Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettmaterial-delar
Läst 2310 ggr
T-80
0

Kamaxel till B-30

Jag gjorde en sökning men hittade inget om detta ämne, En kamaxel är ju en slitdel och kan behövas bytas, men TGB-11-13 har ju inte samma som volvo 164 vad jag förstår, är det någon som vet vad för kamaxel som sitter i orginal är det en

C-Kamaxel

K-Kamaxel

P-Kamaxel

eller nogon annan?

Edit:

A-Kamaxel = Orginal på TGB 11 och 13

T-80
0

Oj det blev två, det går ju inte att ta bort det… en av dom den här

mopar
0

JAG vet inte vilken kamaxel det är i militärbilarna, men om JAG ska byta, så blir det en med bra vrid i botten, för jag vill inte varva för att få effekt i min terrängbil(vill kunna "smyga")  -i personbilar så är ju K-kammen ett relativt bra alternativ om man vill ha lite bättre vrid i motorn, -så den tänkte jag PROVA med iaf, sen om det funkar bra eller dåligt, det får framtiden utvisa….

petgus
0

Är det inte som så att K-kam ger bättre effekt på högre varv, dvs kräver att man varvar.

Av de jag lyssnat med så är det marin kammen som ska i om man vill ha vridmoment på låga varav. Vad den heter har jag dock inte en aning om. M för Marin eller kanske P för Penta ?

T-80
0

Det är P för penta har jag sett, det låter ju logiskt att det skulle kunna vara så också, så kostar den ett par hundringar mer..

putte
0

K-kammen ger bättre vridmomen från lägre varvtal. Effektökning ca30-40 hk enligt KG trimmning. Pris ca 1300 kr+ lyftare styvt 700kr. Pratade med dom om kammen i fredags.

T-80
0
T-80
0

#5 Ok, vad ger då P-kammen som skiljer sej från orginal C-kammen? Låter ju inte så troligt att P-kammen ger bättre vrid på höga varvtal, eftersom det är en marin kam. Jag misstänker att den ger färre hästar men mer vrid vid låga varv, vilket kan vara bra i terrängen när man måste köra långsamt och hinna med att ratta i tex en stenig uppförsbacke..

Edit: K-kammen kör man ju även på höga varvtal, i allafall 4-cylindriga motorer vad jag vet, därav dom extra hästarna skulle ja tro. Så jag behåller min tro på att P-kammen ger bättre vrid på låga än K-kammen, tills ett vridmomentsdiagram har bevisat motsatsen. Så jag kör på P-kammen när det blir dags.

Edit: A-kamaxel är det som sitter orginal i TGB-11 och 13, så det borde vara den som ger mest vrid på låga då.. Vad ger då P-kammen förutom huvudvärk?

T-80
0

Här är en tändregulator som har färdiga förinställda tändnings kurvor för olika kamaxlar och olika bränslen, gas,ethanol. 3000 verkar ändå va lite dyrt för den, men ändå praktiskt tror jag.

http://www.123ignition.se/index.php?id=14

lasse.old
0

Ang. kamaxlar och övriga motordelar rekomenderar jag ett besök på www.kgtrimning.com Skall skicka in min topp för renovering samt att den fixas till för blyfri bensin. Fick deras vkatalog i brevlådan i dagarna och det finns mycket man vill ha.