Skakande i ratten
Denna rubrik fanns på förra forumet.
Jag har nu bytt styrdämpare och all fyra dämprna på min 9033á
Bilen blev som ny ligger som en GoCart på vägen skakingarna är borta.
Den gamla styrdämparen var som en trasig cykelpump.
balansering av framhjulen gjorde jag oxo.
Kul att kunna köra i 55 - 70km/timme oxo där dne går bäst.
Jag återkommer med nummer o namn på delarna till reservdelslistan det talas om här.
Det ser jag fram emot, har också en dålig styrdämpare.
MVH dr

SAmma här, valpen går som en vobbler….
Inlägget borttaget av skribenten i protest mot oväntad, oanmäld och oönskad reklam
De fyra vanliga dämparna är BILTEMA 70-091, 179:- de är avsedda till Misubischi Pajero, bak där det är bladfjädrar.
de passar perfekt på valpen, 903,9033 etc. Kostar bara 179kronor
Mot över 750 kronor för Sahcs eller Monroe.
Jag tycker att de borde hålla länge trots Biltema, de behöver ju inte jobba så mycekt på Valpen, som på en personbil som går tusentals mil per år, vid terrängkörning kommer de ju bara att röra sig sakta.
Strdämparen Volvo original köpte jag på Volvo Lastvagnar, den var dyr, över lusentappen, men väl värd investreringen då bilen blir mycket fin att köra. det finns marginaler att tjata till sig en bra rabatt där.
Oj nu har det kommit upp en Avatar oxo det funkar på detta forum kul!!
Den nya styrdämparen var märkt enligt följande:
VOLVO 637746 -2
3328 5097
KONI
Kanske kan användas i ivern att ta fram den från originaltillverkaren. KONI heter de inte KONE?
Det som var intressant var att dämparen är justerbar, man kan skruva den 2.5 Vrv o därmed justera den. Jag kujnde dock inte märka nån skillnad med jisteringen max resp min, men då drog jag bar ai den. Frågan är nu om justeringen avser att göra den symmetrisk dvs lika trög in som ut ????
För säkerhets skull justerade jag den i mittläget då den bör vara lika trög in resp ut, som styrdämpare.
Nån som vet mer om justeringen?
Justeringen går till så att man trycker in kolvstången helt vrider den till den greppar o skruvar 5 halv varv in eller ut. Det känns tycdligt att man drar något i dämaparen, men svårt att mäta resultatet.
Inlägget borttaget av skribenten i protest mot oväntad, oanmäld och oönskad reklam
e
Hej alla.
Jag hittade min styrdämpare på Volvo Lastvagnar.
Det är bara skriva av det instansade reservdelsnummret
från den gamla så hittar dom rätt direkt pris 1190kr .
Hej
Jag hade en kommentar, eller fråga om inställning av styrdämaparen.
Jag upptcäkte ju att den nya var justerbar, liksom den gamla förståss.
Fick inget svar på den frågan, men jag lusläste servicemanuelen o vid byta av styrdämapre stog det klart o tydligt att den skall justeras till minsta "dämpkraft".
Man trycker in dämparen i bott, sen vrider man öglan på den rörliga kolvstången, man känner att den greppar och det går att vrida 2.5 varv. Men frågan är då om minsta "dämpkraft" är vid max moturs eller max medurs vridning. Själv lyckades jag inte mäta eller känna dämpkraften, så jag ställde den i mitten. Därigenom har jag i alla fall svaret på huruvida justeringen var till för att få den symmetrisk eller för att juster dämpkraften. Justerigngen gäller bara dämpkraft.
Finns det nån som kan rekommendera ett tangentbored som inte stafvar så fel….
Hej alla.
Vill påpeka till dom som byter styrdämpare att även kolla i verkstadsboken. Där hittar du måtten vid rattutslag höger / vänster.
Må väl alla
Lennart
Hej alla!
Skakande framvagn igen!!
Behöver få omedelbara råd från all er kloka därute!!
Jag har i helgen jobbat för att få bort mitt vobblande i framvagnen.
Har dragit åt flänsskruvarna till drivhjulsaxlarna,kollat styrväxelhuset,bytt styrdämpare ( den gamla var halvkass),smörjt leder.
Vobblet kvarstår ,kommer ibland ( vid gupp i vägen). Vad skall jag göra mer? Tror att Dexxas nämnde att man kan spänna styrlagren. Behövs specialverktyg, spänner man på ovan + undersida navet, förklara närmare??
Svara så snart ni kan. Finns det någon mek i Sundsvallstrakten?
Må väl Lennart
Hej
Tack för ditt svar, jag återkommer med rapport.
PS/ Biltemas verktygssatser är urkass, pajade en helt ny (och dyr)
sats nu i helgen/ DS