Volvo Valp iFokus

Volvo Valp

Etikettteknik
Läst 1749 ggr
preusvarg
2006-10-17 17:04
0

tryckluft

Ett litet tipps till er där ute.

Jag har monterat en a/c komperssor och en extra remskiva den är i sin tur kopplad till en tryckvakt från en biltemakompressor "billiga" där kan jag ta ut luft så att det räcker mer än väl att pumpa däcken efter en skogskörning. eller köra ett luftverktyg kortare stunder beroende på hur mycket lufttank man har.

jag har även en idé om att man kanske kan koppla lite övertryck i axlar och växellådor under kortare stunder kanske ett par hekto när man "dränker" bilen i en lerpöl.

Då jag kör med däckslåsringar så tömmer jag mina däck ner till ca 4 hekto och då känns det extra bra att kunna fylla däcken efteråt.

fördelen med att köra med tryckvakt är ju att den på så vis inte ligger och pumpar hela tiden utan håller sig på inställt tryck i mitt fall 7 kg.

kjetil
2006-10-17 17:26
0

Låter som en bra grej du har inte lite bilder på installationen.

Kjell//

preusvarg
2006-10-17 17:41
0

ska fixa de.. ska bara få till internett hemma

omega24v
2006-10-17 18:11
0

Det där är fränt! Jag har för mig "Ronny" på universalteknik.net har nåt liknande arrangemang. Jag är själv sugen på nåt sånt, men har en NY 220V kompressor som jag tänkt modifiera i stället. Den är inte riktigt villig att starta när den är kall och har tryck kvar sen förut och den ska jag montera en liten 3-hästars Briggs - från nån vattenpump från början tror jag - på och ha med mig på bilen istället. Fast visst, jag har en AC-pump liggande jag skulle kunna använda och ett sånt arrangemanget har ju fördelen av att väga ganska lite.

puttep71
2006-10-17 20:37
0

jag köpte en The ExtremeAire Severe Duty Compressor och satte i min 1111 som jag koplade till en tryck lufts tank från en lastbil. nakdelen är att dom är dyra men dom finns i 24v utförande

Tech Specs:
- Continuous duty cycle
- 3/4 horsepower motor
- 30-amp draw at 35psi
- 40-amp draw at 150psi
- 4 cfm free flow rate
- 150psi max working pressure - C

ErikL
2006-10-17 20:56
0

Är själv sugen på ett sådant bygge, har alla delar liggande men pratade med folk som är insatta i ac-pumpar och dom påstår att pumparna inte är konstruerade för att pumpa ren gas(luft) utan det ska vara ett mer "trögflytande" medium.                                   Ett annat problem med att använda en ac-pump som luftpump är att det kommer med ganska mycket olja från pumpen ut i luften men det borde gå att lösa med en oljefälla.

Problem är till för att lösas så man får inte ge upp, har andra lyckats så finns det hopp.Skrattande

preusvarg vad är det för modell på din pump?

Här är en länk om konvertering av ac-pump http://www.offroaders.com/info/tech-corner/project-cj7/project-cj7-onboard-air.htm

leo-
2006-10-17 22:25
0

3* om det är en vanlig on/off kompressor så rekomenderar jag att du inte sätter en bensinare på det ( om den inte är byggd för kontinuerlig drift) både toppar och avlastningsmekanismen är annorlunda 

ev kan man sätta en elventil  om släpper ut mer än kompressorn ger men det blir ett d***** liv 

jag jobbar med det här  

Micke

preusvarg
2006-10-18 09:23
0

min A/c kommer från en Volvo 240 mitten 80 talet skulle jag tro. Jag försökte med en saab kompressor först "snurrar åt fel håll"men se de gick inte alls. I mina ögon så är det smidigt med A/c n för den är alltid med. och med en enkel knapptrckning så har man luft. efter kompressorn har jag naturligtvis en oljeavskiljare.. jag har också fått reda på i efterhand att det finns vissa kompressorer som har eget oljebad och det är naturligtvis en såda man ska försöka få tag i. jag sprutar in lite olja i sprayform då och då i min. och den har fungreat utmärkt  i ett par år nu så det har varit väl värt installationen.

Klabbe
2006-10-18 10:20
0

Jag har också monterat en ac kompressor här är lite bilder

preusvarg
2006-10-18 11:32
0

visst fungerar det bra!!

kommer du ut till Botkyrka på lördag?

sos
2006-10-18 12:53
0

Tidningen "4 WHEEL DRIVE" nummer #10 2005 hade en artikel där de converterade en AC pump från en Volvo, York F210R till tryckluftkompressor med tank och allt på en jeep…byggbeskrivning på bl.a hur man löser detta med oljan -total kostnad 2600Kr

preusvarg
2006-10-18 13:39
0

där ser man.. bra att de e nån som har koll alla fall *L*

preusvarg
2006-10-23 13:18
0

jag har nästan bojkottat 4WD. jag tycker dom tappat i stil. de e nästan bara bling bling i den nu för tiden. jag har satsat på amerikanska tidningar i stället.