Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettmaterial-delar
Läst 3920 ggr
grym
0

lutningsmätare

var ju på tal om det i förra versionen av forumet

tror jag hittade en lämplig sak

biltema har ett minivattenpass 16-210 i runt utförande

den går att annvända om man ritsar in eller målar på gränserna

provade den lite och säger att en bättre modell är att föredra, men för den penningen så funkar det bra

ska man ha en riktig lutningsmätare blir det med stor stålkula, och lagom viskositet på dämpningen, men det är en senare fråga

Niklas
0

Går det inte bra att använda en sån där mätare som man brukar sätta i segelbåtar för att se sidlutningen. Den fungerar som ett enkelt lod.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Roysan
0

jag funderar på det som sades i förra forumet, där en glaskupa med en vätska i o en bubbla lämgst upp, skulle ge en form av två dimensionell mätning. En oval linje skulle då ange maximana fram o bak resp sida sida.

Men det skulle ju  gå lika br att vända denna bula upp o ner, dvs en väl rundad grop, eller skål, med en stålkula i och lämplig dämpningsvätska.

En liten sfärisk kopp, elelr halvsfär, med stålkula, kanske 50mm - 100mm i diamter.

var får man tag på ett  sådant föremål??? Den behöver då inte vara genomskinlig utan en av ss plåt, eller plast går lika bra.

egil
0

Inlägget borttaget av skribenten i protest mot oväntad, oanmäld och oönskad reklam

Inlägget borttaget av skribenten i protest mot oväntad, oanmäld och oönskad reklam

Beau
0

Håller med Niklas. Det finns ganska enkla graderade instrument för båtar som visar slagsida - lutning. Tror de kallas "inklinometer".

Roysan
0

En sån grej ma har i båtar är enkel, bara en pinne som hänger ner unde ren gradskiva.

Enkelt att göra i Valpen, ett snöre bara tejpat på rutan, och så rita man en gradskiva på fönstret, knyt en mutter på snöret så det håller sig rakt ner mot jordens medelpunkt bara.

Men detta är lite för primitivt o enkelt. Att köpa en grej för båt är inte kul de är skitdyra.

egil
0

grym
0

bara snabbt, kolla in nedanstående

skulle nog funka, undras om man skulle kunna samköpa en bunta till bra pris om intresse funnes?

http://www.silva.se/marine/index.htm

Accessories, Clinomter 131

The popular clinometer for all types of vehicles. With two scales, one ±35° and a fine tuning scale ± 5°. The 131 model is used on sailing boats for checking the heeling and on powerboats for the powertrim check.

Art. No: 35188, Clinometer 131

egil
0

Klas_B
0
egil
0

mikal
0

Den mätaren som drolsson tipsade om har jag beställt nu
för att testa. Jag kan ju höra av mig när jag har fått den
och när jag har testat den så får ni se om jag har
tippat eller inte. :-)

MVH Micke.

Klas_B
0
Roysan
0

För att få 24 Volt till en 12Volts lampa behövs ett motstånd bara.

En lampa är en belastning som drar lika mycket tström hela tiden, därför går det bra med ett motstånd.

Motståndet beräknar men amed formeln:

24Volt - 12Volt /strömmen,   man måste veta hur mycket ström lampan drar, exvis 0.1Amp.

Då blir motståndet 24-12/0.1 = 120Ohm.

Men alla har inte sådana motstånd liggande och då kan amn seriekoppla en likadan lampa o gömma nån stans.  De tär overkill att skaffa en spåänningsomvandlare, men man kan använda ens dåan för annat i bilen dock. Radio exvis

mikal
0

Lugn nu grabbar!!

En spänningsomvandlare är väl det enklaste för att omvandla
24V till 12V. En som finns på den här sidan,
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2021125.htm
Den ska heta 7812.

Antar att lampan i den där lutningsindikatorn inte drar så mycket ström,
och isåfall duger en 7812-krets.

Om någon är intresserad så tror jag att jag kan ha någon sån
liggandes som jag skulle kunna skicka med post isåfall.

Annars skulle man kunna få spänningsfall med dioder också.
Men det beror ju lite på hur stor ström den där lutningsindikatorn ska ha…

Men Klas, eftersom mycket går på 12V och du har 24V så tycker jag att du ska skaffa en riktig transformator (24/12) som du sedan fixar nån typ av plintar till så att du kan ta ut 12V till fler saker för rätt som det är så ska du ha 12V till nån mer pryl.

