Bromsar valp 69a
Fanns det bromsservo då ?
I alla böcker ser jag en men hittar den inte på min valp.
MVH DR
Inlägget borttaget i protest mot oväntad, oanmäld och oönskad reklam
egil

på min 3315 har jag "servo" det är väl för all radioutrustning den väger nog ett par kilon skulle en nog tro, mvh/thomas
Ja jag tittade nog inte i rätt bok, tack för utförlig information.
Då kan jag sluta leta efter den där vakum klockan nu då.
MVH DR
Hej !
Det är så att de tyngre radiobilarna utrustades med servo.
De tillverkades från -67 och hade mil. beteckning 9033.
M.V.H. Torbjörn
konvertera skivbromsar till valpen + servostyrning på STÅCK's hem sida
http://www.stack4x4.mine.nu/StacksHemsida/Mektips.htm
mvh Folke
Det verkar jobbigt och jag har ju blivit stark.
VH
Jag brukar säga att det som sitter på RadioValpen är en "BROMSFÖRSTÄRKARE"
den sitter bara på tryckledningen och får hjälp av undertryck från motorn. Dvs den jobbar inte som servot i en vanlig bil med pedalrörselsen, jag renoverade min, bromsoljan läckte in o fyllde vacum dosan. När det kom upp till en viss nivå sög motorn i sig en slurk. det blev massor av vit rök.
Det visade sig att alla begagnade sådana bromsförstärkare var fulla med bromsolja så det var ingen ide att köpa en ny, beg.
Öpnna o laga, skär nya packnigar och förökk hitta delar från bromsavdelningen på BILTEM, det gick att få den bra.
Under tiden kan man bara koppla förbi den o köra utan. Det går efterssom den bara sitter i serie med tryckröret från hvudcylindern. bara att flytta bromsröret. Kom bara ihåg att plugga sugslangen från motorn, det suger ganska rejält där.
Det kändes inte som den gör något större underverk, så man kan gott skippa den om man inte vill renovera.
En fungerande Bromsförstärakre skall liksom andas o pysa diskret när man bromsar, pssst fyssss, pysssss skall det låta.
Alla ritningar finns på Mattes Sprängskisser för den som vill plocka isär o renovera.
Bromsolja tvättar man med Sprit, Röd Etanol. Då blir det kemiskt rent o man slipper kladdet. Alla delar tvättar man i T spriten.
Ja jag bruckar få stop på den när det är dags så jag skippar nog servo/förstärkare.
Man har ju andra ideer man vill pyssla med på valpen.
Radio och luftfjädring.
VH DR