Klamma mellan främre rutorna
Hrm, där har jag nog inte sett någon klämma förut??
Hittar heller inget varken i 11, 13 eller spec.versionerna av 13xx modellernas instruktionsbok om någon klämma där.
Dock ser den lite ut som den klämman som brukar sitta på bakstammen i hytten på tgb221a bilar som går till gummitratten och slangen för att skrika på flakchefen…
Vad är det i för fordon??
//doinSisu

Den klämman sitter även i min 11a,,,
//Danne
bilden är fran min tgb1314, men den där klämman finns i nästan alla tgb 11 och 13 jag har tittat pa….
finns även i reservdelskatalogen (där kallas den bara klämma….hjälper inte sa mycket, eller hur? Men det kanske kommer mer svar.
Jag har ingen aning vad klämman är till för…
…men jag har några förslag:
1. Ficklampshållare typ stavlampa (maglite är väl inte standard issue i svensk försvarsmakt).
2. Verktygshållare (rutkross?). Eftersom den sitter fram i rutan förmodar jag det är ngt som antingen är av central betydelse, eller tillhör bilens säkerhet.

Hej!
På min bil är en sån klämma till fötr att hålla den pinne man fäller upp rutan med om man vill ha lite fläkt.
raptg -67
hej. på lillvalpen satt det väl en liknande på dörren som man hadde en stoppspade för konvoj körning eller något
Mmmm kan inte tänka mig att den som sitter på 11 bilen har något med att hålla rutan på plats när den är utfäld, den klamman är allt för klen till det.
Mvh Andreas
#8 Kan jag låna bilden så skall jag fråga på ett par andra forum ?
Mvh Andreas
Är det inte en mikrofonhållare ? Till komradion?
Jag har min lufttrycksmätare där nu iallafall.
visst aeriksson….inga problem…
klämman är till för en skylt. klämman sitter på fler bilar+lastbilar
Vad för skylt?
typ vilket kompani.tross mm. Har minst en skylt o den är tom på text. men jag har sett flera med text. klämman satt på hf dörr på min 939. se om jag kan fixa en bild på en skylt i helgen…..mvh.
Jaha.. Vad jag visste så sätter man såna skyltar på baksidan av förarstolsens ryggstöd.. De är ju ganska stora, är det tänkt att de bara ska peta ut rakt från rutan? Jag har aldrig sett några skyltar sitta där på några terrängbilar.. Jag har faktiskt aldrig sett nåt sitta i de.. :)

Jag har också en klämma på min och det är en civilist utan öppningsbar ruta, skylthållare låter lite långsökt åtminstone om det är i storlek med trafikspaden för den är ju stor som just en spade.
Det kanske var meningen att det skulle sitta en liten hammare för att kunna krossa rutan i nödfall som bussar har eller hade förr iallafall.
/Stefan

EEEEHH…-jag som trodde att det var för att hålla snapsglaset efter det att man parkerat ute vid fiskeplatsen…?
Klämman är en hållare till en signalspade. Spaden användes ex. vid konvojer för att beordra fram MC-ordonnans, precis som Wackerberg skrev
#18 Är i alla fall vad jag kommer att använda den till