C202 svårstartad
Hejsan, min 202a är väldigt svårstartad när den har stått ett tag. Jag misstänker att bensinen rinner tillbaka ur ledningarna/pumpen.. Verkar det vara rimligt? Någon som vet ifall det sitter någon typ av backventil för det eller är det själva pumpen som sköter den funktionen?
Mmmm borde det inte alltid ligga lite bensin kvar i förgasaren, nog för att komma igång. Annars bör väll pumpen vara så effektiv att det inte tar många drag på startaren för att bilen skall gå igång.
Mvh Andreas
Jag tycker det jag med men när jag tar loss slangen ur förgaser och låter pumpen pumpa tills det kommer fram bensin och sedan sätter tillbaka den på förgasaren så startar den efter ett litet tag. Kanske det dunstar bort eller läcker i förgasaren också? Irriterande fel iallafall…

Byt ut den mekaniska mot en elektrisk pump…12V sådana kostar inte mycket och då startar den lätt.
Kan vara så att det är ngt membran i pumpen som är väck, bensin dunstar efter som det är så flyktigt, men det bör inte dunsta i slangen. Kan vara som du tror att bensinen rinner tillbaka till tanken. Om du inte vill byte till en elektrisk(vilket jag personligen skull avstå) så kolla på bilskroten om du kan få loss ngn billigt för att prova om det blir ngn skillnad. /Johan

Bytt till elektrisk pump på en subaru 4x4 för bra många år sedan…håller än och mer lättstartad förgasarbil på vintern får man söka efter (den fyller ju förgasaren så fort tändningen slås till…choke får tillgång till bränsle direkt etc…)
Sedan finns ju ingen risk att bensinen skall läcka ned i tråget om pumpen börjar läcka invärtes.

Lite med glimten i ögat…
Varför inte göra som på en båtmotor? koppla in en handpump/bälg så kan man "prima" innan man startar…den fungerar ju också som en nödpump om bränslepumpen skulle lägga av…man får klämma till på "blåsan" då och då medans man kör……

Sedan det är fredag, tillåter jag mig att 
#6 bra stöldskydd oxå ingen tjuv fattar att man måste pumpa manuellt
Jag hade ett liknande problem på min Golf för många år sedan. Det var några sprickor i bensinslangen. När bilen stod parkerad gjorde sprickan att luft kom in i slangen och bensinen kunde rinna tillbaks till tanken. Pumpen (mekanisk membrampump) fick sedan inte upp bensin utan pumpade bara luft. Men det verkar ju som du har bensin fram till pumpen.