Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettövrigt-valprelaterat
Läst 1464 ggr
AEriksson
0

4 Wheel Drive

En liten reflektion efter många år som läsare av tidningen.

**Vad är alla er som äger 11 och 13 bilar och dess like ?
**Ta exempel det sista nummret av tidningen, massa fina och välskrivna artiklar och gott om svulstiga bilder, men inte en enda storvalp att se (ursäkta, faktiskt en Finsk en), knappt någon valp heller.

Är det så att vi ägare inte är ute i terrängen, eller fastnar vi bara inte på minnesbrickan till fotografen ?

Nej… till kamp för lite mer av kronans sköna fordon i blaskan ;-)

Mvh Andreas Eriksson

PS ! Jag är fast läsare av 4WD sedan många herrans år…. så detta är inte en hat kampanj ;-)

T-80
0

Det var väll längesedan TGB:arna slutade tillvärkas, så vinst vid försäljning annat än till privatperoner och försvaret existerar inte. det borde väll förklara varför inte dom finns med i tidningen, eller finns det någon annan förklaring?

D110
0

#0 Hålller med dig. men min valp är med i bakgrunden på en av sidorna i nya 4wells drive

AEriksson
0

#1 MMmm det var inte riktigt det jag menade. Du ser väldigt många Jeepar och Willys, men Valpar och TGB´r är det faktiskt mindre och mindre bilder av i artiklar från träffar.

Mvh Andreas

PS ! Ni som åker på träffar i Sverige, hur ser det ut…. har antalet Valpar och TGB´r minskat ?

Chrilled
0

Jag åker på ett par om året och det känns som om antalet TGB11 ökar medans urvalpen ligger stadigt, dvs 1 bakom varje träd ;)

B1n4ry
0

Himla synd att inte vi får mer utrymme i tidningen faktiskt! 

Jag tror det är så att Valpar och TGB11 inte är fina nog för att vara med i tidningen. Skall man vara intressant så skall man ha en sönderskruvad Willis med nån stor V8:a i och massor med andra ombyggnader.

På träffarna hemmavid (läs kring Borås) så är det en hel del TGB11/13 iaf och vissa förare (iaf vissa med TGB13 utan skåp ;-) genererar mycket mer "action" än finåkarna i sina kromglänsande och V8-mullrande Jeep:ar och Willys…

Jag vet flera tillfällen när jag eller mina C3 kollegor bjudit på kanonbilder t.ex. genom att sitta rejält fast i djup gytja som man får bada i för att kunna wincha sig loss samtidigt som 4Wheel's utsände stått 15m bort och plåtat nån CJ ägare som kör i 5cm lera.

Även från en del av just dessa USA-jeep-jeppar har ju ett visst förakt mot oss som kör f.d. kronans fordon. Men jag tror allt beror på att dom är rädda att en oskruvad bil för 30.000 skall köra ifrån deras 120.000 ombygge… *hehe*

//B1N4RY

AEriksson
0

#5 Du summerar gott mina egna tankar som jag har gjort mig om temat. Men det är klart att glänsande Willys med feta V8ór säkert träffar en bredare målgrupp som kanske inte är "hardcore" terrängkörare, men så har ju de flesta av Sveriges manliga befolkning stiftat bekantskap med antingen Sugga/Valp eller TGB´r så det borde ifs också träffa gott i målgruppen.

Nu är ju inte världen helt svart/vit, det var en artikel om en Sugga på Öland för inte så många nummer sedan, men min reflektion går mer i riktning av bilder/artiklar från träffar.

Mvh Andreas

Niklas
0

#0: Ni kan väl se till att de får bilder? Bra bilder brukar det alltid finnas efterfrågan på. Ibland vill de gärna ha hela artiklar också.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

omega24v
0

#6 Där träffar du nog en annan spik med huvudet, just att "större delen av den manliga befolkningen stiftat bekantskap med militärfordonen". Uppfattningen de flesta har med sig från lumpen är att

- sådana bilar vill man inte sitta i mer
- de SUPER soppa (såsom beväring kör, gör en TGB det)
- de är obekväma
- de bullrar nåt förbannat
- de går sönder (såsom beväring kör, gör en TGB det)
- de har inte V8, vilket är med häftiga bilar förknippat i Sverige

Det är nog rätt många som vill ha bredsulor för att det ser tufft ut, på en höjd jänkare, eftersom de senare "är stora och tuffa". Många är nog mer ute efter att testa gränserna på det fordon de har och tycker är tufft, än att skaffa sig ett fordon som flyttar fram gränserna och tar sig fram på helt andra ställen än tuffingen gör. Och de som har familj vill säkert kunna färdas nåt sånär bekvämt med hela gänget, vilket är lite bökigt i en elva som knappt har ett fönster. Ett annat exempel är min tretton, vilken bara har ETT passagerarsäte. Där blir det inte mycket familjeåka.

