Skaffa VALP ?
Tjenare
Jag tog körkortet för några månader sen och nu vill jag skaffa valp och renovera den.
Men jag är lite nyfiken på vad man ska tänka på.
Sen är jag lite nyfiken på ren fakta om valpen, som bränsleförbrukning, maxhastighet, kosnader…
Är det svårt att få tag på delar.
Jag är tacksam för atta tips.
//Robin

Hej Robin!
Kul att du bestämt dig för att skaffa valp :)
Det första du måste bestämma dig för är vilken valp du har tänkt skaffa, den gamle urvalpen, C202 eller C303/TGB11 (C303 är civil variant och TGB11 är den militära)? "urvalp" & c202 är i princip samma bil, 202 är lite mordernare och bekävmare medans urvalpen är mer robust & hållbar och går fram lite bättrre i terräng. C303 är större, mordernare och brode egentligen inte kallas valp om du frågar mig men det gör den ändå av många. Ovan är VÄLDIGT generellt skrivet så börja läs på om de olika bilarna och ställ frågor vartefter så ska vi nog kunna hjälpa dig mer ingående.
MVH
Chrille
Hej Robin
Chrille har helt rätt, först måste du bestämma dig för vilken modell du önskar gå för. Alla fordonen har sin charm, och det beror helt på vad man är på jakt efter, och storleken till plånboken.
Bara fråga på som hjälper vi dig gärna vidare.
Mvh Andreas Eriksson
SajtVärd - VolvoValp
Det är den här modellen som jag har tittat på
http://www.blocket.se/vi/8741441.htm?ca=11_s
men som nybörjare så har jag ingen aning om vad den heter.
Det jag skulle vilja göra med valpen är att fixa iårdning den som dom har gort med dom gamla folka bussarna, så att man kan "bo" i den. i alla fall överleva 1 eller 2 nätter i den.
Sen är jag ju cykel nörd så om jag åker någon stans så vill jag ha med mig minst 1 cykel. Tängte bygga ett smart takräcke som man kan lasta upp cyklar.
Vilken model tror ni passar bäst till de?
#3 Som första fordon så skulle jag nog satsa på denna, ur Valpen är absolut den enklaste av våra TGB´r att skruva på, och det en ok att få tag på reservdelar, och till en bra pris.
När det gäller denna versionen, så bör man bland annat passa på det med rost, på min gamla valp med plåt så slår jag vad om att jag hörde hur rosten frossade i plåten när jag stog brevid. När det gäller det tekniska på bilen, så är det så många år sedan att det garanterat finns många som kan ge dig goda pekpinnar på vad du bör vara obs på.
Kan nämna några saker jag varit borta i:
- Styrdämparen med wobbel
- Växellådor som rasat
- Fördelningslåda som rasat
- Bytt topp ett par gånger
Men allt i allt, så tycker jag det var otroligt lite problem med Valpen.
Fler som har goda tips till Lobin ?
Mvh Andreas Eriksson

Som jag ser det så skall du inte lägga 30.000 för en urvalp om du inte är väldigt intresserad av just en sån, för dom pengarna åker du TGB11 och den funkar alldeles utmärkt för ändamålet!
Annars så är det som herr Eriksson här säger, Jag har dock aldrig varit ute för problem med motor eller fördelningslåda.
Jag hade satsat på en kapellare. Det är bättre tyngdpunkt på en sån samt att det är fint att kapella upp i skogen på sommaren (se mina bilder :)) Det går fint att sova 2 pers i en sån men ska du installera lyxiga fasta faciliteter såsom handfat, bord och grejor så är det nog bättre med plåtkaross.
#5 Helt riktigt….

