Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettteknik
Läst 963 ggr
Roysan
0

Sugslangen ?

Är det någon som vet varför det är en lång slang från luftrenaren fram till en punkt vid kylaren på Valpen, dvs B18 motorn och 9033án ev PTGBIL 903 oxo.

En 60mm tjock slang från oljeluftrenaren o framåt, c:a 500 mm lång är den väl.

Behövs den verkligen? kanske dämpar den insugningsljudet, men luft tillräckligt må den ju få firekt vid luftrenaren.

drolsson
0

Det är för att inte luften ska vara för varm när den kommer in till motorn, då varm luft inte bär med sig lika mycket syre och där med får man mindre effekt från motorn.

Det är därfor man har intercooler.

Och kanske av andra själ men det svarar säkert någon annan på.

MVH DROlsson

Calle
0

Ju längre fram insuget är desto mindre damm har det hunnit virvla upp i luften. Det är väl en ytterligare aspekt.

/Calle

Roysan
0

Tack för svaren.

Kul att ni är med o funderar. de t där med kallluft, njae, i vanloiga bilar vill man ju ha varmluft och suger runt avgasröret för att få förvärmning, dvs unde ren viss temeperatur gäller det då. Men det är väl mest förgasrmotorer som annars kan göra isproppar om de  blir för kallt.

Det där med damm kanske kan vara ett skäl.

Jag kom att tänka på detta när jag hade isär o renoverade olje luftrenaren.  den var  kladdig inuti, olje slamm, så visstt hamnar dammet i oljan. Jag gjorde ren del o målade den med Hammarlack  i silver, den blev som ny. Genom att efter bortagning av den gamal färgen ör de jag med roterande stålborste och sen med Rostätare, forforsyra preparat, den tog bort rosten som var kvar och gav plåtytan en matt liksom betat yta. Kula tt rotsätaren tog bort rosten bra och det blev bara blnka gropar kvar, som sedan kunde målas. det verkar som ytan på plåten efter rostätaren ger ett  bra fäste för färg, den avfettar bra och en svag betning, dvs etsning av plåten.

Ny fräch olja och jag fick göra en ny slang av gummiduk mellan förgasare och luftburken. Ser ut som nytt nu under hufven.

Nu skulle ventilkåpan göras lite snyggare, den verkar vara blankförzinkad, elelr möjligen slarvigt förnicklad.