Små skyltar - hur?

Fick den lilla enradiga skylten bak för ca 2 år sedan utan problem, den på 300 x 110 mm . Hade en fyrkantig dubbelradig före mått kanske 250x200 ungefär mätte aldrig, men den var större än mc-skylten på 195x155mm. Ringde bara kundtjänst å beställde. Fram däremot fick jag inte ha den lilla, det blev den ordinarie stora på 480 x 110 mm. Men.. man kan ju alltid beställa en extra bakskylt…..
De enda alternativen jag hade bak att välja på var den stora fyrkantiga tvåradiga, eller den lilla enkelradiga. Men blev ganska nöjd med den lilla enkelradiga. Vill man vara inkognito kan man ju alltid skaffa en svart plastpåse å lite tejp..

Jag ringde Vgverket och ja bak får man ju ha den lilla skylten. Var dock osäker på om det var en sån där tvåradig eller en enkelradig som hon menade var liten.
Men bra, då kanske man ska beställa två bakskyltar då ifall att en går sönder.
Jag ringde VV och ville ha EN liten skylt till c303:an, först var han skeptisk, men enligt datorn skulle det gå bra att ha det bak.
Två dar senare kom det 2st skyltar.

Jaha där ser man…
Man får väl dock ha i åtanke att kör man med en liten
skylt fram - utan dispens - så får man väl räkna med böter
då på 400kr (har jag läst, stämmer det tro?) om man har otur.
Varför är de så rädda för att dela ut små skyltar?
Jag har för mig att jag läst någonstans att de små skyltarna inte syns, eller inte syns lika tydligt i hastighetskamerorna. Är det därför de inte vill att man har dem fram?
Men det måste väl ändå höra till undantagen att någon åker dit för fortkörning i en kamerakontroll med en valp.
Alla som köpte tgb på auktionen senast tror jag fick små skyltar både fram o bak iaf jag. Så det bode ju inte vara några problem men det är väll lite sämmre med plats på storvlapen :)

Det beror på att polisen har svårare att se texten på skylten, ja.
Inlägget borttaget i protest mot oväntad, oanmäld och oönskad reklam
av egil