Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettövrigt-ej-valprelaterat
Läst 1162 ggr
emsems
0

nu är detta inte om volvo men..

detta handlar inte om volvo, men ni bilintresserade kanske vill hjälpa mig ändå..?

igår var jag och provkörde och köpte en Saab 95 (-98, 2.0 turbo) av en provatperson från övik (själv från umeå).

vi provkörde en liten sväng för försökte testa lite olika saker, tex nita osv. den kändes och såg helt ok ut så vi gjorde köpert och jag började köra hemmåt. efter 4mil på E4 så började bilen spruta ut blårök och tjuta. ringde en vän som trodde det var turbon som gett upp. eftersom jag ändå betalat 55 papp så tyckte jag att detta var inte vad jag betalat, då jag trodde bilen var hel!

så vi bogserar bilen tillbaka till säljaren som tycker att vi kört sönder bilen och det är inte hans problem, vill inte alls ge tillbaka pengar eller något. efter mycket bråk så kom vi överens om en lösning att vi lämnade 5000kr i pant, fick igen 50, och lämnade bilen. han ska lämna in den för felsökning och om dom säger att det är vi som kört sönder den så tar vi den, annars får han behålla den. (om det inte får avgöra så ska vi dela kostnaden för lagning och sedan bestämma).

får han göra såhär? han påstår att man ine kan lämna tillbaka om man köpt av privatperson.. vad ska jag göra?

hoppas på svar, trots en lååång tråd och fel bil! =)

Chrilled
0

Det ar absolut inte fel bil, på vägen åker man Saab, vid sidan av åker man volvo! :)

Det låter absolut som om turbon gett upp, den kan man inte "köra sönder" bara sådär utan den slits ut olika fort beroende på körsätt, serviceintervall mm. Hur långt har den gått? 

Huruvida han får göra som han gör eller ej vetetusan. Kolla på Konsumentverkets hemsida vad som gäller vid privatköp!

MVH
Chrille

Chrilled
0

Reklamation och rättigheter

Fel ska reklameras "utan oskäligt uppehåll". Om det är fel på bilen kan du kräva avdrag på priset som motsvarar kostnaden för att avhjälpa felet. Du kan också kräva hävning av köpet i det fall felet är väsentligt.
Med hävning menas att du får rätt att lämna tillbaka bilen mot att säljaren betalar tillbaka vad du betalat. Du kan dock bli tvungen att betala för den nytta du har haft av bilen.

Gömda fel

Om säljaren har uppträtt "svikligt", det vill säga om han känt till ett fel på bilen och uttryckligen förnekat att bilen hade det felet. Eller om säljaren dolt till exempel en rostskada, har du rätt att häva köpet även om felet inte är väsentligt.

När säljaren förfarit svikligt gäller inte heller att du måste reklamera inom två år efter köpet. I stället gäller tioårig preskriptionstid, det vill säga att du kan åberopa felet ända upp till tio år efter köpet. Men det är du som har bevisbördan och som alltså måste visa att bilen var felaktig redan när du köpte den.

omega24v
0

Har varit drabbad av en annan sak när jag köpt av en privatperson och jag ringde till polisen. Inte för att anmäla, utan för att de har folk som vet hur man förfar i sådana och de flesta andra ärenden. Det vart mycket vänta i telefon på rätt person och det krävdes en del tålamod innan det kopplats till de fem personer man minst måste prata med när man ringer till polisen Skrattande, men till slut löste sig fallet bra med deras råd.

En annan variant är att ringa en advokatbyrå, många har gratis rådgivning till privatpersoner i en kvart eller en halvtimme (de får nog in många ärenden på det viset). Advokatbyrå pratade jag med vid ett tillfälle när facket inte hade lust att hjälpa mig när jag hade trassel med min dåvarande arbetsgivare. Den gången löste det sig MYCKET BRA och facket blev per omgående av med en av sina medlemmar.

Erik, Nässjö

emsems
0

tack för era svar.

bilen hade gått ca 15 tror jag…

vad kostar det att byta turbo ungefär?

emsems
0

Omega24v, jag ringde polisen, dom kunde inte göra så mycket, sa att jag skulle prata med konsumenvägledningen (vilket jag ska göra), och så sa polisen "hur tror han att han ska komma undan med detta??", så jag hoppas det löser sig…

Chrilled
0

En turbo bör hålla mer än 15k, det är dock inte helt ovanöigt att vissa ger upp lite tidigare.

kolla så att serviceintrevaller skötts till punkt och pricka och kolla även om garantireparationer gjorts med senaste uppgradering av vevhusventilation samt även om kjedjorna är bytta och motorn rengjord.

Vissa 2,0or har ju problem att de koksar igen med motorhaveri som följd i värsta fall och är serviceboken ej stämplad som den ska nekas du denna reparation. Ett sätt att höra om din ligger i farozonen är att lyssna efter ett malande/tjutande ljud från motorn när han är kall (det hörs tydligt), hörs detta så måste han in på renovering och har du då inte en korrekt ifylld servicebok kan det bli dyrt! Min bror har en 9-5 -00 och en utav hans servicar hade utförts ca 100 mil för sent, han höll på att inte få någon reparation men det ordnade sig.

En turborenovering går på ca 5k och jobbet några tusenlappar kan jag tänka.

MVH
Chrille

lostmygun
0

Här har vi en glad och nöjd SAAB-åkare till. Kör en SAAB 9-5 Aero -02.

