Avgasrör/däck 9031
Hej.
Är i stort behov av ett nytt avgassystem till min 9031:a då ljudämparen är genomrostad och rören på god väg åt samma håll.
Någon som vet eller själv har bytt på sin 9031, vart man kan få tag på nya rör och till vilket pris? Någon som vet om det är samma som till 903/9033 mfl? (Mynnar ut VÄ sida framför backdäcket, ljudämparen på HÖ sida.)
Vad ska man betala för två nya däck till en Valp, med eller utan fälg?
Fram börjar se lite tråkiga ut…
Mvh
//donSisu
Jag köpte en dämpare till 140 serien som passade (vill minnas att det var bakre dämparen). Kopplade till ett ändrör som mynnar ut på höger sida framför bakdäcket. Handlade på Biltemabutiken och vill minnas att jag kom undan med ca 300 rixdaler inklusive fästen och klämmor. Godkändes av bilprovningen utan problem. Mät vad som går in och åk till Biltema utrustad med ett måttband.
Däck allt från 500 till 4500 helt beroende på vad du är ute efter däckis här tog hem 4 good year på fälg åt mej dom var som nya men hadde ett par år på nacken han tog 1000 spän per däck med fälg, på ett var det några små torrsprickor i så det behövde jag ej betala för, så för 3000 kr fick jag (nya)däck till min valp och han kunde ta hem ett till åt mej om torr sprickorna stälde till med broblem, det är fint mönster djup på dom och när jag sänkt däcktrycket från 2,5 bar som han hadde fylt dom med till 0,7 bar blev dom riktigt trevliga både på landsväg och i terängen , torrsprickorna minskade drastiskt, och jag är nöjd med vetskapen om att det fins fler till samma pris, så det är upp till dej vad du vill betala och hur mycket jobb du lägger ner på att leta coh vilken kvalite du skall ha dom i lycka till mvh Hasse

Jag tänkte ta med mina gamla däck till kättilstorp till helgen och sälja dem om någon är intresserad,,, 1500:- för alla fyra?
//Danne
dämparen till en amason passar om man rätar ur röret till inloppet sen behövs inte röret över till förar sidan utan endast en vinkel ut påsamma sida som dämparen så var det på vänster trafikens tid orginal alltså

Jag köpte dämpare och rör hos Altyco Parts i Huddinge. Visste inte bättre.
Röret från motor till dämpare och själva dämparen passar men inte röret från dämpare över till vänstersidan. Jag har inte besiktat än så jag inte vad besiktningsgubbarna säger, om det är acceptabelt att utblåset är på höger sida. Min valp är från -69, det var väl efter högertrafikomläggningen, om nu det skulle ha någon betydelse.
Kan nån med bestämdhet säga att det är OK att ha utblåset på höger sida? Det skulle ju bespara mig lite mekande.
Angående däck:
Jag köpte nya däck hos Joki Motorsport i Västerås. Det var för knappt två år sedan och då kostade de ca 1600 kr/st. De är av typen Silverstone MT117, 280/85-16" (nästan originaldimension)om jag kommer ihåg rätt. Firman kanske säljer däck fortfarande.
Min valp är besiktad med utblås på höger sida de två senaste gångerna utan problem. Senast så sent som för två veckor sedan.
Jag skulle prova och sedan mickla dit ett rör över till andra sidan om du får nedslag på bes.

Tack prozac,
jag provar att besikta med röret på höger sida. Vi får se hur det går. Jag lämnar besked när jag besiktat, det dröjer nog till efter sommaren dock.

Calle
Jag besiktade också urvalpen med utblåset på höger sida. Inga problem!
/Chrille
vad ar priset för ljud dämpar delarna hos altyco

Det var så länge sen jag köpte grejerna. Ring och fråga vad Altyco ska ha.
Utblåset på höger sida borde inte gå igenom efter vad jag fått lära mig men min C202 gick också igenom….

tja ja undrar varför utblåset inte skulle få vara på höger sida?
Min har hatt ut på høyre side så lenge jeg har hatt den og om jeg ikke tar feil så hadde alle de norske det. (L3314N)

@ valplinus
Tidigare var det vänstertrafik i Sverige. Då var det inte kul att vara cyklist eller stå vid ett övergångsställe bredvid en bil med avgasröret mynnande på höger sida. Efter omläggningen så flyttades rörets mynning till vänster sida. /Gusten

ok tack de borde man ju tänkt på själv

#14 Du menar väl tvärt om, att det inte hade varit roligt att stå brevid en bil med avgasröret på vänster sida :)
Kan någon förklara för mig varför bilarna ändå var vänsterstyrda innan omläggningen? Min far köpte en engelsk sportvagn när han var ung och alla var så imponerade över hur bra man såg i trafiken när man satt på höger sida. 
Komplett avgassystem i rostfritt finns att köpa hos Raka Rör i Gbg
kostar en slant men det är det värt om man skall ha bilen länge sedan höjer det bilens värde.
mvh
Lars
Jag köpte ett rostfritt bakre system till vår 945. Det har betalat sig på några år - speciellt om man räknar tiden som åtgår för bytet.
Dock var upphängningen av miserabel kvalité och gick sönder efter bara någon månad. Typiskt så omfattades denna inte av garantin….
Den var dock så klantigt konstruerad att det redan vid monteringen stod klart att det knappast skulle hålla - kanske ide att kolla upp detta innan köp?
Oservera att jag inte målar ut mågon enskild leverantör då jag glömt var jag köpte det…..
Själv brukar jag köpa "svarta" rör och dämpare hos mekonomen till mina 3 traktorer och även min ungvalp har fått lite rör därifrån. Dock var valpens system i ett skick som gick att åtgätda.
Vad jag kan se så torde det största problemet om man vill bygga själv och undvika dyra originaldelar vara att hitta en tillräckligt tät dämpare - valpen har ju bara en enda dämpare.
Någon som provat med delar från t ex Biltema?
…..såg att prozac redan testat dämpare från Biltema, blev det acceptabelt låg nivå med en enda dämpare. !40 har ju liksom flertalet andra bilar 2 dämpare.
Själv körde jag en 142 med ett rakt rör istället för den bakre dämparen och den hade inte gått genom besiktningen…
Hej igen.
Köpte en bakburk till Volvo, två böjda rör samt div klammor och skarvar. Enda problemet var att nya rör var 50mm om jag minns rätt och det gamla rätt rostiga från grenröret var 40mm. Löstes genom att linda gamla röret med monteringsband och kleta på rejält med ljudämparpasta och dra på en skarvmuff. Lite, mycke då, klägg utanpå och tada! Det var tätt! Låter bra, inte för mycket. Nybesikigad, efter lite panik att få tag på hastighetsmätarwire, viket jag fick tag på en beg. från Altyco två dagar innan. Besiktigad med vitt papper, inga synpunkter på rör, eller att det sltade i högerhjulhus. För att slippa få avgaserna att hänga kvar i hjulhuset slutar röret ca 2 cm utanför karossen.
//donSisu

Numera kan avgasröret gå ut åt alla håll, inte framåt då förstås
så var inte så förvånade när bilen går igenom med röret på "fel" sida Tror att ändringen har något med EU att göra.

# 21 mycket bra att veta
…..förut så har jag alltid trott att den största nyttan med EU-anpassningen varit att vi slipper ha fungerande torkare på lyktorna fram. Tydligen så får man nu lägga till friheten att blåsa ut avgaserna även på höger sida……

Fasen oxå….jag som levde helvetes alla kval för att få ut pipan på vänster sida förra året…(skulle besiktiga).
Tack Biltema för övrigt, mäta ordentligt först så att man vet va man ska ha, sen e det bara att plocka.
(det positiva e att man har det goa ljudet från pipan vid gaspådrag när man axar, bara att öppna rutan och njuta)