Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettreparation-renovering
Läst 2614 ggr
Roysan
0

Rusande startmotor

Jag har tjatat om dett förr. På gamla forumet. Nu plockade jag ut startmotorn igen, för fjärde gången, plockade isär den, kollade allt. den ser perfekt ut.

Jag stoppade in en  12 Volts startmotor och den funkade 100%. Men den kan man  inte ha då bilen har 24 Volt.

Så efter total genomgång smöring o allt in med den gamla 24 votlaren igen.  Jag provad 24 voltaren utanför bilen, körde bara solenoiden o den klappar till stenhårt, drevet matas fram och sitter hårt framme, Allt helt o hållet som det skall vara.

Vad händer??

Jo samma sak den tappar greppet då o då särskilt när motorn är varm, svårt att få den att dra runt ett helt varv. Den "släpper" och rusar.  Men som tur är bilen lättstartad o det funkar.

Man kan bli knasig, vad är det för fel på startmotorn????

Skall man behöva ge upp o skaffa en ny? Inte min stil, jag vill VETA vad som är felet.

Dexxas
1
Roysan
0

Jo bra tips, men jag kollade detta "frihjul" mycket noga, dvs med all kraft försökte jag dra det bakåt. Det låser 100% bak o går lätt framåt.

Så jag ser inget fel i den.

Men visst har jag misstänkt den. Svårt som sagt att få av låsringen under anslags ringen.

Men det får faktiskt bli nästa försök ändå.

skall bara få tag på en skrotbar 12Votare. Nej inte kan man ta rotorn från em 12Voltare den är lindad för 12Volt, klart att det kan bli mer fart på den, men livslängden blir nog kort.

Dexxas
0
Roysan
0

Jag tänkte byta Bendixdrev på in strtmotor, ta det från en 12Votlare jag ahr, emn de är olika.

Så det gick inte.

24Voltaren i RadioValpen är den "stora " startmotorn, den har bl.a mellanlager. Skillnaden på Bendixdrevet är annorlunda stigning på axeln som slänger fram Bendixdrvet. Så det gick inte.

Bara att försöka hitta en 24 Volt startmotor nu.

Nån som har en?? Eller vet nån som har.

Jag har en nyrenoverad 12 Voltare i byte om nån vill ha. Provad o nymålad, med fräscha kol o allt.

Dexxas
0
Roysan
0

Tack Dexxas för bra förslag. erbjudande.

Jag har ju faktiskt BRANZELLS på några km avstånd hr i Karlstad, så jag skall gå dit o höra om de har spares.

BOSCH numret är  0 001 308 006

Men avvakta tills jag hört med Branzells de är general agenter för just Bosch.

Det lär vara billigare att köpa den delen ny än bara frakten av en hel motor genom Sverige.

Ingen som försett sin VALP med startvev???

Det vore väl toppen, finns det uttag för vev i vevaxeln eller dess remskiva???

Dexxas
0
egil
0

Inlägget borttaget av skribenten i protest mot oväntad, oanmäld och oönskad reklam

Inlägget borttaget av skribenten i protest mot oväntad, oanmäld och oönskad reklam

Beau
0

Kul förslag med startvev på Valpen! Tufft tillbehör. Många av handelsflottans livbåtar startas än idag med startvev. Har även vart med om att starta livbåtar med startpatron. Ser ut som en hagelgevärsrspatron som man skruvar in i ett hål och sedan ger ett slag med hammare. Startar alltid! Bätter än startgas. Kanske något för svårstartade Valpar.

Roysan
0

Ja men det blir ganska lång vev, så problemet är att förvara den.

Jag funderar istället på en magnapullstart, dvs startsnöre, jag skall slakta en gammal gräsklipparmotor o ta stratsnöret. det skall väl gå att motera den på ssvänghjulet, har man ändå isär där kan man byta lameller samtidigt.

Men snörstart har man ju på snöskotrar och 4hjulingar så det borde vara ok. men kanske man får svarva ett nytt vinkeldrev, dt av plast är lite klent.

Sen har vi ju kick start oxo, men det är svårt att hitta en bra plats för en kick staerts pedal.

