FREDAGSDISKUSSION!
FREDAGSDISKUSSION!
Återigen fredag. Tidbrist tvingar mig till ett förslag till diskussion.
Tänkte denna gång diskutera tillbehör. Har ni några bra förslag att dela med er av?
Själv har jag lessnat på att inte ha en telefon (eller en med tom batteri) när jag bäst behöver den - såg jag installerade en begagnad fastmonterad mobiltelefon i min bil. Den ger dessutom täckning var som helst.
Sen har jag fått tag i en originalvinsch från ett gammal vattenfallsvrak. Tyvärr krävs det rätt mycket arbete att få dit den, i alla fall med mina mått mätt. Men, dit skall den.
Sen har jag kastat på lite extraljus - blir tokig om jag inte har riktigt ljus på vintern.
Nu när vi går mot mörkare tider igen: En uppdatering som kan rekommenderas till alla som inte redan gjort det - byt till H4-strålkastare. Finns från runt hundringen styck på biltema. Märkes (Bosch) med "Volvo" gjutet i glaset kostar runt 250 kronor styck.

Jag kan bara hålla med om att vinsch är väldigt bra! Vår vinsch figurerade flitigt här i våras då det är en 12voltare. Detta "löstes" med ett extra 12v batteri som laddas av en Briggs&Stratton + bilgenerator.
Den är monterad på insidan av bakluckan och kan "smidigt" hängas fram i näsan eller på kroken bak. Vi har fått oss ett & annat garv då folk kommit och frågat om verkligen bakluckan håller för vinschning! Många åskådare var skeptiska (inte minst vi) på Ränneslätt när vi konkade ut vinschen och hängde på den i näsan då 11an, drog i gång gräsklipparmotorn och började dra genom rötter och lera. (De såg glada ut hela tiden förvisso ;)) Det gick över förväntan och vi var snart fria igen och fick faktiskt mottaga en och annan komplimang för vår konstruktion på vinsch.
Gott om konstiga linor, schackel (stavas det så?) krokar och kedjor är alltid bra.

Jag har en spritt ny kompressor som jag köpte för en femhundring. Problemet är att den måste vara tom för att orka starta när den inte är varm. Den ska hamna mellan hytt och flakets framstam, utan elmotor, med kilremsväxel från kraftuttaget!!! :) En kraftuttagsväxel för nån slags winsch blir det så klart också, samt när man ändå är igång med växleriet, ett uttag till för 220/380V generator.
Japp, det ska nog kunna gå… 
Allvarligen, billiga extraljus pekandes i lite olika riktningar och ett par stycken med lite större area framåt, givetvis. Aircondition skulle minsann inte heller skada… Fönstren är ju inte mycket till ventilation. Har lite grejor från ett par skrotade Omegor, så det är ju faktiskt ingen omöjlighet, men då är det nog bäst att sikta på 12 volt först.

Själv har jag redan monterat vinsch på 1111an här är lite bilder. kompressor och lite mer belystning har 303an redan fått, bilder på kompressorn. det är jätte bra med vinsch, kompressor och bra belysning.
#3 Väldigt bra sida… lägger också in denna i länk arkivet.