Unimog
Någon som har koll på Unimog här på forumet, eller vet om några Unimog-forum, funderar på att inhandla en sådan och skulle vilja ha lite mer info om dem. Till exempel hur de e o skogen, ja jag vet att detta är ett valpforum men den ser iallafall ut som en valp…..nästan
//jocke
Skulle jag stå i valet mellan en 11 bil å unimog. Då e valet lätt. Unimog pgr av, bättre inkapsling av drivlinan, bättre pendling på axlarna, finurlig växellåda med fram back spak. Men den ska vara disel. För bensinmotorn är slö, törstig mot en B30
För det är inte så lätt som många påstår att MB 300d passar utan modifieringar. Hjälpte min kamrat i vintras med en sådan operation. Jo vist de går att skruva ihop motor å låda men de går tex inte att använda disel startmotorn. Man får kapa lite här å där för att få plats.
mvh//putte
Om du behärskar tyska språket har du en STOR källa till kunskap här:
http://www.unimog-community.de/modules.php?op=modload&name=PNphpBB2&file=index
Unimogen spelar i en annan liga än våra bilar. Större, tyngre, långsammare, dyrare och törstigare - åtminstone generellt. Därmed också mer manlig.
Finns små gulliga mogga'r åxå…

Såg en mog för ett par dar sen när jag var ute och körde 11:an. VILKA HJUL!!! vet inte vad det var för tum men dom var enorma, annars var bilen inte större än 11:an snarare mindre i så fall.. Så hade den ett släp med LGF skylt på. Hur som helst så verkar det vara rejäla grejor som håller för så stora hjul. Borde väll vara en bättre ersättare till tgb än gälendwagon..?
Edit: moggar har väll inte dana-axlar, "spicer" som 11:an har? vad heter dom axlarna i så fall? Sen har den väll säkert andra hjulväxlar som ökar markfrigången ännu mer än på en 11:a. Vad jag har sett så har både mog och uaz sådana axlar. Är det någon som vet om dom även finns på andra modeller, och för och nackdelar med sådana?? Vad jag förstår så är sådana axlar mer robusta i konstruktionen än dana "spicer" axlar och tål högre påfrästning…

Det finns gigantiska unimog inom tyska försvaret. Dom e poppis bland tyska vägarbetare och järnvag. Såg för längesen en tysk reklamfilm om unimog av nyare modell……..ska leta lite…..

Behövde inte tänka länge!
gå in på: www.poff-org och klicka på motorfilmer.
(den e stygg att ladda hem..109Mb….)