Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikett: storvalpar-c300-serien
Läst 1256 ggr
magnusson
0

c303 - PVPJTGBIL 1111 A MT

Hej Alla!

Ngn som har en aning om hur många c303 - PVPJTGBIL 1111 A MT, som har tillverkats.

Är just en nybliven ägare av denna skönhet med tillhörande olje läckage på framaxeln.

Har laddat ner handböcker och manualer och hoppas att man skall få tätt i framvagnen efter lite läsande.

Ha det gott alla glada, Johan

AEriksson
0

Hej och välkommen Johan

När det gäller antal 1111 så vet jag faktiskt inte helt, men lite under niotusen C303-306 har blivit tillverkade. Men det kommer säkert ett svar med hur många som är 11:11 bilar.

När det gäller läckage i framaxeln, så är du välkommen i klubben ;-) sök i forumet efter "Damasker" så får du många goda svar på vad och hur du skall byta, dessa som kanske också är ditt problem.

Mvh Andreas Eriksson
SajtVärd - VolvoValp

magnusson
0

TAck Andreas!

Var på Volvo lastvagnar i går och beställde damasken, Hittade senarnär jag resd. nr här på sidan och nu på morgonen när jag hämtade delen så visade det sigg att vara samma nr. Otroligt att det skulle gå så lätt, inte vanligt när det gäller mig.

Skall nu under dagen åka upp till borlänge för att hämta objektet, så det kan väl bli en blöt tillställning i det här vädret……..hmm.

Tack för en bra sida med mkt råd och dåd.

Mvh Johan

Arne Karlsson
0

Ett tips är att du alltid parkerar med hjulen rakt fram, då håller damaskerna betydligt längre, samt att du dränerar bakaxeln genom att öppna påfyllningspluggen på växlarna ute vid hjulen,kan lätt bli övertryck annars då det oftast trycker olja ifrån diffklumpen och blir lite för mkt. Kolla även motoroljan så inte den luktar bensin då bensinpumpen ofta kan läcka in i motorn, rekomenderar att du byter den om inte det är gjort. Samma pump som B18,20,30.

MVH / Arne

magnusson
0

Hej Arne!

Tack för tipsen, Har ej hunnit satt mig in i bakdelens uppbyggnad än men det kommer väl. Ser det likadant ut i bak som fram??, Verkar just nu som det slutat läcka i fram(brukar det komma och gå??). Skall det inte finnas ngn ventilation i bak/fram axel som motverkar ev. övertryck??

Åter igen en tack för en bra sida, Johan

Arne Karlsson
0

Du måste kolla så inte damaskerna är trasiga, du får be någon vrida på ratten så dom sträcks ut, det får absolut inte gå tomt fram då det är samma olja till drivaxeln o växeln där det smörjar lagret annars tar det slut fort. Kolla med påfyllningspluggen o fyll på tills det backar ut genom hålet. Är damaskerna hela och oljan stannar kvar är det nog OK, men kolla gärna flera ggr. Byter du damask så gör rent riktigt och lägg inte med något klet för damasken ska täta själv. Hade en expert som gjorde detta jobb åt mej för en månad sedan så jag återberättar vad han sa under monteringen. Han bytte damasker på båda sidor samt drack en kopp kaffe på 2 timmar, såg så lätt ut när han gjorde detta. MVH / Arne

magnusson
0

Hej Arne!

Har fyllt på en gång, sedan kollat ett flertal ggr och det rinner fortfarande ut olja, ser dessutom inte ut som det skall ha kommit ngn ny olja. Skall ta med bilen till jobbet och spola rent ordentligt för att förvissa mig om att intet av den tillförda oljan förspills via damaskhål. Har en ny daask ligger i bilen och ser det inte som ngt problem att byta den, men det känns kanske lite korkat att riva om det inte läcker.

Tack igen, Johan