Får man köra C 303:a på B-Kort
Får man köra C 303:a på B-Kort ?
Antar det, totalvikten är ju under 3.5 ton vilket är gränsen för lätt lastbil som körs på B-kort.
Ja, det finns såvitt jag vet inga C303 som inte får köras på endast B-kort.
Med bara B på kortet får du därimot bara dra 750kg släp efter…

Jag träffade på en 303-ägare som med nöd och näppe klarade gränsen från C-kort då han reggade om bilen som från början varit brandbil med vattentank. Och då hade han ändå monterat ur tanken. Jag antar det är som med 903:orna att vikter, passagerarantal och släpvikter är sådant som kan variera mellan olika exemplar beroende på utrustning och framför allt hur gubbarna på bilprovningen mått för dagen…
Min bruksbil, en 67:a Raptgbil 9033 får dra 1000kg på B-kort medan den identiska reservdelsbilen av samma årgång bara får ta 7-800kg. Bruksbilen får å andra sidan bara ha fyra passagerare där andra får ta flera i samma biltyp.
Så inför ett köp av militärbil gäller det att kolla uppgifterna noga, i synnerhet om de är tunga nog att tangera körkortsgränsen.
C303 (11) ligger nära gränsen 3,5 ton och jag vet ingen som ligger över men det är mycket möjligt att det finns. C304 (13) gör det däremot men det är inte ovanligt att man lättar dem, plockar bort ett fjäderblad bak och regar om dem till lätt lastbil.
Men precis som JohnA skriver har resultatet en hel del med dagsformen på den som besiktar att göra. Jag får tex dra 2000kg med min 903 (med E-kort då givetvis) och hur den regbesiktningen har gått till begriper jag inte.