Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettteknik
Läst 2619 ggr
omega24v
0

Ljudnivå

Nån som har försökt och lyckats med att sänka ljudnivån i valpar och 300or? Jag har funderingar på var ljudet kommer ifrån i första hand och jag tycker som följer:

Lägre hastigheter:
1. Kylfläkt, åtminstone när man behöver lite mer varv. Motorn tycker jag egentligen inte hörs så mycket förrän man belastar den.
2. Växlar, på lågväxeln.

Högre hastigheter:
1. Däck. Finns ju andra sorter, vad har ni för erfarenheter ni som bytt?
2. Växlar. Det tjuter bra och jag undrar om det inte är hjulväxlarna som viner. Rakskurna drev och inga ljudisolerande skikt i kontaktytorna på väg mot karossen. Hur är det i urvalparna som inte har hjulväxlarna?
3. Fläkt/motor. Varvet ger fläkten och den högre belastningen gör att motorn hörs mer.

Åsikter?

Jag funderar på om det skulle gå att lägga nån form av isolering mellan kaross och ram. Frågan är vilka frekvenser som överförs, så att man hittar ett material som verkligen isolerar just dem. Kanhända skulle värre mattor i motorrummet dämpa en del. En elektrisk kylfläkt kanhända? Originalet varvar ju med motorn, vore säkert bättre att ha en som arbetade när den verkligen behövs och som dessutom är tystare utformad.

Erik, Nässjö

gusten
0

Jag var till bilprovningen med min 903B för några veckor sedan. Jag hade precis slagit av motorn och väntade på min tur. Då kommer det en kille i en av de finaste 9033:or jag sett. Han hade originaldäck och körde med hörselkåpor som han sa var nödvändiga.

Jag har köpt på Biltema nå´n sorts dämpningsplattor som var självhäftande. Dessa sitter på insidan av bakre motorkåpa. Vet inte om det har blivit någon nämndvärd skillnad. Sedan tror jag plåtskåpet gör sitt som en stor resonanslåda, vid hastigheter över 85 km/h så kommer ett "mullrande" smygande. Nu har jag allvädersdäck som inte låter lika mycket som originaldäcken så jag är väl ganska förskonad från oljud men jag måste fortfarande skrika till mina medpassagerare i hastigheter över 80 km/h. Har funderingar på att sätta en skiva mellan hytt och skåp som kanske kan ligga på någon dämpande så den inte börjar skaka. Sedan kanske lägga någon gummimatta på golvet i skåpet. Jag vill helst inte använda hörselskydd ens i låga hastigheter som gör att man inte hör utryckningsfordon. /GustenCool

AEriksson
0

Personligen så tycker jag detta är lite av charmen med 903 och 303… men så har kronan gjort sitt med min hörsel då ;-)

Men, på turen från Nossebro med 11:a bilen, ja då åkte propparna in i öronen.

Mvh Andreas

wodger
0

Vanskligt med enbart elfläkt tycker jag……fick för mig att min 245:a sprack i grenröret pga detta- Tror det beror på att det inte är konstant med "fläktning" i utrymmet. Kanske elfläkt med 2 lägen? En som går hela tiden med låg fart sen högre fart om så krävs…….

Bara en tanke…………….

omega24v
0

#3 Det har du definitivt rätt i, jag hade glömt det. En Linköpingskille jag pratade med på Ränneslätt (jag minns inte nicket nu igen, han kanske ser det här) hade en extrafläkt för att cirkulera luften i motorrummet när han stängt av maskin. Man kunde så klart koppla fläkten så den går konstant, troligen går en modern elfläkt betydligt tystare än den gamle vispen som sitter där nu.

Erik, Nässjö

limpa
0

jag har elfläkt i min ombygda bil och det funkar bra, stor skilnad mot orginalet.

Fast jag har 12 volts system i 11:an då den är civil så det var lätt att hitta en lämplig fläkt.

Det och vänligare däck kommer att göra bilen mycket tystare

+ montera på resonanspapp där du kan

Limpan4all
0

Min "Vattenfall" C303 har aldrig haft annat än elfläkt så det funkar utmärkt (12000mil). Möjligen så skulle man kunna få problem om man kör länge och långsamt med tung belastning typ lös sand och uppförsbacke. Detta beror på att elfläktarna drar igenom mindre luft än vad dom mekaniska gör. Men min C303 har ju 3 tum radiator också så det är antagligen redan kompenserat för.

Så fort man kör fortare än ca 40km/h så är effekten av fartvinden större än vad fläkten kan ordna.

ErikL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har lyckats få ner ljudnivån i min 11a så att man i 80 km/h kan prata i normal samtalston med personen brevid. Byte av däck till creepy crawler 37" och monterat fläkten från en volvo 240 gjorde susen.

Klas_B
0

Har jobbat lite med att konstruktionsmässigt reducera ljudnivån i diverse entreprenad- och skogsmaskiner. Kan rekommendera en speciellt räfflad plåt (finns både i rostfritt och aluminium) som bryter sönder ljudvågorna. Man optimerar dämpfrekvensen genom att sätta plåtarna på olika distans från tex. motorutrymmets insida. Det fungerar på så sätt att räfflorna i plåten bryter ljudvågorna i olika riktningar, som på så sätt gör att dom reflekterade vågorna delvis släcker ut sig själva. Avstämningen på fekvenserna görs med distanser från plana ytor, typ 20-50 mm beroende på önskat dämpområde. Nackdel: Fungerar bara delvis på stomljud. Där är det fortfarande asfalt-dämpmatta som gäller.

Fördelen med dessa plåtar är att dom tål både mycket värme och smuts, blir alltså inte tändmedel för motorbrand som vissa andra polymera ljuddämpningsprodukter. Plåten heter Acustimet (tillverkas av Sontech), och finns i ett antal tjocklekar (0.5, 1.0 och 2.0) och material. Kan bockas, svetsas, nibblas som vanlig plåt.

// Klas_B

putte
0

En fråga angående montering av annan fläkt på 13 bil. Någon typ av modifieringar gjorda? Lr är det bara att bulta dit den andra fläkten?

mvh//putte

omega24v
0

#8 Bra! Vet du nåt prisläge sådär man kan haka upp sig på? Och går det som privatperson köpa produkten nånstans?

Erik, Nässjö

ErikL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Jag i min enfald trodde att det skulle passa rakt av, volvo som volvo.

Var tvungen att svarva ett nytt nav på axeln för att bultar och centrum skulle stämma och så är orginalfläkten kortare och har mindre diameter så det var till att kapa ner vingarna lite och flytta vingarna på baksidan av metallklumpen.

Det finns garanterat någon fläkt där fästet passar men jag hadde en över.

/Erik