24 till 12volt
Idag så har jag & min vapendragare byggt om våran 24 voltare till 12 voltare. Allt är nästan färdigt saknar ett par relän bara. Nu blir det att testa om winchen orkar mera. Vi har skaffat ett gelebatteri nu.
Det stora testet blir på Botkyrka….. 
Nu börjar det låta intressant.
Skulle du inte kunna plita ner en lista på vad som är bytt?

- Tändregulatorn
- Reläer
- Startmotorn
- Lampor
- Pysh Pysh grejen som sitter bakom fläkten i passagerar utrymmet bak. ( Polaren hade en sönder plockad 12 voltare = Jätte bra. )
Det var ju typ det. Sen är det ju fläkt, torkare e.t.c……..
Var sitter tändregulatorn?
Generator + laddningsregultor kan man nog lägga till listan oxå.
//B1N4RY

Menade laddningsregulatorn. Man e ju lite pantad så man kan ju inte vinna jämt… men det skulle vara skönt att komma tvåa nån gång…..
Generatorn har vi ej rört. Borde vi det?
Alla elektiska saker som inte är rena kablar eller säkringar måste ni byta. Även generator och tändspole.
//B1N4RY

Varför byta generatorn? Vad jag vet så är det regulatorn som styr strömmen. Varför byta tändspolen?
Jag är inte 110% säker på hur det är med generatorn men det finns ju olika generaroter för 12V och 24V så någon anledning är det ju till det.
Generatorn lämnar väl antingen 14V eller 28V SPÄNNING medans laddningsregulatorn styr vilken STRÖM i (A) som går till batteriet. Visst, batteriet kommer ju tvinga ner spänningen till 12V kortsiktigt sett men antagligen kommer batteri eller annat att stryka med förr eller senare.
Tändspolen är konstruerad för 24V och om du inte byter så kommer du bara få hälften så mycket gnista när du kör med 12V. Alltså kommer bilen kanske vara mer svårstartad eller liknande.
//B1N4RY

En variant kan ju vara att plocka bort förkopplingsmotståndet på tändspolen…men som sagt kan bli lite svårstartat på vintern.
Hej
Syssalr en hel del med bilar + el..säljer batterier osv…
B1nRy Har fullständigt rätt…
ALLT skall anpassar för 12 v…
Lycka till

Bilen startar JÄTTE lätt iallafall. Samt att den laddar har för mig typ 13v nu iallafall. Vi får väll se hur det går sedan om ni har rätt så bör ju grejerna braka. Vi skall ialla fall testa den på Botkyrka träffan i helgen….. 
Tändsploen och att bilen inte startar är väl iofs det minsta problemet.
Det är väl bara att hoppas att det är generatorn som ger sig i annat fall… Laddningsrelät lär den väl dra med sig oxå.
Det är väl inte alls otroligt att batteret skiter sig och blir det avbrott i batteriet så skjuter väl iofs alla elektriska saker som är påkopplade av att få 28V istället för 12V. Sannolikheten att något skall sätta eld på bilen är ju inte SÅ stor iaf… Jag personligen hade nog stängt av bilen direkt och inte kört den alls förrän generatorn är bytt till en 12V. Eller iaf kopplat ur generatorn och kört utan laddning.
Att den laddar med 13v är ju inte säkert. Det är dock så att batteriet tar smällen och tvingar ner späningen till 13v och alltså ser 24V generatorn elsystemet mer eller mindre som en kortslutning. Säkert inte det minsta nyttigt för varken batteri eller generator som sagt.
//B1N4RY

Så kanske det kan gå ibland.. Vi får väl se……

Enligt koster vad jag kan förstå så är det 14volt?
Tar man bort regulatorn och varvar upp generatorn till ca 12-14000 varv/min så laddar den ca 140-180 volt. En kamrat har en elbil å håller på å prövar olika sätt att ladda den på.
En laddregulator relerar väll ingen ström nu är ni ju ute och seglar den reglerar enbart spänningen. Den kan ju inte mäta hur mycket ström din bil förbrukar. En vanlig 24v genarator kan man pressa upp i minst den dubbla spänningen om regulatorn in funkar som den ska och man har lite varv.
Laddregulatorn anppar enbart spänningen efter temperaturen och ser till att generator ger samma spänning både vid låga var som vid höga.
Däremot kanske regulatorn blir överhettad då den måste bränna bort lite mer ström från magetiserings dioderna.
Vet inte vad det kan vara för marginal på en regulator.
Men det borde finnas någon som kan detta bättre än jag detta var bara som jag förstod när jag grejade med min egen genarator så jag är verkligen ingen expert
Det går alldeles utmärkt att bara byta laddregulatorn på en 24v till 12v . Laddregulatorn reglerar strömmen i magnetiseringsslingan så att spänningen över batteriet ligger på mav 14.4V .

#16 Skönt då hade jag rätt…. Vi har inte bytt tändspolen vilket gjorde att den gick dåligt på låga varv. Vi har testat den på Botkyrkaträffen.
#16: Det låter ju helt sant nu när du skriver det och man kikar lite på hur det fungerar.
Men det är ju lurigt att det finns generatorer med olika spänning från början då!?! Det hade ju räckt med att lagerhålla EN (oskärmad) generator och två olika laddningsregulatorer tycker man. Och att lagerhålla olika "onödiga" delar vill ju inte varken volvo eller försvarsmakten.
//B1N4RY
Pratade med en härre som har en bilelfirma. (40 år med egen firma) Han förklarade för mej skillnaden på 12-24 volt generatorer. 12 voltaren har GRÖVRE lindningar inne i generatorn gentimot 24v. Annars ingen skillnad. Tar man ut för mycke amp ur generatorn så är de risk att man "bränner" den. Han talade även om för mej ATT om man demonterar laddregulatorn monterar en ren kolhållare så laddar den en bra bit över 100volt.
Men han kanske inte kan sin sak?
Det är ju bara att prova själv hemma i garaget med en lös generator en karftig borrmaskin som orkar driva generator.
mvh//putte