L3314 eller tgb 903 är nog den lättaste bilen att skruva med och billigast om man väljer en med 12 volts system. Och som Andreas säger KOLLA ROST, fördelningslådan år det lager som brukar yla och huvudlådan kan synkringarna rasa. Kolla glapp i framaxeln ( styrspindlar).
Fundera hur mycket du vill lägga ner på bilen, svetsning, skruvning och el, och köp bil efter de.
Lycka till och välkommen i Valpgänget.
Sören

Passa dig lite för just den valp du tittat på i blocket, den e som min, radiovalp, dvs 24volt system. En aning svårare med delar då.
Många bud. Jo de e klart att rost e tråkigt. Men kan man fixa med sånt djälv så blir de inte så dyrt. Men jag tycker att de e viktigare med en bra drivlina före utseendet. Framförallt hjullager fram, dyrt. Bromsarna är oxå en stor kostnad. Lyssna efter oljud i fram å bakaxel typ ett vinande ljud som ändrar sej vid gaspådrag alt motorbroms. Bromsarna är alltid roligt. Mycke justeringar tills dom tar bra å rakt. Tills man varigt nere i de stora roliga surhålet. Då e de dags igen med bromsarna. Riva isär tvätta justera smörja. Vist dom brukar vingla lite över vägen men kolla för säkerhetskull styrleder. Hoppar backen ur när man gasar till? Ett vanligt fel efter hårt körd bil. Kryp under bilen med en ficklampa å lys å lukta känn på ovansidan av tanken . Ofta mycke med smuts där samt rost.Hur ser ramen ut. Man bör knacka med hammare å lyssna så att de låter stumt. Annars e de snart hål där. Motorn brukar ju för de mästa funka. Lite service som tex justering av ventiler lite nya prylar som olja filter stift mm så e de en riktig trotjänare.
LYCKA TILL MED BILKÖP mvh//putte
ps:har provat köra valp överallt nästan. med resultat av mycke reparationer. men roliga minnen me. men den e ju över 40 år nu.
Tack för alla bra tips.
30 000 liye mycke för en valp som jag vill bygga om men jag gillar karossen på den.
Är det någon av er som vet vart man kan hitta fakta blad om valpen?
Sen hur är det med avgifter, (skatter) och brensleförbrukningen (vet att det är olike mellan era toktrimmade maskiner, men vad brukar en valp da vore kul att veta)

Jag har en fräsch om du eventuellt ät intresserad…..Kolla mina bilder så får du en uppfattning, om det är intressant eller inte.
//jocke

Kul att du tycker om valpen, hoppas du kommer att renovera med omsorg och försiktighet -det är lite av kulturarv du är intresserad av.
Mer info hittar du under länkar, det finns en hel del nyttigt där. Piteå offroadförening har också en del manualer att ladda ner.
Om bilen är mer än 30 år gammal så är den skattebefriad, bara 35 kr/år i registerhållningsavgift. Bränsleförbrukningen är beroende på körsätt men på landsväg brukar det vara ca 1,5-2 l/mil, i skogen blir det betydligt mer. Försäkringen är inte så blodig, jag kommer inte ihåg vad jag betalar, ring runt till bolagen och kolla. Vissa bolag är dyrare än andra.
/Calle

Som flera skrivit: Det där med bränsleförbrukning är VÄLDIGT beroende av hur man kör. Har man bråttom, ska man välja en annan bil, annars går det både för sakta och mycket bränsle.
I instruktionshäftena till C300-serien står det 2-4 liter milen på landsväg. Vad det verkar det lilla jag kört så GÅR det att få ner även en sexhjuling åt enochenhalvlitershållet, men då är det koll på att bromsarna inte ligger på en enda gnutta, allt ska vara välsmort, korrekt lufttryck i däcken. 60-70 på plan väg och acceptera att farten kryper ner lite i uppförsluten, så är det inte så blodigt att köra terrängbil.
Syrran servade sin -99 Renault Megane vid 9000 mil. 10 papp. Bytte bromsar, eftersom det var nåt tjall. 10 papp till. ?????? Man kommer rätt långt för 20 tusen, så jag tycker nog inte det är så farligt att köra större, robustare grejor som går att skruva med själv. Men som sagt, stirrar man sig blind på sopparäkningen bör man ha en annan bilmodell.
Erik, Nässjö
Efter turen till Bjurbäcken vet jag vad min 11:a bil tar…. lite under 1,8 på landsväg (kuperade Norska vägar) och rundt 4,0 i terränglådan.
Mvh Andreas Eriksson
C202 har väl åxå den egenheten att axlarna rasar ganska lätt… Står många karosser i hörnen på elverken…