Du kan väl höra av dig om det skulle vara intressant för jag har lite olika idéer. Funderade själv på det där innan jag fick tag på en 12V-valp.

MVH Micke.

Klas_B
0
Roysan
0

Jo en 7812 är givetvis en bra lösning.

Men den blir varm o måste ha en kylfläns, det blir ju ett motstånd oxo. En 7812 kan ge 1 Amp, och blir då varm, som en 15 watts lampa, dvs mycket varm.

Man man behöver avkopplingskndensatorer för att den ite skall självsvänga, då belri den ännu varmare o så stör det radio plus att den kan gå sönder liksom de grejer den matar.

Man må sätta 0.1 -1uFarad från in resp ut ben till jod precis vid IC´ns ben.

mikal
0

Ja men att den blir varm beror ju på hur mycket du tänker belasta den. Skruvar man däremot kretsen mot jord så blir det kylning genom det också.

Vad gäller kondensatorn så anser jag att det inte är nödvändigt
så länge man inte matar annan finelektronik på utgången.
Gäller det bara såna här hobbyprylar går det bra utan kondensatorerna.
Men annars har du rätt i det du säger.

MVH Micke.

B1n4ry
0

En 7812 *SKALL* ha kondingar som filtrerar bort störningar och ser till så att kretsen inte självsvänger. Den funkar kanske ett tag utan men i en bil där du har massor mes störkällor så är det sannolikt att stabben går sönder förr eller senare. Två små kondingar kostar väl 5kr eller så. Borde ju inte spräcka ens den tightaste budget…

Kör man en 7812 utan kondensatorer så kan man dessutom få störningar i radioutrustning eller liknande.

Som någon annan skrev, varför inte ett motstånd?

Eller ännu enklare, en liten 12v glödlampa i serie med instrumentet? Ta bara en 12V 5W eller något liknande. Lyser instrumentet för starkt så byt till en 12V 2W eller ta ytterligare en 12V 5W… Billigare och enklare än en 7812.

//B1n4ry

grym
0

ursäkta frågeställningen, men går det inte att byta lampan till en 24v dito?

Limpan4all
0

Lite kompleterande information. Man kan använda sig av tricket med glödlampa om man har EXAKT samma last som det man skall mata annars inte. Dessutom om lasten är av elektronikkarraktär så går den vanligen sönder. Detta beroende på att glödlampan inte har konstant resistans utan resistansen är mycket låg initialt men ökar när den börjar lysa. Dvs om man använder en glödlampa till 12V elektroniska saker i ett 24V elsystem så kommer antagligen 12V elektroniken att "se" ca 20V tills glödlampan lyser för fullt, vilket "kan" ge skador…

Det är helt korrekt att 7812 bör ha kondensatorer på in och utgången nu är det inte fullt så kritiskt b1n4ry vill göra gällande. Kondensatorenas funktion är att stabilisera utgången och att vara högfrekvensavstörning eller mera korrekt det förbättrar lastsvarsresponsen. I bilsamanhang så behövs inte ingångskondensatorn om tillräckligt grov kabelarea in till regulatorn är monterad. Eller som standardverket "Voltage regulator handbook 1978 års utgåva säger i ärendet.

"Considerable effort was expended to make LM78XX series of regulators esay to use and minimize the number of external components. It is not necessary to bypass the output, although this improve transient response. Input bypassing is needed only if the regulator is located far from filter capacitor of the power supply."

Vad som dock är ett problem med alla linjärregulatorer är att dom blir varma pga förlusteffekten, en 24V bil har mellan 27,6 och 28,8V över batteriet vid laddning om man då tar ut 12V och 12W dvs 1A så får man (27,6-12)*1=15,6W förlusteffekt att hantera (med 28,8V, 16,8W). Om man kan leva med att Tj får vara 80 grader (max 125 grader men det är oseriöst) och den bultas fast i en slät stålplåt utan ytterligare kyflänsar (obs: oljemålad) TO-220 har typiskt Tj-ca 1C/W så där har vi 15 graders temperaturhöjning redan där och med 30 grader max internt (omgivningstemeperatur i bilen en sommardag) så skall vår kylande stålyta ligga på 85-30-15=40grader och 15,6W så hamnar den på ett Tc-a på 2,56W/C eller lägre vid 15W förlusteffekt. Jag skall bespara er kalkylen men med 2mm tjock stålplåt så är det inte lösbart! Om man därimot tar bort lacken så går det nästan.

