Byte av trälister
Jag ska byta trälisterna på min 903:a, och för att vara lite pedantisk undrar jag om någon vet vilket träslag det är original (furu?) ?
Kanske inte spelar så stor roll på "segheten" i trät?, men om jag har fattat det rätt att dessa kallas "avbärarlister"?. Med tanke på ordet låter det som att dom ska fungera som reglar for karossen, kan det stämma?
/LaRS
Nån tittade på mina och sa 'Ek' ?! (TGB11)
Bekräfta någon ?
Jag gissar på ek som är ett hårt träslag. Furu skulle bli förstört vid minsta lilla smäll. Ek används ofta i dörrtrösklar och andra ställen där det är stort slitage.
Vänliga hälsningar
Niklas
De norske Valpene har lister i ek, så jeg regner med at det er ek på de svenske også.
De skal ikke stive opp karosseriet. De er der for at krokene til kanvasen (sufletten?) ikke skal henge seg opp i trær og kvister.

Jag satsar på att det är EK..!
/// Joel
Det är väldigt hårt kan jag bekräfta iallafall, slipade och målade om våra i somras. Laserade och lackade så ådringen skulle synas (Som nya nu)
Jo visst är det EK.
Jag slipde mina på plats med bandslip och den vackraste ek kom fram. Dock skall de målas gröna enlig original. Visst vore det snyggt att ha dem tvä vita. Mina var mycket friska så det behövs nog inte nya, slipa ner den lite bara så håller dom i hundra år till.
Golvet inne i bilen består ju av brädor, dessa slipade jag fram trä färgen på o det blev snyggt, oljade dem med linolja och målade resten av golvet med den olivgröna. men träslaget där vet jag inte, det är möjligen EK, men vet inte säkert. Kanske Bananträ….
De er også ek på de norske bilene

Ska nog prova med att slipa ner dom först jag också, trät kan nog vara i bättre skick under än vad det ser ut att vara, speciellt om det är ek..

Kanske någon skulle kunna fixa lite bilder eller mått på sidolisterna, då mina sknas helt och hållet??? Har lixom ingen mall att tillverka nya lister utifrån.
Jeg har nok gitt feil opplysninger om disse listene. Jeg har spurt leverandøren min nå, for å være sikker, og han sier at listene utenpå og på gulvet er i ask.
De selges her: