Slang vid bränslepåfyllningen
Kikade lite på min 1112:a idag.. Började fundera lite på en slang som är kopplad till bränslepåfyllnings"tratten" eller vad man ska kalla den. Den är inte kopplad till nånting annat, så jag fick för mig att det var till för spill, om bensinen expanderar för mycket.
Men så kikade jag på en annan bil. Den har också en slang, men den tycks gå ner bakom kofångaren, och sen in nånstans ovanpå bränsletanken. Kom även på att om man tankar nåt av försvarsmaktens terrängbilar proppfull, så kommer det upp lite bränsle i slangen..
Så nu undrar jag vad den egentligen är till för? Någon som vet? Och var den ska sitta? :)
Jag är ganska övertygad om att det är en ventilationsslang.
//Janne
Men varför kommer det upp bensin ur slangen när man tankar en militär bil helt full?
Ok. Nu vet jag vilken slang du menar. Det är en avluftningsslang så att luften kan gå ur tanken när man tankar bilen. Sitter på de flesta bilar. Bensinen eller dieseln (för oss som kör med det i 13-tanken) kan då rinna ner i det grova röret och luften upp i det tunnare som går upp till tratten. Att det kommer upp bensin beror på att den har direkt förbindelse med bensintanken. När nivån blir så hög att man toppfyller blir slangen också full.
Från tratten går också en ännu tunnare slang som vi syftade på tidigare.
//Janne
Aha! Så då är det bäst att jag försöker återansluta slangen, så att allt drivmedel inte avdunstar då? :)
Det är nog bäst!
Grundregeln är att man aldrig ska ändra på en grundkonstuktion utan att ta reda på varför det ser ut som det gör.
//Janne