Reservdelar
Efterlyser en lista med komplatibla reservdelar till våra bilar. Som nyligen nämnts finns det en del Land Rover bromsdetaljer som är samma.
Kan bidra med att de yttre främre bromsslangarna är är utbytbara mot bakre på SAAB 99 från mitten av sjuttiotal. Gäller TGB 1X.
Inre bromsslangar har jag några liggande om någon behöver (samma som LR). Beställde ett gäng från England, slangen var hur billig som helst, men tyvärr har posten i England samma prispolicy som svenska posten.
Köpte bromsband på ebay för ett Pund (!) - men när frakten var betald så kunde jag nog lika gärna köpt dem över disk i Sverige.
De delar som är komplatibla med Volvo personvagnar kan man (förutom hos volvohandeln) köpa av veteranprodukter (http://www.vp-autoparts.com/index_sv.htm). De är generellt sett billigare, snabbare och kunnigare på B18-B20-B30 än volvohandlarna.
Jag ska vad det lider börja kolla om man inte kan hitta billigare damasker till drivknutarna fram. Tillverkningskostnaden kan inte vara direkt hög för dessa.
Till sist en fråga och en uppmaning:
Fråga: Vad tycker ni är ett rimligt pris för ny original stötdämpare till TGB 1X? (Underförstått: Vad skulle ni vara villiga att betala?)
Uppmaning: Fyll på med fler komplatibla delar!!!
Väldigt bra

Fråga: Vad tycker ni är ett rimligt pris för ny original stötdämpare till TGB 1X? (Underförstått: Vad skulle ni vara villiga att betala?)
Sex dämpare till min kärra skulle ju svida rätt bra om de kostar en femhundring styck. Men troligen kostar de mer. Jag såg nån diskussion på C300-gruppen på yahoo för ett tag sen i det ämnet och de jämförde och höll på. Jag är lite skeptisk till att plocka "nåt som stämmer med slaglängden till nån annan bil" eftersom en dämpare skall vara konstruerad för att dämpa egensvängningarna i fjädern den är monterad vid. Det kan resultera i att dämparen gör lika dåligt jobb som en sliten originalare, eftersom dämpningsområdet ligger på fel frekvens, lika väl som att en sliten originaldämpare inte dämpar alls.
Men som sagt, 3 papp börjar svida, helt klart. En kompis bytte nyligen dämpare bak på sin chevapickis, sex hundra styck. Och då är det till en bil som finns i hundratusental, så det känns liksom mer troligt att prisnivån BÖRJAR kring tusenlappen.
Erik, Nässjö

Volvo har väl bara en variant på oljefilter de senaste 30 åren??
Går o gänga dit iaf… (Sen kanske Armen har nån egen modell som klarar att köras över av en stridsvagn, men funkar med civila gör det)

Stridsvagn 90 tror ja de va.. :-)

#lostmygun
Hittat någon info om billigare eller bara, alternativ till volvos felkonstruerade plastdamasker än?
T-80
"Det gick inte fort; och det blev inte bra heller" brukar sägas om mig. Detta ligger på att-göra-listan, men tyvärr ganska långt ner.
Sånna här efterforskningar brukar också må bra att mogna lite. Jag har slängt ut några trådar och ska kolla om ett tag om någon hittat något med mått som är värda att kontrollera noggrannare.
Alternativet är väl att specialbeställa från Kina - men då vill dom säkert göra minst 500 - förvisso till samma pris som för ett tiotal hos Volvohandlaren. Risk för att det tyvärr är samma kvalite som hos Volvo också.
Angående oljefilter så finns de 2 st olika. Beroende på utrymmet i personbilen så skiljer de på längden om man har oljekylare lr inte. Luftfiltret skiljer sej på att "gummitätningen" runt filtret saknas som utgör packning på 11-13 bilar. Har monterat ett utan tätning på min bil tillfäligt. Men ska montera ett orginalfilter från Volvo personbilar. För samma filter skiljer sej i pris beroende om man köper de på lastvagnar lr personbilar. Tror de va ca60-70 kr skillnad?????

#3 T80
Luftfilter till B30A och B30E (164E) skiljer sig radikalt, B30E har ett stort runt filter medans B30A (TGB11 och förgasar 164) har ett fyrkantigt.

Fård hade nåt liknande enligt mitt öga, men det lär väll inte passa, skulle vara föör bra bara.

Är på jakt efter tutknappen till 33-bil, någon som har en överst ??. Om så fallet vore skulle et meil vara tacksamt till info@fullersta.nu Tack på förhand

Kollade på avgas på Biltema sist och nog är 140s dämpare slående lika. Nån sa att de är samma förutom ingående anslutning på framdämparen och utgående på bakdämparen, men om detta stämmer vet jag inte. De går i alla fall att sätta ihop precis bredvid varandra som på C300 och är väldigt lika i diameter och längd, så om sen innehållet stämmer är det ju bara att svetsa lite på anslutningarna.
Erik, Nässjö
Dom är lite mindre så man får modifiera hållare.
Sen ska det gå att svetsa dit anslutningen. Gjorde det precis och jag tycker det blev ganska bra. Anslutningarna har en mindre diameter jmf med orginal.

#13 Misstänkte det. Då är HÖGST TROLIGT också innehållet annorlunda, det vill säga rören är trängre. Kan hända det inte spelar nån större roll, inte helt otroligt att de här dämparna gör bilen bättre rättvisa än att köpa nåt till nån annan bil med 3-liters motor och knopa ihop nåt själv.
Erik, Nässjö

Jag lämnade bort mina bromsbackar till Hermanssons bromsservice tel. 070-5751323
och han gjorde ett kanon jobb tycker jag han monterade något slags belägg som var extraförstärkt på nått vis och till riktigt rimliga priser. så jag kan varmt rekomendera honom.
han påstod att han limmat belägg till armén .