Det där med startpatonen var ju kul det smäller väl lite?

egil
0

Roysan
0

Hel klart Egil du vinner !!!!!

Fjäder är bästa alternativet verkligen, att jag inte tänkte på det??   Jag skall genast ta ner en gammal rullgardin i ta fjädern. Den bör duga, och så fixar man en liten veve att veva upp den med. Perfekt !!!

egil
0

egil
0

Roysan
0

Nej nu skall jag fortsätta att labba med min Eldrivna turbo istället.

En tryck på knappen turbo för att få mer fjong när nöden så kräver. har en 12Volt fläktmotor som skal driva en gammal turbo, behöver köra den på 24Volt för att få tillräckligt med varv. men det handlar ju bar aom sekunder.

Jag skall räkna på om rullgardinsfjädern räcker, det borde finnas något program att ladda hem för beräkning av fjäderkraft. Men jag kom på en bra ide, varför inte låta startmororn dra upp fjädern?

Då vore ju cirkeln sluten. Eller, fjädern blev en hel höna.

Klas_B
0
Roysan
0

Mer informatiojn om elturbon kommer när jag fått igång den, det beräknas ske om 7 månader o en dag.

Roysan
0

Nu ny Startmotor o allt ä frid o fröjd.

Dden gamla då den måste ju dessikeras, man msåt eju veta vad som egentligen är felet.  Symptomen var att den släppte sitt kuggrep om svänghjulet o bara drog runt motorn lite, sen rusade upp i varav.

Det verkar som felet är att drevet, bendixdrevet glappar på startmotoraxeln, det gör att det  hamnar lite snett mot svänghjulet och när det går runt komemr att "skruva" sig bort från kransen. Men dragmegnatten tvingar ju dit dfrevet säger någon. Jo sant med den funktionen är ju fjäderbelastad. Skulle drevet inte kugga in, och stanna mot kuggarna istället för att gå in mellan dem då skall fjädren hålla drevet spänt mot krannsen och när sedna startmotorn börjar snurra kommer den att kuggas in..

Så plocka ur era startmotorer o smörj dem ordentligt så att bendixdrvet inte kan skära o bli glapppt mot startmotoraxeln. Fett o fint skall det vara.  Var rädd om era startmtorer o låt dem inte arbete mer än nödvändigt, en stratmotor är gjord endast för intermittent drift, 5 - 10 sekunder för att sen vila.

Sprängskiseser och smörj service anvisningar finns på Mattes sprängskisser.

Kjelle69
0

Jag hade nog aktat mig för att fetta för mycket där.  Kopplingen sitter ju som i samma utrymme. Ehum.

Roysan
0

Menar du att en smord Startmotor skulle göra att det kommer fett på lamemllerna? Det tror jag inte är stor risk.  Eller menar du kopplingen på Bendixdreveet? Det finns en koppling eller frihjul på Bendixdrevet, den är smord, och är den typen med rullar som låser bakåt, så den tål flott.

Vi talar oxo om fett smörjning, och det rinner inte ut på lammellerna.

Jag fann för övrigt att Kugghjulet som utgör del av bendixdrevet, dvs det som är glapp på min gamla, faktiskt är bussat med brons eller annan  lagermetall, men det verkar svårt att byta.  Men det verkar inte gå att bara byta drevet, då msåte man plocka isär frihjulet.

lfc
0

Var faktiskt ute för nåt liknande på en Lastmaskin för något år sedan, att Bendixdrevet faktiskt snurrade på axeln, inte vanligt jag vet men så var det :)

mopar
0

nu är detta en "nödlöäsning"…-men nog håller en tolvvoltare ett "tag"…-om det nu är kris, så kan jag berätta att min bubbla med sexvoltarsystem…-jag körde med tolvvoltsbatteri…-den höll bättre än vad man skulle kunna tro, -Å DEN MOTORN VAR SVÅRSTARTAD…….-men den brann till slut (pga nötning i 20 min på startern)  -MEN DU SKREV ATT DIN MOTOR STARTADE LÄTT….-kör på en tolva medans du letar…-ingen skada skedd (!) …-det är ju bara en tolva..-å dom finns det mer av  ;)