TGB11 dörrlås
Dörrlåset på en TGB11 är ju mycket likt de lås som återfinns på gamla Volvo personbilar. Men är det identiskt, och i så fall med vilken Volvo (och vilka årsmodeller)?
Tack på förhand.

Jag vet INTE, men en kvalificerad gissning är att hela låsmekanismen inklusive handtag är från Volvos mindre F-hytter, eller kanske till F85-89 som är mer samtida. Har för mig de mindre F-hytterna kom i början på 70-talet, men F10-12 kom inte förrän 1977.
Erik, Nässjö

har för mig att jag hört något om det med, så det kan nog stämma.
Är det bara jag som har olika nycklar till de olika dörrarna? (Till en av dörrarna har jag ingen nyckel alls.) Skall kolla med en låssmed vad det kostar och om det går att byta stiften i låsen så man klarar sig med en dörrnyckel och en tändningsnyckel.
Gissar att man tidigare har bytt dörrarna men inte orkat flytta låsen, eller så har de gamla låsen gått sönder.
Låscylindrarna finns som originaldel, man kan köpa en komplett sats med gemensam nyckel, men priset var snuskigt när jag frågade. Var runt -95 när jag hade olika cylindrar i min förr C303'a
ok då är frågan vad som är billigast…nya cylindrar eller byta stiften i de befintliga (om det nu går)
#4 Du råkar minnas inte priset, även om det nu är 11 år sedan och det nog inte stämmer längre?
Var vänder man sig enklast om man vill köpa originaldelar?

#6 Kolla i tråden "Reservdelar" startad av lostmygun, där fanns en länk till äldre Volvo reservdelar.
Erik, Nässjö

det är enkelt att koda om låscylindern, fick göra det på min bil och har ni inte extra stift så kan man fila ner dom stift som är "rätt" nära i nyckelpassform. så köp inga dyra grejer innan ni testat att koda om själva
Det är få TGB som har samma nyckel till dörrlåsen (åtminstone om man har mer än två dörrar).
Den enklaste lösningen (för mig) vore att åka till BJM eller Fjärås bildemontering. Leta reda på ett lås som matchar din nyckel, demontera, betala, montera.
Förutsättning: Inte ha allt för långt till minst en av dessa säljare.
Tror jag skall se lite på det själv, antingen byta lås… eller koda om. För jag känner mig som en vaktmästare för ett medelstor hyreshus när jag skall låsa bilen *suck*
Mvh Andreas

Jag köpte fem nya cylindrar till min 11:a från Altyco, kommer inte ihåg priset (jobbet ägde bilen då och pröjsade=billigt för mig) vad jag minns var det inte så blodigt.
Annars så får jag nog hålla med Andreas man kännde sig som nån vaktis eller fångvaktare, det skulle varit fint med centrallås, det hände att man glömde någon dörr på jobbet fast med verktyg och prylar i så försvann det inget däremot var det en överförfriskad snubbe som missat sista bussen hem som sov över i bilen, han var känd hos polisen fick vi veta när vi lämnade in hans kvarglömda plånbok.
Det finns en mycket enkel lösning på detta problem.
Ta loss hantaget ur dörren ta ur själva låskolven ur hantaget. Sätt i den nyckel du vill använda först, ta en mindre lite finare fil och fila om villorna som de heter. Alltså de små mässings blecken som sticker ut prova om det går att låsa och låsa upp i hantaget. Montera ihop allt. För mig tog det mindre än tio minuter per dörr men då har jag gjort detta ett antal gånger som bilmek på sjuttiotalet när dessa lås var vanliga.
Spar massor av pengar och tid.
Kjell//
#12 Bra tips…tack skall du ha
Mvh Andreas
#12 Låter ju kanon! Men hamnar man aldrig i situationen då villorna behöver bli längre istället för kortare?