Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikett: köp-sälj
Läst 4103 ggr
Roysan
0

Säljes: Försvarets högmast

Många har frågat mig om masten som finns, och som var till radiobilarna. På exvis RAPTGBIL9033 som jag har finns, eller skall det finnas fäste för en 10 meters mast, med antenn.

Är man radiointresserad kan masten vara bra att sätta antennern i. Andra vill kunna sätta exvis en flagga i masten vid träffar etc. eller för att original bestycka bilen.

Försvaets högmast består av 10 meter stålrör, lätta o fina, gröna o granna, som man skruvar ihop, det är c:a 1.5 meters sektioner, de övrsta är smalare en sektion smalnar av. I kittet finns en disk cone antenn och koaxailakabel. Antennen som är med täcker 30 - 75MHz, men kan monteras i mindre stolek o funkar då bra på 79MHz polisradio. Störst monterad går den oxo på 27MHz. Vidare finns markplatta och staglinor för att sätta upp masten utan bil. På Radio valpen sätter man mastens nedere del i det vridbara fästet på väsnter kofångare bak, och reser masten lätt på en man. Lägger över överfallet uppe vid taket, så står den stolt o styv, 10 meter rakt upp. Rören är  otrolig starka o tunnväggiga för att vara lätta o styva. hela kittet ligger i ett fodral med fickor för delarna.

Man kan givetvis  använda önskat antal maströr för att få den höjd man vill.

Jag har lovat kolla var de finns att köpa, Produktcentrum i Stockholm, Lidingö har tre stycken just nu. 800:- tar han. Se hemsidan o tala med Kjell där. De visas nog inte på hemsidan utan skriv eller ring och tala med Kjell.

http://www.produktcentrum.com/

Roysan
0

Här kan man läsa manualen till masten med antenn.

http://hem.bolina.hsb.se/sm7dlf/hogant1.htm

Pizza_DUDE
0

Jaså, det var en högantenn.. Jag trodde att det var den där gigantmasten som man använder vevar o grejer för att få upp.. 15 meter hög, eller vad det nu kan vara.. :)

Roysan
0

Ja jag försökte beskriva den så gott jag kunde i första inlägget.

den är resbar med handkraft och kan sättas med linor på marken.

Dessutom förljer antennen o kabel