Jag ser inget fel i detta. Var och en måste göra sånt de TYCKER ÄR KUL. Och det är inte alla som gillar mattgröna fordon. Tidningarna drivs enligt marknadens krav och därför handlar innehållet till största delen om det som folk vill läsa om, räkna dessutom med att 90% av de som köper tidningen inte har nåt eget liknande att åka i. Enkelt.

VI MÅSTE SYNAS MER!

Erik, Nässjö

B1n4ry
0

#8: Ja & Nej. Jag tror inte bara att det handlar om vad marknaden vill ha. Med tanke på hur många före detta kronbilar som sålts och finns i trafik jämfört tidningens upplaga på ynka 20.000 ex så borde det nog finnas intresse för fler gröna reportage.

När man kör omkring i sin terrängbil "ute på stan" så väcker den jumycket mer uppmärksamhet än en willys med stora hjul och glansiga stötfångare så jag tror inte heller att "svensson" tycker att det är en tråkig bil.

Inte heller tror jag att det är så att dom vill skriva mer om "familjerelaterade" fordon eftersom många andra fordon som tillägnas egna reportage är *väldigt* långt bort från familjebilen.

Jag tror nog tyvärr att mycket beror på journalisternas bristande intresse för vissa typer av fordon. Dock får man väl säga att tidningen verkligen visat intresse för gröna bilar med tanke på all uppmärksamhet som utskrotningen fick när det begav sig. Fast det kanske bara var för att reta myndigheterna… ;-)

Skall bli spännande att se om man skriver något om Renajsträffen som ju iaf drog en hel del fina militära fordon och en hel del folk.  Om jag minns rätt så vart det ett reportage förra året men det handlade nästan enbart om nån Jeep-klubb som hade årsmöte i samband med träffen.

Jag har tidigare mailat och frågat om dom är intresserade av inskickat material men inte fått svar.

//B1N4RY

leo-
0

Från en ickeägare av vare sig valp eller jeep så verkar det som om dom är ´hemmablinda´ som med så mycket annat i isynnerhet bilvärlden.  Det är ju bara en volvo

T-80
0

#3 Ok finns det någon Uaz i tidningen då?, Skulle det finnas så blir jag riktigt förvånad, trots att det "swärmar" av dom ca 70 mil från stockholm, riktning rakt österut. Många, troligen 99% vet nog inte ens vad det är….Fundersam

omega24v
0

Det enda raka vore ju att samla ihop så många valpar av alla de sorter som bara går och köra offorad på nåt lagligt ställe (nån som kan arrangera nåt???), bjuda in 4WD, Traktor Power, Bilsport och ett gäng andra tidningar som kan tänkas vara intresserade. Det skulle ju vara nåt att få ihop ett femtital bilar bara av märket Volvo, så finns det ju sedan INGET annat att fotografera och bli distraherad av. Så får vi väl stå ut med ett reportage i storleksordningen halvsida, kanske helsida.

Skriv förresten upp att jag kommer, egentligen hur långt norrut som helst.

limpa
0

en renodlad volvo träff, det vore något detSkrattande

AEriksson
0

Absolut… det hade varit något det

Mvh Andreas

T-80
0

Och så får vi inte glömma att putsa upp valparna så dom överglänser allt annat som visas på bild. Möjligen också lacka om och
knacka ur bucklorna, sedan på med ett rejält! lager klarlack, har man aluminiumfälgar med bredsulor (slicks) så på med dom också,
Ett stort klistermärke som det står landrover på skadar inte heller, sen är det bara att niga (offra en handpenning) och be till övermakten som för tillfället
har form av en fotograf på tidningen, och hoppas på det bästa.

T-80
0

Javisst ja, Om ni ska lacka så ska färgen vara antingen röd,grön eller blå, det spelar ingen roll bara det är tjockt med klarlack på..

AEriksson
0

Cool

leo-
0

glöm inte att ni ska inte ta det lugnt och effektivt utan det är bara gasen i botten så leran sprutar åt alla håll och noll kontroll. 

en 13 med alla 6 i vilt spinn , och gärna lite rök eller liknande

Hade varit nått dom garanterat fotat