Trasig gängor
Hej!
Köpte en Tgb 11 för någon vecka sedan och skulle byta olja i växellådan och till min fasa så var gängorna sönderdragna. Är det någon som råka ut för detta och hur fixade ni det i såfall?
Mvh henrik

Kan du precisera vilka gängor du menar? Jag har inte pejl på hur en låda till en Tgb 11 ser ut riktigt. Nu kanske jag blir hängd, stympad och tillslut mördad för att jag föreslår följande. Men kan man inte laga med kemiskmetall och då skapa nya gängor (beroende på var det är trasigt osv)? /Gusten

Finns grejor typ heli-coil och även tändstifsrep…en hylsa man monterar…eller så gör man hålet större+ny gäng+lite större plugg.
Tackar för era svar. Får fundera på hur jag skall lösa det.
mvh henrik
Låter ju väldigt mysko…har aldrig hört att man dragit sönder gängor i pluggar…. vanligare att man drar "rundt" själva huvudet på pluggen.
Skriv gärna hur du till slut löste det.
Mvh Andreas Eriksson
Lådan är av aluminium och pluggarna av järn med bara 3 gängor vilket gör det skört. Troligvis har man dagit i den snett eller dragit den för hårt. Kommer troligvis att borra upp till 20.5 och gäng till M22 1.5 och låta en kompis göra nya passande pluggar.
mvh henrik
Gängade till M22 1,5 och kompisen gjorde en ny plugg. Allt funkar bra. Kunde gänga på plats efter vi släppt ned främre kardan i bakkant.
Mvh henrik
Tack för tipset Henrik, behöver tänka lite på detta då jag ser att ett par av mina oljepluggar på axlarna är runda i skallen.
Mvh Andreas Eriksson
Jag vill bara påpeka att det inte var pluggarna i axlarna utan i växelådan som fixades enligt tidigare beskrivning.
Mvh henrik