TGB13 (den med skåp)
Halloj där,
Ska iväg till helgen och kolla på lite TGB13 bilar. Sökte lite på google och råkade komma över ert guldfynd till forum. Redan flitig medlem i jeepsweden.net´s forum med frågor om min jeep wrangler. Och det här verkar vara minst lika bra + att kjelle69 redan härjar här. ;)
Min fråga är, vad är skillnaden mellan stabsbilen och sjukbilen. Jag har inte hittat något konkret utan mest kikat på bilder. Verkar vara en annorlunda placering av fönster och inredning. Men skiljer det sig något övrigt? Jag är även intresserad av bensinbrännare för värmensskull i skåpet. Hur funkar den och "ingår" den i skåpmodellerna?
Planen är att riva ut eländet i skåpet och bygga om den till en terränghusbil. Kraftig modifiering med andra ord, ni som är originalfantaster får nog titta bort.
Någon som vet om det går att lyfta av skåpdelen? Hade vart fint och göra det, lättare att komma till och renovera.
Tack för första posten.
Tjena!
1313 bilen (stabsvarianten) har jag umgåtts en del med, så den kan jag kanske kasta lite ljus över..
Som jag har föstått det så har sambandsfordon en lite kraftigare generator än vanliga terrängbilar, samt att de har avstörda tändstift (rätta mig om jag har fel, någon). Hytten har även två egna batterier, utöver de som finns till "bilen" så att säga. I hytten finns det plats för tre fordonsmonterade readioapparater, och tre manöverpaneler till de+all annan sambandsutrustning som finns. Med andra ord, där är en himla massa kablar därinne.. :)
Finns även ett stort bord och enkla stolar man kan sitta på.
I övrigt tror jag inte där är några större skillnader..
Om du skulle komma över en stabsterrängbil som fortfarande har de bakre antennfästena kvar, så köper jag de gärna av dig.. :D
Intressant, avstörda tändstift? Låter som intressant ifall man skulle bygga en ljudanläggning eller ha en stereo. Generatorn är absolut inte ointressant. Skall ha det i åtankte i morron. Kablar spelar mindre roll för det åker ändå ut. Skulle jag hitta någon med antennfästen säger jag till. Tack för svaret!
Dessa punkter stämmer in på våran RATGB11:
Kraftigare generator än vanliga terrängbilar
Avstörda tändstift
Plats för tre fordonsmonterade readioapparater,
1 manöverpanel till de+all annan sambandsutrustning som finns. Med andra ord, där är en himla massa kablar därinne.. :)
Finns även ett bord och en rad med tre stolar man kan sitta på.
Undrar du hur det känns att ratta så kan du ju alltiud ladda ner TGB13 spelet. :-)
http.//mtec.hostname.nu/games.htm