Vad jag vill säga är följande det behövs en vanlig komersiell kylfläns i aluminium med ganska mycket flänsar för att klara uppgiften, stålplåt duger helt enkelt inte.

Switchregulatorlösningar anser jag vara överkurs i detta forum så dom hoppar vi över men då är 5-10A möjligt utan allt för mycket ansträngning vid 13,8V utspänning (kräver dock ett specialkonstruerat kretskort och en del krångliga beräkningar för att få till det bra. Norska Mascot har sådana på hyllan så då är det inte längre lönsamt att göra själv.

B1n4ry
0

Limpan: I detta fallet handlar det om belysningen i en mekanisk lutningsmätare. Alltså en eller flera små glödlampor. Alltså inga problem att ta en "hyffsat lagom" glödlampa så blir det "ungefär" 12v kvar till instrumentet.

Skall man driva elektronik så bör man självklart göra på annat sätt.

//B1n4ry

mikal
0

Jag tror ni förstorar upp problemet.

Nu vet ingen av oss hur mycket ström denna lutningsmätare
drar så allt är ju hittills hypotetiskt.
Men säg att den inte drar så mycket ström så att en 7812 skulle
klara uppgiften så tror jag knappast att dessa två kondensatorer
skulle vara avgörande för om kommer att fungera eller ej.

Jag har aldrig upplevt problem utan kondensatorerna.

Men självklart, har man kondensatorer så sätter man såklart dit dom.
Men om jag inte hade några då skulle jag lika gärna vara utan
när det inte gäller "värre" saker än detta.

Skulle jag vara riktigt noga skulle jag köpa en 24/12 trafo.
Men då är den dyrare än lutningsmätaren. :P

Micke.

Klas_B
0
mikal
0

Klas det finns justerbara spänningsregulatorer också (nu kommer dom hacka på mig för att jag rekommenderar en regulator igen).

Men annars borde du ju kunna koppla in dig på den pot som sitter
där idag. Jag vet inte hur det ser ut och hur lätt eller svårt det är att
komma åt men nog borde det fungera.

Micke

B1n4ry
0

Mikal: Hur funkar en 24/12v Trafo?

Jag är ju visserligen bara elektroingenjör men är det inte så att transformatorer bara fungerar på växelspänning? ;-)

Skall man göra 12V i ett 24V fordon är det antingen spänningsdelning (inkl stabbat som bygger på samma teknik) eller switchat nätaggregat som gäller.

ÅTER IGEN: Ta en liten lampa, 12V 2-3W och lägg i serie med lutningsinstrumentet, kör sedan dessa två seriekopplade lampor från den i bilen inbyggda reostaten. Vips kan du reglera ljusstyrkan simultant med övriga instrument.

Tar du en stabb får du antingen ha en extra ratt för att reglera spänningen ELLER så får du samma ljusstyrka hela tiden. Dessutom KANSKE stabben brinner om du inte filtrerar med kondensator, den kanske brinner upp om den blir för varm, den behöver fler ledare (in, ut & jord), den kostar mera, den går inte att köpa i valfri bildelsaffär, du måste löda… Och så vidare.

Testade precis instrumentbelysningen på 12V i gammal bil-kompass i min 24V C303 med en liten enkel kontrolllampa á 12kr i serie. Funkar finfint… =)

//B1n4ry

Roysan
0

Hur en likströmstranformator funkar?

Ja de kallas egentligen inverter, de finns i en mängd olika saker idag, "likströmstrafo".

I datorn exvis, sitter ett nätaggregat som likriktar nätets 230Volt och vi får 320Volt likspänning.

Några transistorer hackar den till högrefrekvent växelström och man behöver bara en liten trafo, som en tändsticksaks för att få 500Watt, Hemligenten är att man kan använda en så liten transformator vid hög frekvens, 50 - 100kHz, istället för vid 50Hz då man behöver massor av järn i en trafo.

Vill vi göra 12Volt av 24 V liksp i bilen, kan man välja två modeller. Dels en seriell spänningsregulator, som LM7812 och alla dess släktingar, de funkar so ett variabelt motstånd och reglerar utspänningen mot en referns spänning och för alla olika laster upp till en Amp.

