Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikett: reparation-renovering
Läst 3316 ggr
Wolfman
0

Svetsa i Alu-Zink?

Har vart runt o tittat lite på 13-bilar nu.

Man blir ju inte direkt upphetsad av rosthålen i dem.

Undrar lite, från dem som har Zink-botten bilarna, hur de är att svetsa, jämfört med de utan zink.
Borde ju vara lite knevligare?

Eller kör ni ngn speciell procedur?

omega24v
0

Hmmm, du BÖR inte hitta nån zink-bil med hål i. Se upp så du inte blir lurad!

Erik, Nässjö

AEriksson
0

Min fick ny kaross 1999 och det finns absolut inget på denna… så har du rosthål skulle jag bli lite skeptisk.

Hur det är att svetsa på en Alu-Zink vet jag inte, men en eller annan dag blir det säkert aktuellt ;-)

Mvh Andreas Eriksson

Wolfman
0

Jo alltså, de jag tittat på har inte varit zink. De me höl i! Skrattande

Ngn zink-13 har jag faktiskt aldrig lyckats hitta, tyvärr.Ledsen

Calle
0

Att svetsa i alu-zink är nog ganska svårt med vanliga elektroder, om man inte slipar rent först. Men det finns andra elektroder som borde funka, frågan är bara var man hittar dem.

För ca 15 år sedan var jag på studiebesök på en firma i Järpen som tillverkade tranformator-stationer, Z-kiosken kallade de sin produkt. Det är alltså en sån där fyrkantig låda  (ca 2x2x2m) som står på undanskymda ställen i bostadsområden. Den här firman påstod att man svetsade i förzinkad plåt med speciella elektroder för att det var bäst ekonomi med denna process. Elektroderna var inte billiga dock. Jag har försökt komma ihåg vad firman heter och sökt på nätet men ej hittat. Kanske nån på forumet vet mer.

putte
0

Den enda skillnnaden jag upptäkt är att om man inte slipar rent så fräser de mer av svets sömmen än vanligt. De blir inte en "ren" svetsfog.Cool

bjornp
0

Det kan vara bra att kräma på lite mer ström än det man anväder i vanliga fall (mig), När jag arbetade som plåtslagare jobbade jag en del med aluzink, för att uppnå ett bra svetresultat i denna plåt med punktsvets brännde vi av ytskicket med en hög kort ström följd av vanlig svetsstyrka.

Kom ihåg att måla svetsen med rostskyddsfärg efteråt för jag tror inte den läker.

/Björn

Thomas_Jansson
0

Det går utmärkt att svetsa i zinkbelagd plåt. Dock så är det noga med att slipa rent noga innan svetsningen påbörjas.

Var dock observant på risken att få "zinkfrossa", lite feber och illamående om man upphettar en zinkbelagd plåt.

Undvik att andas in och använd helst utsug!

Bengt
0

Att svetsa på aluzinkplåt så att den inte "rostar" i framtiden,krävs följande: 1 st MIG-svets 80-130 Amper

Tillsatstråd: mässing typ OK 19.30 ("dyr")

Skyddsgas: ren argon

Hög trådmatningshastighet

Friskluftsmask rekomenderas

Wolfman
0

Det här var bra info.

Noterar.

Tack,Glad

JDW512
0

Har läst mil anvisningar o de pekar mest på luften för svetsaren, annars är det som ovan, kräma på med ström sen du slipat rent…