Avlastade drivaxlar
För drygt ett år sedan körde jag av en drivaxel bak. Bytte hela bakaxeln. Såg nu en annons i tidningen 4 wheel drive att en kille säljer egentillverkade avlastade drivaxlar till Valp. Är det någon som på ett enkelt sätt kan förklara skillnaden mot original och ev. fördelar/nackdelar med avlastade axlar? Är det någon som bytt till avlastade drivaxlar?
Bifogar bild på del av avbruten drivaxel

Tack Dexxas för ett snabbt och begripligt svar. Kan meddela att jag körde ca 30 mil med framhulsdrift och släpkärra efter. Ville inte missa en träff för en sådan bagatell. Bakhjulet ramlade inte av!
Hej!
Är det inte det som heter flytande axlar, eller har jag fel. Range Rover kan man dra ut axlarna mycket lätt byta.

Hej!
Jodå, det är lätt att byta en hel drivaxel. Men vem gör det? Jag bytte hela bakaxeln efter att jag kört av en drivaxel. Efter att ha tappat ut oljan ur kardanklumpen och sett alla metallspånen insåg jag att det var det enda rätta.
Att byta en trasig drivaxel är inte lika lätt. Det vet jag eftersom jag roade mig med att plocka isär min trasiga bakaxel i molekyler. Du får lätt ut en bit, men den andra sitter kvar oåtkomlig från utsidan. Du måste öppna kardanklumpen och plocka ut kronhjul m.m.