Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettövrigt-ej-valprelaterat
Läst 1024 ggr
D110
0

lastbils krock

De är inga människor i bilarna men videon är riktigt skrämande Förvånad

B1n4ry
0

Ja, där har man ju ännu ett inlägg i debatterna om hastighetsbegränsing för lastbilar, att lastbilschaufförer borde genomgå läkarundersökning med jämna mellanrum samt att alla tunga lastbilar borde ha alkolås.

//B1N4RY

putte
0

Alkolås e bra. Provade efter 6 öl å mat att blåsa i kompisens lastbil. Blev nekad att starta. Brorsan som druckit en öl å väntat ca 15 min. Fick starta, men de varnade på att han druckit. Men den som vill kan ju be en annan att blåsa så e de ju bara att köra. Inte bra.

D110
0

#2 Men de får vi nog hoppas att de inte finns såna dårar som blåser i den när onyktra ska köra

D110
0

#1Tror faktisk inte så mycket på de snacket om hastighet, kör jag 80 km med 60ton smäller med en bil så är de ingen stor skilnad att sänka farten till tex 70km. De blir bara mer vansines omkörningar vi en lägre hastighet med lastbil. sedan genom går vi faktiskt läkar kontroller. oftast när de är krock mellan bil lastbil så är de oftast bilförarens som orsakar olyckan.Alcolås skulle de va monterat i alla fordon.

omega24v
0

Nu har jag inte sett lastbilskrockarna på filmerna än, ska kolla dem sen. Men det går att kolla ungefär vad man råkar ut för vid smäll mellan lastbil och personbil genom att räkna med nåt som kallas Rörelsemängd. Vid Kraft räknar man Massa x Acceleration, men Rörelsemängd tar bara hänsyn till Massan och dess Hastighet.

Vi kollar, lastbil i 70 km/h åt ena hållet, bil i 90 åt rakt motsatt håll:

(56000 kg x 70 km/h) + (1200 kg x (-90 km/h) ) = (57200 kg x R km/h)

Detta ger R till 66.64 km/h. Åt det håll lastbilen åkte från början. Lastbilen har alltså sänkt sin hastighet knappt fyra km/h, bilen "har sänkt" sin hastighet 90+66.64 km/h, alltså över 150 km/h. Den smällen står nog inte många emot…

Visserligen försvinner en massa energi vid en sån här smäll, deformation av både lastbil och bil, plus att förhoppningsvis hinner lite reaktioner göra att det bromsats en del före. Men det är lite som min fysiklärare sa en gång i tiden, när vi pratade om hur hög hastighet man hinner upp i innan man slår i marken om man hoppar från en viss våning. "Men hallå magistern, luftmotståndet då?" varpå magistern svarade "Jag bjuder på en våning".

Nä, fram för flera alkoholkontroller. Jag för min del är HELT ÖVERTYGAD om att får vi en drös med kontroller där BARA körkort och utandningsprov görs, på ALLA förare som passerar just där, så får vi större resultat än om det ska jagas några kilometer i timmen med civilbilar "som folk känner sig hotade av".

Erik, Nässjö

wodger
0

Nu räknar han igen………

Cool

AEriksson
0

Imponerande Erik…. och väldigt skrämmande… för exempel är jag väldigt retrektiv med att ta med mina barn i 11:a bilen… men är inte specielt odödlig på vägen med denna.

Mvh Andreas