Vill vi he mer ström kan man köpa en färdig med större komponenter, MASCOT gör sådana. Exvis 3 - 8 Amp.

Med denna typ av omvandlare, eller spänningstabilisering kommer då den borttagna spänningen, dvs 24 Volt minus 12 = 12Volt att bli värme, dvs effekten som bränns bort, vilken är produkten av ström o spänning , exvis en för 5 Amp blir då lika varm som en 60Watts lampa. det är OK om den är väl kyld.

Genom att använda en inverter, man hackar upp 24 Volten till växel, med frekvensen 50 - 100kHz och en liten transormator, kan man få flera hundra Watt, dvs 10 - 30Amp utan nämnvärd värme.

Dessa inverters, har mycket hög verkningsgrad, vill du ha 12Volt och 10Amp drar den halva strömmen plus förlusterna på 24Volt sidan, c:a 6Amp. detta är finurligt om man vill ha högre strömmar. Halva spänningen o halva strömmen. Lite dyrare, nästan ingen värme.

Samma sak finns i exvis värempumpar som har Inverter teknik, man likriktar  inspänningen, kan vara 3 fas 400 Volt till likspänning som sedan hackas med stora transistorer, för att få ut en annan spänning, i det fallet en ny tre fas med variebel frekvens och spänning för att styra varvet på värmepumpens motor.

Man kan oxo kalla dessa aparater för switchade spänningdon.

det roliga är att man lika lätt kan göra 24Volt av 12Volt med en sådan, låt oss kalla den likspännigstransformator.

I fallet med lutnigsmätaren vore det nog enkalst att byta till en 24Volts lampa.

Eller förse bilen med lämplig storelk av spänningsregulator, eller switchad dylik, om man vill ha mer kräm, till annat i samma veva.

Nästan alla små batteri eliminatorer, laddare etc till mobiler bygger på switchmode typen idag.

Problemet med den typen av spänningsdon är att de kan störa i radio TV.

Men hur funkar nu lutningsmätaren?

Det var väl där vi började.

matte
0

Nu kommer jag in lite sent i forumet.

Men i toyota tercel har ju lutningsmätare inbyggd. Det är bara gå till en skrot och rycka loss den. :)

Men jag har ingen aning om hur mycket det skulle kosta …

B1n4ry
0

Roysan: Jättebra förklaring! Det var dock en hel del ironi och ordmärkeri" i mitt inlägg. Jag vet exakt hur både spänningsstabbar och switchade spänningsdon fungerar, jag jobbar nämligen delvis med att konstruera, bygga, använda och laga just sådana.

Det jag vände mig mot var att kalla det för "likspänningstransformator" eller ännu värre för "24/12V Trafo" Det är ingen transformator och säger man bara trafo så kan folk som är mindre insatta i ämnet få felaktiga uppfattningar. Omvandlare är ett bättre ord i så fall.

En sådan lutningsmätare som vi pratar om här är en mycket enkel sak. Det är i princip två i vätska flytande eller väl lagrade "bollar" med en tyngd i botten. Konstruktionen är sedan så att bollarna kan röra sig fritt i två vinkelräta riktningar. På sidan av bollen finns sedan en skala tryckt, denna ser man genom ett hål i instrumentets kapsling. I princip.

I en liknande mätare som jag hade för längesdan så satt det två pyttesmå instrumentlampor, tror dom var parallellkopplade. Dock gick inte den mätaren att öppna eftersom den var ihopgjuten/svetsad/limmad.

Jag har nyligen beställt en elektronisk tvåaxlig vinkelgivare. Det är ett ca 5x5cm stort krestkort, koppla in +5v och ut kommer lutningsvärden via ett seriellt gränssnitt. Jag skall egentligen ha den där modulen till ett annat projekt men den kan ju bli kul att sätta i bilen oxå… =)

//B1n4ry

Klas_B
0
B1n4ry
0

Klas: *hehe* Är det för riktig elektronik i den så kan du antagligen inte seriekoppla heller… Elektroniska saker drar oftast inte en konstant last till skillnad mot en glödlampa som ju är helt "ohmisk" och konstant.

