Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettmaterial-delar
Läst 803 ggr
omega24v
2006-08-24 00:30
0

Olja

Ett nog så centralt ämne i våra bilar. Jag tittar inte ens åt Mekonomens oljehylla numera, det skulle ruinera mig att göra terrängbilen otörstig med deras varor.

5W-30 helsyntet som rekommenderas till motor, växellåda, fördelningslåda och hjulväxlar har jag köpt av GMs eget märke. Det kan vara bra att köra Opel och vara så insnöad att man hänger på forum för såna, där råkade jag snappa upp detta goda tips. Förra sommaren köpte jag den i Helsingborg för 60 kronor litern, i våras 76 när jag köpte på Grahns Bilar i Tranås. Ska se om jag kommer ihåg att fota flaskan, det är en femliters (=380:-). Det verkar inte som att alla SAAB/Opel har den oljetypen i sitt sortiment, i Nässjö fanns den inte alls. Och priserna skiljer avsevärt, i Jönköping kostade samma dunk 530:-.

80W-140 diffväxelolja då. Det hade jag mitt bryderi över tills jag råkade prata med en gubbe på jobbet som haft egen traktorverkstad. "Vänta tills i morrn, ska jag kolla om jag kan få loss en skvätt." Och det kunde han, men skvätten är en 20liters dunk, mindre fanns inte där i alla fall. 750 bagis, gör knappt 40 per liter. Höglandets Maskinservice i Aneby säljer allehanda jordbruks- skogsbruks- och fordonstillbehör och det är nog på sådan firma man bör leta efter den typen av smörjmedel. 80W-140 har jag fått förklarat är till anläggningsmaskiner och lastbilar.

Erik, Nässjö

Sugga
2006-08-24 10:43
0

Jag brukar inhandla mina oljor på lantmännen (granngården) de har dock bara 20 litersdunkar men där finns alla önskade kvaliteer till bra priser, ca hälften mot typ mekonomen. Dessutom får jag ett "bra" kvitto som jag kan dra på gården = ingen moms Glad

lunden
2006-08-24 11:03
0

Jag brukar handla mina oljor, lampor mm till bilarna på Swedol vilka har ett bra pris och kvalitet på sina produkter. Dom har även mycket vad det gäller stroppar, schackel mm som också e bra att ha i bilen under en trevlig skogstur…

Dom säljer mest till åkerier och företag men det har aldrig varit några problem att handla som privatperson

www.swedol.se

Lasse Lunden

lostmygun
2006-08-24 16:47
0

Detta kanske har diskuterats tidigare, men är det vettigt att hälla i en helsyntet i dessa gamla motorer?

Jag har för mig att syntetolja inte rekommenderas till äldre motorer, då den löser upp avlagringar och kan ställa till mer skada än nytta. Kommentarer???

Vill du köpa sysntet billigt så ska du svänga förbi SDCC (www.sdcc.se) kolla under lagerrensning. Jag brukar köpa några dunkar när jag har vägarna förbi.

AEriksson
2006-08-25 11:03
0

Väldigt bra tråd Erik. Lite osäker på var jag skall få tag på riktiga oljer här i Norge… kanske på felleskjøpet.

Nu börjar vi få en del intressanta trådar om både reservdelar och oljer, blir på tiden att summera ner dessa i stående artiklar.

Mvh Andreas