Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettmaterial-delar
Läst 4473 ggr
peagr
1

bromsband/backar & däck

Hej, jag behöver tips på var jag kan köpa bromsbackar till min full vuxna valp (tgb20).

Däck = går det att åka på silverstone MT 170 ?

putte
0

Altyco part har delarna du söker.

Chrilled
0

Det kostar många pengar att handla bromsband hos altyco, Jag vet att nån modell av landrover kör med samma bromsband, Jag har en länk om detta hemma som jag kan maila i eftermiddag. Det var betydligt billigare att köpa dom vill jag minnas.

/Chrille

AEriksson
0

Intressant, sedan man garanterat måste göra detta…. men när alla säger och skriver att orginalen är "monster dyra". Vad pratar vi för pris då ?

Mvh Andreas

PS ! jag borde göra en "tips & tricks" för samtliga fordon på VolvoValp.

Chrilled
0

Vi kollade på ett par 11or innan vi fick tag på den vi har nu, en utav dom hade nya bromsband och cylindrar, det hade kostat ca 5500:- om jag inte minns fel!

omega24v
0

Peagr, jag tittar också på Silverstones däck. Vad jag fått fram är det de enda i 280/85-16 som tillverkas. Vet nån om det finns fler? 35" är egentligen något för stor diameter och jag har hittills inga 35or hittat med 11" bredd, de börjar som regel på 12.5".

Erik, Nässjö

peagr
0

Tack för alla intressanta svar hittills.

Det där landrover tipset hm…kanske man behöver specifikationen för bromsarna innan man går vidare ?

Altyco = fram 851kr  / bak 698kr 

Bromsbandsservice i spånga (08-4457780), renoverar dina backar ca 500-600 kr per axel.

Klabbe
0

Jag har köpt backar till landrover tog med mig minna gamla backar till reservdelsbutiken och de titade i katalogen vilken som hadde samma mått.

På ena bilen har jag 9.00-16 däck funkar fint

T-80
0

Broms band!!???

Vad är detta,? har jag aldrig behövt byta på någon bil någon gång tror jag…. Och cylindrar?? i en bromsback? vad jag vet är det bara broms belägg och möjligen någon fjäder inne i trumman, har inte sett hur dom ser ut på valp..

Chrilled
0

På valp och 11 bilar sitter det trumbromsar orginal. I trumman sitter det normalt en (tex valp) men ibland 2 hjulcylindrar (11 bil) som påverkar bromsbackarna (2 st i varje trumma) när du trycker på bromspedalen, bromsbackarna är formade som en halvmåne.  

Bromskloss sitter det på bilar med skivbromsar och bromsok. Alltså, trumbroms = bromsbackar & hjulcylinder, skivbroms = bromskloss & bromsok. :)

MVH
Christer

edit: meddelandet uppdaterat med korrekta benämningar

limpa
0

bromsback är till trummor och bromskloss är till skivor, bromsband är vad man förr i tiden nitade fast i backen men idag är allt limmat.

Chrilled
0

http://www.hotchallenge.se/tips.html

#11, nitade band används fortfarande på lite tyngre fordon.

MVH
Chrille

limpa
0

japp. kolla med terrängaxel han har bromsdetaljer, säkert billigare än dom flesta.

T-80
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 ok så bromsband är själva slitytan på en komplett bromsback, är det meningen att man ska limma fast dom själv, då måste man ju även köpa ett speciellt sorts lim då?

Chrilled
0

#14, Ja det stämmer. Dock tror jag inte att det finns färdiga lösningar för att "limma hemma" utan du får köpa en kpl bromsback.

Calle
0

Jag lämnade in backarna till Västerås bromsservice, de limmade fast nya belägg. Både höger och vänster fram (4 st backar) för 840kr. Det finns fler firmor över hela landet som gör samma sak.