Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 736 ggr
Markus B
0

Bakaxelväxelhaveri..??

Nu har det börjat rassla och låta från bakaxeln. Pallade upp 903:an bak på två pallbockar, satte mej i och gasade medans svärfar lyssnade, VIPS.. vid ett visst varv så började det skrapa och låta…för att sedan upphöra vid mer gaspådrag.

Enligt svärfar så kom ljudet frn bakaxelväxeln, jag tömde den på olja…. som visserligen var ½ ÅR gammal. Men jag kunde inte upptäcka några spån eller metallflisor, så inget verkar ha havererat.

Är det någon som har mekanisk erfarenhet av bakaxelväxeln ? Finns det något lager därinne som kan ha sagt upp sig ?

Någon som vet vad det kostar i reparationsdelar eller är det lika bra att köpa beg. bakaxel och byta hela kittet ?

Tacksam för råd !

Hälsningar / Markus B

jockum
0

Det finns två lager som man ser när man plockar av kåpan, de håller ingående axlarna, men ja vet inte va de heter. Bara och plocka ner och kolla, det ända du behöver är en 1/2-tums nyckel om ja inte minns fel. På min var ett av dessa spruckna, det hade även gått ur en bit av det. Men den bakaxeln är historia……

//jocke

putte
0

Jo de sitter 4 st lager där inne i huset. Dom som sitter ut mot hjulen heter kronhjulslager. Brukar inte gå sönder. Men kan va slitna. De som e vanligast är pinjonglagrena som sitter på den axeln som är drivande delen. Lättast att kolla glapp där är att ta tag i medbringaren som kardanaxeln sitter på mot bakaxeln å känna åt allla håll. Sen har du hjullager ute i ändarna. Prova med att lyfta samt dra drivaxeln in å ut för att kolla sk bakhjulslagrena.

Ps: Lagrena som näms av Jocke heter kronhjulslager. Ock dom håller bara kronhjulet lagrat. Ej drivaxlarna.

mvh//putte