Batterier
Är det någon som har bytt ut sina batterier i C303 ? Vilken storlek passar under kåpan, om man bortser från ramen som håller skiten på plats ? Vill ju gärna få in så många Ah som möjligt
En ram kan man ju lätt tillverka. Men kåpan sitter ju tajt som det är. Den är nog svår att ersätta med någon bra.
Dubbla optima hade varit perfekta, men passar inte riktigt min plånbok. Är det någon som har bra tips ?
Funderar på 88Ah från Bilbuttrix för 699:-
Mvh Robban

Så här ser det ut under min batteribox i alla fall och jag upplever det trångt upptill. Det är de batterier som satt i från Toveks insatser i Karlstad före auktionen, kan kolla märke och storlek ikväll. Nåt högre borde gå in, men som sagt, det känns trångt.
Erik, Nässjö
Jag har bytt mina till två batterier från Biltema.
Jag har inte beteckningen i huvudet men det hade samma mått som orginalet och var på samma strömstyrka. Polerna satt tvärt om men det är ju bara att vända på anslutningarna. Det borde vara Biltema Nr 80-2882 för 698:- / st. När jag monterade i dom nya batterierna med den gamla hållaren så kom polena farligt nära metallen så jag isolerade vi polerna på ramen med lite plexiglas och många varv eltejp ovanpå.
De batterier som du hade i din bil Robban var ju lite mindre än orginalen tror jag.
Jag kollar var mina heter när jag kommer hem!
Det kan ju vara värt att kolla så att bilen laddar oxå om du ändå bytter batterier så slipper du köra dom nya i botten och slita onödigt på dom. Men antagligen är väl en eller flera celler kass i dina nuvarande precis som det var i min bil…
//B1N4RY
Mina batterier är Volvo Original. 55Ah. Dom är betydligt mindre än ramen som skall hålla dom. På ena hållet. Dom kommer säkert från en gammal 240 eller nåt
.
Batterierna såg väldigt risiga ut när jag köpte bilen. En tvätt gjorde susen för utseendet, men det känns ändå inte som att det är så mycket kräm kvar i dom.
Hej i min c303 som jag köpte i våras är batterina av märket Perion 12V 55Ah mått h190 bredd175 längd240mm ramen var löst för högre batteri,den gick bra att sänka genom att lossa fästen till spännen o borra nya hål batterina har en klack 20 mm ner där ramen som bör isoleras spänner fast.Kåpan går att lyfta o sen vrida till höger vid borttagning.Jag rensade bort all skumplast på undersidan av hårdplasten o ersatte med material som ej tar åt sig fukt mot golvet.Skall även montera en hbrytare på + kabeln.

jag har två 74ah i min 13
På tal om batterier:
Hur gör man för att testa batteriets kondition på enklaste sätt?
Mäta tomgångsspänning, eller med lite last och räkna ut batteriets inre resistans som skall vara nära noll ?
Förslag ?

Hejsan,
Finns utmärkta verktyg för detta…ett instrument man kopplar till båda polerna och ström flyter sedan i ett motstånd (som glöder) och en visare på instrumentet visar skicket…kan köpas på diverse tillbehörsfirmor (kostar några hundra) men man kan säkert åka till någon firma och få det provat (de hoppas ju därmed kunna sälja dig nya batterier…men det behöver du ju givetvis inte göra -köpa av dem).
Jo jag har sett den typen av testutrustning, men jag misstänker att den inte är så kompllicerad, funderade om det gick att knåpa ihop en sån själv.