Skulle du seriekoppla två exakt lika elektroniska saker så kommer dom att få olika spänning beroende på vilken ström dom drar. Så om det är elektroniskt så är det bäst med en 7812 eller en större omvandlare. =)

//B1n4ry

Klas_B
0
mikal
0

http://www.danmobility.se/product.asp?c=593869373&n=1199147588&pn=1215731761

Det var ungefär en sån här jag menade, binary.
Sedan vad en språkbyråkratisk elektronikingenjör kallar det
vet jag inte om jag orkar diskutera… (det där var ironi, inget påhopp på dig ;-)

B1n4ry
0

Mikal: Ingen fara alls! ;-)

Kolla den stora bilden i din länk, på burken står det DC/DC Converter. Det är ett bra namn. Danmobility har fel, det är ju ingen transformator… ;-)

Jag är med på vad du menar, jag har en liknande i min C303.

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=44131&path=13140000,13290000,13320000

//B1n4ry

Roysan
0

Nej men i princip betyder ju ordet transformator omvandlare, den transformerar, omvandlar.

Ordet transformator har egentligen inget med växelström att göra.

Men det har förknippats med växelström efterssom det förr inte har funnits spå många grejer som omvandalr ström. Vi ahr ju exvis leksaker som man kan omvandal från terrängbil till rymdmoster, de kallas för transformers.

Men ord byter betydelse under årens lopp. Andra saker som byter betydelse är vårt gmal bråkstreck, dvs /.

1/4 är lika med en fjärde del. Men vad betyder då Mulet/halvklart, eller  vad betyder Borr/slag.  eller Borrning och/eller slag. (borrmaskins beskrivning i Clas Olsson)

Bråkstrecket betyder ibland, : eller, och, alternativt, delat med, dividerat med, gneom, och en massa andra saker numera.

Eller på Ölburken, energiinnehåll:  4kJ/8kcal ??

Visst var det bättre förr då orden betyder det dom är gjorda för.

soren-b
0

Ju förr desto bättre…. Eller???

egil
0

volvo_viking
0

Det där med instrument i vindrutan lät ganska tilltalande!

Måste börja fundera på hur man kan lösa det snyggt. Man skulle kunna ha en mätare (enligt kula och olja principen) i framrutan och en i sidorutan!

//JAnne

Klas_B
0
Erik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har monterat in en från en tercel, funkar bra.

Speedy2
0

Vad är tercel?

Dexxas
0
Kjelle69
0

Vad är en Toyota ?

mopar
0

bara en tanke…-på teleskoptraktorer så har dom ett enkelt vattenpass med en kula som visar antar grader lutning i sidled(vet ej om det finns för lutning fram/bakåt )…-så det går säker att hitta där dom säljer res.delar till traktorer

-vet ej om någon nämnt det. (det stod så mkt på denn tråd så jag orkade inte läsa allt)

wodger
0

Kopplade släpvagnskontakt på min raptg -67. styrde 12 volt ström med 24volt relä och en omformare som ombesörjer 12volt leveransen…..

Blev dock stökigt med att dela av broms/blink….men det  löste mörkerbelysningen åt mig………måste ha på den om man ska bromsljus. (det kommer en separat ledning för detta för att det inte ska blåsa på med stora bromsljus under mörkerkörning.)

Har inget med denna tråd att göra, ville bara skryta med den bra ide´jag tyckte jag kom på!

Flört

wodger
0

Va det gäller föregående inlägg så förstår ni den låga nivå mina kunskaper är på….

Generad

klejb
0

Hej på er! 

Antar att denne lösning inte fungerar efter som ingen nämnt den men jag skulle väldigt gärna vilja veta varför.

I min 303 sitter det 2 st seriekopplade 12V-batterier vilket ju ger 24V. Om man kopplar in sig på enbart det ena borde man väl få 12V? Leder detta till att man laddar ur det ena batteriet eller varför kan man inte använda denna lösning?

Kan inte mer om ellära än det jag lärde mig i högstadiet och det mesta av det har man ju glömt vid det här laget :)

leo-
0

har för mig att Pajeron har ett kombi instrument med lutning och kompass

micke

omega24v
0

#47 Sök på "spänningsdelning" och "winsch", det här har utmärkta trådar som information sen nån gång i våras på detta forum.

Mvh Erik, Nässjö

klejb
0

Tack omega24v!

Det var som jag misstänkte…