.

Mvh Andreas

wodger
2006-08-04 09:42
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo….jag har ibland själv undrat vad jag ska med min till….Har alltid velat ha en dock så när jag en morgon "blocket-surfade" i ångorna från gårdagens festande…….Valpen fanns i närheten och när jag var där och tittade så köpte jag den för 18000. I efterhand så var det nog lite dyrt…..Lita aldrig på frasen: "För mig har den inga kända fel"……Nu vet jag vad jag ska kolla efter vid mitt ev nästa köp..

Cool

Men: Jag kör den till och från jobbet, hjälper polarens farsa 2ggr per år med att transportera hans snipa, tar en sväng till vårat gamla soldat-torp samt bara nöjeskör. Har varit på ett par jeepträffar. Märkte dock att det inte var lika kul som jag trodde….lider mest med valpen när det knakar och bryter i den stackaren……Men en trevlig krabat är det i alla fall! Har oxå dåligt samvete var det gäller underhåll och förvaring. Finns oändligt mycket att göra på den känns det som…..

raptg-67

Chrilled
2006-08-04 10:43
0

Jag har aldrig funderat på vad jag ska med 11an till, det har jag vetat sen jag gjorde lumpen, Leeeeeeek!
Lumpen gjorde jag 96/97 i linköping. Min funktion var att ratta en TGB 40 med tillkopplad Haubits 77 som för övrigt gick att köra inifrån hytten på scanian med en liten spak t.v om förarsätet när det blev riktigt skitigt. Jag var en bland de få som alltid hade ett STORT leende och nått vått i blicken natt som dag när det gällde att få kanonen ungefär dit den skulle, helst rakt ut i oändlig terräng. 8 drivande diffade hjul varav 6 med slirskydd kunde inte bli tråkigtCool Eller jo det kunde det, vi kom tillbaka från "kriget" till vår UH plats för en välförtjänt vila, bredvid vårt tält hittade vi grannplutonens lastbil & kanon vid sidan av vägen med eldröret jäms med vägbanan, de hade kört rakt ut i skogen för att parkera varpå 17 ton scania och 12 ton haubits sjönk tills underedet tog i, kanonen stod precis bredvid vägen och 40ian 10m längre in, de hade försökt att åka runt. Vem fick dra loss den? Det blev sent…

Oj, nu blev det ju lumpar minnen, jaja. Just därför har jag och bror en 11a idag, det är så förbannat roligt att köra i skogen!  Det  är visserligen lite komiskt, vi "40-förare" skrattade mössan av oss när vi såg 11bilarna skutta runt i terrängen och kämpa medans vi mös fågelvägen dit vi skulle, otroligt mesigt tycke man då men efter att ha haft en ur-valp så är 11an riktigt stöddig, jag är otroligt nöjd med den!Glad

/Chrille

Lostmygun, Hur tror du det skulle bli med en 2.3T och automat i 11an? Det är nästa våta dröm man har!Skrattande

limpa
2006-08-04 11:20
0

min 13-bil ska bli husbil är det tänkt och att man kan ta av hytten vid träffar så man kan ut i skiten och lekaGlad

Sugga
2006-08-04 12:18
0

Måste man ha den till något ? Räcker det inte med att bara ha ? Glad

Vad man ska ha den till är den eviga frågan från oförstående men de flesta brukar förstå bara man bjuder dem på en tur i skogen.

Förrutom lek i skogen så använder jag ofta mina när man ska ut och hugga i skogen perfekt att ha som fika koja och köra grejor i. Under Gudrun skjutsade jag med suggan fyra lyckliga skogshuggare med utrustning, en och annan bil har dragits upp ur diken så även om jag mest har dem för skoj skull så får de göra nytta. Saknas gör bara en pickis så man kan ta den till brägårn, tippen mm.

Att motivera inköpen kan ju vara lite knepigt ibland men hittills har det gått enligt plan och regeringen har inte protesterat så mycket utan varit riktigt förstående (frälst). När jag hadde varit och tittat på tredje suggan och kom hem och meddelade detta så blev frågan bara hur mycket den kostade , inget om jag ska ha den eller inte. 912 var det ingen diskussion om heller mycket pga priset (500 spänn) efter 912 sa hon "kom inte hem med mer bilar om det inte är en 11-bil" så det inköpet gick smidigt det med.

Wolfman
2006-08-05 13:22
0

Det här med att motivera inköpen… tja.

tror inte man ska ha ngt dåligt samvete.
Jämför med sportbilar.

Vilken normalt funtad människa i detta landet med normal ekonomi köper en sportbil?

Alltså, samtliga sportbilar är resultatet av ett stort "VILL HA", samt ett grovt förbiseende av ekonomin i det hela. (den skönmålar man, för annars blir det ju ingen sportbil).

Det är helt enkelt viktigt med lite leksaker här i livet.
Mitt liv ska minsann inte bara gå ut på att dra in pengar till staten.