Varningsventil bromsar
Jag har som många andra bytt gummibälg på vänster axelväxel på min 1111. Därefter så luftade jag hela bromsystemet samtidigt bytte jag bromsolja. Men nu lyser bromslampan. Det verkar som om kolvarna i varningsventilen inte återgår till centreringsläge. Vilket borde ske när man skruvar ur elkontakten. Är det någon som vet vad det är för fel?
Det är antagligen så att du "löst ut" varningbrytaren för "pedalen tar för djupt" medans du luftade bromsarna.
Alltså: Det sitter en liten kontakt med en sladd från precis ovanför bromspedalen som aktiveras om pedalen kan trampas för djupt. Denna måste återställas manuellt. Pilla den lilla "pinnen" åt motsatt håll så kommer lampan att slockna.
Om du inte plockade bort varningskontakten för differens mellan bromskretsarna när du luftade så kan du ha krökt eller brutit av stiftet i kontakten. Men det borde du ju iofs sett om du plockade ur den efteråt…
Visst är det fantastiskt smarta varningsfunktioner på en 30 år gammal bil! För att inte tala om den smarta funktionen som lägger i 4-hjulsdriften om man trampar hårt på bromspedalen! Nästan som Forntids-ABS!!!
Tack för svaren. Ska testa båda alternativen. Men varningsventilskontakten plockade jag bort innan jag började lufta så den är hel.
Jag åkte på samma sak, jag fick återställa 'varningspinnen'
MEN det hjälpte inte ! DÅ blev jag jävligt konfunderad, men felet för min del var att OM bromspedalen går för djupt så trycker den mot en TILL varningspinne som sitter under pedalen. Denna pinne har envängsverkan och blir den aktiverad så går den inte tillbaks. Man får dra ut den manuellt. KOLLA under bromspedalen som sagt, eller rättare sagt bakom pedalen. Så inte det pinnen är 'aktiverad'
Snacka om hängslen o svångrem …
Kjelle: Det är den switchen jag menar. Den sitter ju mycket riktigt bakom pedalen och inte ovanför som jag skrev.
Dom har ju lite olika funktion dom två varningsfunktionerna. För att klargöra lite:
A) Kontakt för tryckskillnad
Detta är ett litet "block" med två bromsrör in och två bromsrör ut. I ventilen finns det en kolv som i normalfallet skall befinna sig i mitten. Om ena bromskretsen tappar tryck, t.ex. genom ett trasigt bromsrör, så rör sig kolven mot ena ändläget och en kontakt tänder bromsvarningslampan. Denna kontakt skall man alltid skruva bort innan man luftar bromsarna så kontaktens stift inte skadas.
Rätta mig om jag har fel men denna ventil sitter väl på vänstra rambalken precis framför motorn?
B) Kontakt för pedalrörelse
Detta switch sitter bakom bromspedalen och aktiveras av pedalen OM denna kan trampas för långt. Alltså om det finns dåligt med bromsvätska eller om BÄGGE bromskretsarna har tappar tryck.
Denna återställs genom att peta tillbaka en liten pinne. (Skall petas i riktning från torpedväggen mot föraren)
Sedan finns det ju (minst) en funktion till
C) Tryckventil för Fyrhjulsdrift
Denna ventil sitter på ena bromskretsen och gör att fyrhjulsdriften kopplas i vid ett visst tryck på bromspedalen. Jag vet inte om det är sant men det sägs att detta var en "efterkonstruktion" för att komma tillrätta med dålig bromsverkan på prototyperna i vissa lägen som i sin tur berodde på högt axeltryck på framaxeln. Smart är det iaf!
Eller som någon vis person uttryckte det:
Det är många finesser på ett järnspett!!!
//B1n4ry