6# Är inte garantin du pratar om begränsad till 8 år? En -98:a bör väl ha fallit för åldersstrecket?? (eller har jag drömt detta??)

Jag har en känsla av att varken köpare, säljare eller polisen kan rå för att turbo bestämde sig för att ta pension vid detta tillfälle.

Chrilled har helt rätt vad det gäller serviceintervaller, jag byter olja med max 1 000 mils mellanrum. Detta trots att min bil egentligen inte skall ligga i farasonen på grund av körsätt och mycket långkörning. Hur som helst: Jag tror att det absolut bästa att göra är att försöka nå en fredlig lösning med säljare. Att ta en 55-tusenkronors bil till domstol kan sluta illa, riktigt illa.

Jag hade letat reda på en vettig turbo (borde finnas rätt många i stugorna), och försökt fått ett prisavdrag av säljaren. Med den nya turbon har ju du ett mindre problem att oroa dig för i framtiden. Det låter ju som om säljaren i alla fall inte är oresonlig i och med att han gav dig 50' tillbaka. Din maximala förlust är således begränsad till 5 000 kr.

Chrilled
0

#7 Jag visste inte att den var begränsad till 8 år men du har  med all säkerhet rätt i det!

Du vill inte byta din Aero mot en jättefin 9000 2,3i? vid snabb affär slänger jag med en motorsåg från Jonsered & en fiskars snöskyffel! Den är grönmetallic, det gillar brudarna… *host*

lostmygun
0

Fastnade i turboträsket när jag var 8 år. Farsan hade nån försenad 50-årskris som resulterade i en av de första 99 Turbo som släpptes på marknaden. Då var gubben het. Den motoriserade ungdomen åkte på den tiden omkring i hottade PV och Amazon - ett ganska lätt byte för en 99 Turbo. Gubben älskade att hänga av dessa så fort han fick en chans.

Tänk om man kunde hitta en tidig 99 Turbo i fint originalskick, det hade varit mums. Hursomhelst, redan tio år innan jag fick körkort var bilvalet klart, SAAB Turbo. Förutom korta episoder i diverse VW och någon Peugeot så har det varit SAAB.

Det händer fortfarande ibland att jag undrar varför jag inte behöll min sista 9000. Den var i flera avseenden minst lika bra eller bättre än 9-5:an. Hursomhelst, turbon saknas i din bil, skulle man kunna göra ett hål med motorsågen och skyffla in extra luft med skyffeln??

Wolfman
0

Turbon är lurigt…

Det kan vid sliten turbo faktiskt dessutom dyka upp rätt plötsligt. Blårök i bakspegeln alltså.

Turbon är det enda på bilen som är rymdteknologi, och den kan snurra runt 80 000 varv/min. Är den sliten, så vid de varvtalen kan det förvärras väldigt fort. kompressorn slås sönder(fragmenten pulvriseras) och spelet ökar därefter kraftigt.

Typiskt är att vid fullgas syns ingenting, och vid släpp av gaspedalen är det helt vitt i bakspegeln. Undertrycket gör att båda olja och vatten kan gå in via lager och spel.
Turbons kompressorsteg minskar i areal och varvtalet ökar då wastegaten styr på uppnått tryck. Ju större turbo, ju mer varvar den ihjäl sig.

Är det dessutom så att bilen ngn dag varit orkeslös vid start, helt utan anledning, som att köra iväg med handbroms, för att sedan börja fungera igen (turbon har nypit). Då kan får man upplevelsen av att man just blivit ruinerad när man tittar i bakspegeln.

De nya motorerna är finare kanaler i. Men även äldre modeller som 9000 kan råka ut för koksning, TROTS att serviceboken är ifylld.
Idag är oljekvalitén bättre, speciellt efter alla problem, men jag skulle ändå rekommendera oljebyte på en turbomotor var 500:e mil. Speciellt vid frekvent kort stadskörning då värmen i turbon i sig bidrar till koksning efter man stänger av bilen.

Snubben med gasfoten kan också påverkar hur snabbt en turbomotor åldras.

Har man väl nått koksad olja, kan man börja fundera på vad resultaten av ett ramlagerhaveri kan kosta…

Japp! Jag har varit med om alltihopa… Skrikandes

Chrilled
0

Lillebror säger samma sak om sin 9-5a, kommer nån med en fin CSE så byter han bort den och jag kan till viss del förstå det. Känslan har liksom försvunnit lite iochmed de nya saabarna.

En utav de tidiga 99a turbo skulle vara riktigt kul att ha! Gärna med en T16 under huven och reta 740 raggare med ;)

Jag var gti nörd när jag var liten (18) och tittade inte åt saab så mycket till min polare gick och köpte sig en 9000 2.3T och bjöd på en åktur. Jävlar, sån spark i arselet kan man väl inte få av en saab tänkte jag men det gick ju alldeles utmärkt! Vridet är nått i hästväg på de där maskinerna. Jag köpte den senare av honom, kort därpå rasade turbon, efter renovering så var allt frid och fröjd tills det började knacka betänkligt under locket, ramlager ras… då tröttnade jag och sålde han och köpte motorcykel i stället, den gick fort den med… jag har kört en sur mazda 626 några år nu men den går snart av på mitten så en 9000CD 2,3i inhandlades förra året, sambon får åka mazdan Skrattande.

Jag ska testa ditt tips med ekonomi turbon! (LOL)